۱۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۳:۴۶
کد خبر: ۵۰۲۸۴۳
دبير جامعه روحانيت كاشان:

انسان بالاتر از ملائكه است

حجت الاسلام شاه فضل گفت: اگر به انسان اختيار داده شد اما به برخي از مخلوقات از جمله ملائكه چنين اختياري داده نشد براي اين است كه خداوند مي خواهد ثابت كند انسان بالاتر از ملائكه است و در رقابت انسان و ملائكه، انسان به جايي مي‌رود كه در فكر ملائكه نمي‌گنجد.
حجت الاسلام عليرضا شاه فضل

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، حجت الاسلام عليرضا شاه فضل شنبه شب در مسجد امام خميني(ره) در تفسير جزء 8 و بخش ابتدايي سوره اعراف، گفت: بخش ابتدايي سوره اعارف مباحثي را در رابطه با شيطان دارد كه اين مباحث در چندين جاي قرآن نيز با الفاظ ديگر تكرار شده است.

وي با اشاره به اينكه  اولين بحث در رابطه با شيطان است كه چرا خداوند شيطان را آفريد و به او اجازه شيطنت داد، افزود: در بين مخلوقات خدا تنها انسان و اجنه هستند كه داراي اختيار هستند، خداوند درسوره مباركه الرحمن مي فرمايد،  ‹‹خَلَقَ الْإِنسَانَ مِن صَلْصَالٍ كَالْفَخَّارِوَ خَلَقَ الْجَانَّ مِنْ مارِجٍ مِنْ نارٍ››  خداوند انسان را از خاك و شيطان را از آتش آن هم قبل از انسان آفريد.

حجت الاسلام شاه فضل ادامه داد: اجنه مانند انسان اختيار دارند، آنها هم مانند انسان هم مومن دارند و هم كافر دارند، اما در بين بقيه موجودات چنين مسأله اي وجود ندارد، بنابراين اگر يك جن يا انسان از اختياري كه دارند سوء استفاده كند و بد شود چنانچه خداوند از بد بودن انسان جلوگيري‌كند، جبر به انسان خواهد شد و اختيار خودش را از دست خواهد داد.

به گفته وي، ارزش انسان به اختيار انسان است و چنانچه انساني اختيار نداشته باشد و خوب باشد اين خوب بودن انسان ارزش ندارد و مانند انسان نابينايي است كه مدعي شود به نامحرم نگاه نمي‌كند.

حجت الاسلام شاه فضل گفت: اگر انسان وارد دايره دنيايي شد كه در آن اختيار دارد نمي تواند خواستار آنچه دوست دارد باشد و همه چيز بر اساس مراد او خود بخواهد، بنابراين وقتي قرار باشد انسان در دنيا اختيار داشته باشد همه نوع مسائلي هم برايش وجود خواهد داشت.

وي افزود: خدا شيطان را شيطان نكرد و انسانها را بد نكرد، اما زمينه بد شدن را در شيطان و انسان فراهم كرد و هيچ تضميني وجود نداردكه  اگر انسان خوب بود، فرزندش نيز خوب باشد، چرا كه پيامبران الهي و ائمه اطهار(ع) كه از پيامبران مرتبه بالاتري دارند، فرزنداني داشتند كه جهنمي شدند.

دبيرجامعه روحانيت كاشان گفت: وقتي دار دنيا دار اختيار شود پيامبر خدا و امام نيز از اينكه فرزندانشان منحرف شوند مصون نخواهند بود چرا كه وقتي خداوند دنيا را براي انسان دار اختيار آفريد تمامي اين مسائل هم براي انسان وجود خواهد داشت.

حجت الاسلام شاه فضل گفت: اگر به انسان اختيار داده شد، اما به برخي از مخلوقات از جمله ملائكه چنين اختياري داده نشد براي اين است كه خداوند مي خواهد ثابت كند انسان بالاتر از ملائكه است و در رقابت انسان و ملائكه، انسان به جايي مي‌رود كه در فكر ملائكه نمي‌گنجد، از اين رو لذتي كه انسان در ترك گناه دارد، ملائكه نمي توانند چنين لذتي را درك كنند.

وي افزود: خداوند به انسان منت گذاشته و انسان را يك پله بالاتر از ديگر مخلوقات خودش آفريده است، چرا كه فاصله انسان با ملائكه دقيقا مانند فاصله انسان با شتر و گوسفند است، از اين جهت كه انسان نسبت به شتر و گوسفند داراي اختيار و مانور است، ضمن اينكه ملائكه نيز مانند حيوانات هستند و هيچگونه پيشرفتي ندارند، حيوانات ابتداي خلقت مانند حيوانات امروز هستند و هيچ پيشرفتي نداشته اند، ملائكه نيز هيچگونه پيشرفت و رشدي ندارند.

دبير جامعه روحانيت كاشان با اشاره به اينكه انساني كه داراي اختيار است، مقام بالاتري نسبت به ملائكه الله دارد، گفت: خداوند در سوره صافات مي فرمايد ‹‹وَمَا مِنَّا إِلَّا لَهُ مَقَامٌ مَعْلُومٌ›› هر كدام از ما داراي يك جايگاه معلومي هستيم و از پله اي كه قرار داريم بالاتر نمي توانيم برويم، از اين رو جبرئيل همانگونه كه بوده هست و هيچ رشدي نداشته است چراكه اختيار ندارد، رشد از كسي است كه اختيار دارد اما ملائكه چون اختيار ندارند و هيچگونه گناه و نافرماني ندارند، رشد هم ندارند.

حجت الاسلام شاه فضل گفت: فاصله حيوان با انسان خيلي زياد است، عقل و قوايي كه انسان دارد هيچ مخلوق ديگري ندارد اما مهم اين است كه انسان اختيار دارد تا بتواند از عقل و قواي خود استفاده كند، بنابراين خداوند انسان و جن را بد خلق نكرد بلكه خودشان بد شدند و تنها كاري كه خداوند انجام داد، زمينه بد شدن انسان را فراهم كرد.

دبير جامعه روحانيت كاشان با اشاره به اينكه، خداوند شيطان را به عنوان يك مانع سد راه انسان قرار داد اما انسان را سلب اختيار نكرد، گفت: شيطان در قرآن گفت ‹‹وَمَا كَانَ لِيَ عَلَيْكُم مِّن سُلْطَانٍ›› من به شما تسلط ندارم ‹‹إِلَّا أَن دَعَوْتُكُمْ فَاسْتَجَبْتُمْ›› من فقط صدا مي زنم و تو اختيار داري كه جواب دعوت من را بدهي يا ندهي، از اين رو خداوند سد راه انسان مانع گذاشت تا وقتي انسان به طرف خدا حركت مي‌كند قوي شود و با قدرت حركت كند.

حجت الاسلام شاه فضل گفت: خداوند با قرار دادن موانع براي انسان مي خواهد انسان به مرحله اي برسد كه روز به روز قوي تر شود تا اگر شيطان قصد گمراهي او را داشت فريب نخورد، بنابراين اگر از فريب هاي شيطان درس بگيريم و روز به روز قوي تر شويم ارزش دارد، بنابراين اگر خداوند به شيطان اجازه داد، اين اجازه به نفع انسان بود تا بتواند بيشترين پيشرفت را داشته باشد، از اين رو برخي از اين اجازه شيطان حسن استفاده را مي‌كنند اما برخي ديگر متضرر مي شوند./1307/۲۰۲/ب۲

ارسال نظرات