۱۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۴
کد خبر: ۵۰۳۳۰۷
حجت الاسلام والمسلمین رفیعی مطرح کرد؛

گرامیداشت ارزش‌های دفاع مقدس مصداق عمل به آیات قرآن

عضو هیأت علمی جامعه المصطفی العالمیه با اشاره به آیه ۹ سوره احزاب، گرامیداشت ارزش های دفاع مقدس را مصداق عمل به آیات قرآن دانست.
حجت الاسلام دکتر رفیعی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی، عضو هیأت علمی جامعه المصطفی العالمیه امروز در بیان نکات تفسیری سوره احزاب که در شبستان امام خمینی(ره) برگزار شد، با بیان اینکه جنگ احزاب، کلید پیروزی مسلمانان و فتح مکه است، گفت: پس از این جنگ، مشرکان از جنگ با پیامبر(ص) ناامید شده و در سال بعد از این جنگ پیمان صلح حدیبیه میان مسلمانان و سران قریش امضا شد و به عبارت دیگر باید دقت کرد که این جنگ یک جنگ کمر شکن با برای مشرکان بود.

وی افزود: این جنگ به قدری در تاریخ اسلام مهم است که یک سوره یعنی سوره احزاب به نام آن قرار داده شده و 17 آیه از این سوره به ماجرای جنگ احزاب و تحلیل آن اشاره دارد.

عضو هیأت علمی جامعه المصطفی العالمیه با تأکید بر اینکه این جنگ در سال 5 هجری رخ داد، گفت: در این جنگ یهودیان منافق مدینه یعنی قبیله بنی قریظیه با قریش و سه قبیله دیگر علیه مسلمانان متحد شده و با 10 هزار نیرو آماده حمله به مسلمانان و محاصره  مدینه شدند.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی ادامه داد: این جنگ به حدی در تعیین سرنوشت اسلام مهم بود که زمانی که حضرت علی(ع) با عمروبن عبدود رو در رو شد پیامبر(ص) فرمود که تمام کفر به جنگ تمام ایمان آمده است زیرا اگر مسلمانان در این جنگ شکست می خوردند حلقه دعوت رسول الله(ص) برای همیشه بر چیده می شد.

وی افزود: در این جنگ مسلمانان به پیشنهاد سلمان در مکان هایی از مدینه که در برابر دشمن نفوذ پذیر بود خندق حفر کردند و استفاده از این طرح و ایجاد مانع در برابر دشمن آن هم در سال 5 هجری با آن امکانات طرحی عظیم و بی نظیر بود.

عضو هیأت علمی جامعه المصطفی العالمیه با تأکید بر این که کندن خندق در سرزمین سنگی مدینه بسیار سخت بود، اظهار کرد: مسلمانان خندقی را به عمق، طول و ارتفاعی حفر کردند که امکان عبور معمولی یک فرد از آن فراهم نباشد و حفر این خندق به حدی سخت بود که مسلمانان  در حین کار از حال می رفتند و پیامبر(ص) زمانی که حضرت زهرا(س) برای ایشان غذا آوردند به حضرت زهرا(س) فرمودند که دو روز است غذا نخورده اند و مشغول حفر خندق هستند؛ زیرا زمان برای مقابله با دشمن کم بود و بخشی از حفر خندق نیز در ماه مبارک رمضان انجام شد.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی با اشاره به محاصره مدینه از سوی مشرکان و سران قریش گفت: پس از اینکه مشرکان مدینه را محاصر کرده بودند حضرت رسول(ص) به ازای هر متر از خندق 10نفر را به عنوان محافظ گذاشته بودند و تنها 5 نفر توانستند از این خندق عبور کنند که یکی از آنها عمروبن عبدود بود.

وی افزود: جنگ های عصر پیامبر(ص) جوانمردانه بود و مانند جنگ های امروزی نبود که دشمن ناجوانمردانه خون بی گناهان و غیر نظامیان را بر زمین بریزد به همین دلیل زمانی که عمروبن عبدود از خندق عبور کرد و رجز خوانی می کرد امام علی(ع) به مقابله با او رفت و او را شکست داد.

عضو هیأت علمی جامعه المصطفی العالمیه ادامه داد: پس از کشته شدن  عمرو بن عبدود مشرکان مدینه را ترک نکرده و به مدت یک ماه مدینه را محاصره کردند که خداوند به وسیله امدادهای غیبی، طوفان و حضور فرشتگان در میان مسلمانان، قلب های مشرکان را سست کرد و ترساند و آنها سرانجام از جنگ با مسلمانان ناامیده شده و مدینه را ترک کردند.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی افزود: خداوند در آیه 9 سوره احزاب از مسلمانان می خواهد که از جنگ احزاب به عنوان یک نعمت بزرگ یاد کرده و آن را گرامی بدارند و گرامیداشت ارزش های دوران دفاع مقدس نیز مصداقی از عمل به این آیه است.

وی افزود: خداوند امدادهای غیبی خود را از طریق الهام، سایر افراد مانند فرشتگان و یا از راه عوامل طبیعی به کمک انسان می فرستد و انسان برای اینکه مشمول این امدادها شود باید یک سری شرایط داشته و آن را رعایت کند./837/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات