طرح تولید محتوای مجازی حیات طیبه برگزار می شود
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، اداره تبلیغ مجازی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم اقدام به برگزاری طرح تولید محتوای مجازی حیات طیبه با موضوع ماه مبارک رمضان و ایام تبلیغی تابستان 96 کرده است.
برپایه این گزارش، تولید محتوای متناسب با سبک زندگی اسلامی «حیات طیبه» مبتنی بر سیاستهای کلی خانواده ابلاغی از طرف مقام معظم رهبری با توجه به اهمیت آن و رسالت حوزههای علمیّه بهعنوان یکی از مخاطبان اصلی تبیینکننده و نشر دهنده مبانی، راهبردها و راهکارهای منطبق با آموزههای اصیل دینی مهمترین هدف این طرح محسوب می شود.
اهمیت و نقش خانواده، خانواده و الگوی اسلامی، اهمیت ازدواج و توسعه جمعیت، جایگاه و نقش هر یک از اعضای خانواده، خانواده و مشارکتهای اجتماعی و خانواده و حمایتهای حاکمیتی از موضوعات این طرح شمرده می شوند.
از محورهای بخش اهمیت و نقش خانواده می توان به مواردی از قبیل: ایجاد جامعهای خانواده محور و تقویت و تحکیم خانواده و کارکردهای اصلی آن بر پایه الگوی اسلامی خانواده بهعنوان مرکز نشو و نما و تربیت اسلامی فرزند و کانون آرامشبخش، تحکیم خانواده و ارتقای سرمایه اجتماعی آن بر پایه رضایت و انصاف، خدمت و احترام و مودت و رحمت با تأکید بر بهکارگیری یکپارچه ظرفیتهای آموزشی، تربیتی و رسانهای کشور در جهت تحکیم بنیان خانواده و روابط خانوادگی، فرهنگسازی و تقویت تعاملات اخلاقی، مقابله مؤثر با جنگ نرم دشمنان برای فروپاشی و انحراف روابط خانوادگی و رفع موانع و زدودن آسیبها و چالشهای تحکیم خانواده، ممنوعیت نشر برنامههای مخل ارزشهای خانواده، ایجاد فرصت برای حضور مفید و مؤثر اعضای خانواده در کنار یکدیگر و استفاده مؤثر خانواده از اوقات فراغت بهصورت جمعی، ساماندهی نظام مشاورهای و آموزش قبل، حین و پس از تشکیل خانواده و تسهیل دسترسی به آن بر اساس مبانی اسلامی ـ ایرانی در جهت استحکام خانواده، اشاره کرد.
ارائه و ترسیم الگوی اسلامی خانواده و تقویت و ترویج سبک زندگی اسلامی ـ ایرانی با ترویج ارزشهای متعالی و سنتهای پسندیده در ازدواج و خانواده، پررنگ کردن ارزشهای اخلاقی و زدودن پیرایههای باطل از آن، مبارزه با اشرافیت و تجملگرایی و مظاهر فرهنگ غرب، اصلاح رفتار گروههای مرجع و برجستهسازی رفتارهای شایسته آنها و جلوگیری از شکلگیری گروههای مرجع ناسالم از مهم ترین محورها در موضوع خانواده و الگوی اسلامی محسوب می شود.
در بخش اهمیت ازدواج و توسعه جمعیت نیز موضوعاتی از قبیل؛ ایجاد نهضت فراگیر ملی برای ترویج و تسهیل ازدواج موفق و آسان برای همه دختران و پسران و افراد در سنین مناسب ازدواج و تشکیل خانواده؛ نفی تجرد در جامعه با وضع سیاستهای اجرایی و قوانین و مقررات تشویقی و حمایتی و فرهنگسازی و ارزشگذاری به تشکیل خانواده متعالی بر اساس سنت الهی، پیشگیری از آسیبهای اجتماعی و عوامل تزلزل نهاد خانواده بهویژه موضوع طلاق و جبران آسیبهای ناشی از آن با شناسایی مستمر عوامل طلاق و فروپاشی خانواده و فرهنگسازی کراهت طلاق و ایجاد سازوکارهای لازم برای ارتقاء سلامت همهجانبه خانوادهها بهویژه سلامت باروری و افزایش فرزند آوری در جهت برخورداری از جامعه جوان، سالم، پویا و بالنده مورد تأکید قرار گرفته است.
حمایت از عزت و کرامت همسری، نقش مادری و خانهداری زنان، نقش پدری و اقتصادی مردان، مسؤولیت تربیتی و معنوی زنان و مردان، توانمندسازی اعضای خانواده در مسؤولیت پذیری، تعاملات خانوادگی و ایفاء نقش و رسالت خود و اتخاذ روشهای حمایتی و تشویقی مناسب برای تکریم سالمندان در خانواده و تقویت مراقبتهای جسمی و روحی و عاطفی از آنان مهمترین محورهای بخش جایگاه و نقش هر یک از اعضای خانواده به شمار می روند.
در بخش خانواده و مشارکت اجتماعی نیز تقویت و تشویق خانواده در جهت جلب مشارکت خانواده برای پیشبرد اهداف و برنامههای کشور در همه عرصههای فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و دفاعی، ایجاد فضای سالم و رعایت روابط اسلامی زن و مرد در جامعه و برجسته کردن کارکردهای ارتباط خانواده و مسجد برای حفظ و ارتقاء هویت اسلامی و ملی و صیانت از خانواده و جامعه جزء مهمترین موضوعات هستند.
بازنگری، اصلاح و تکمیل نظام حقوقی و رویههای قضایی در حوزه خانواده متناسب با نیازها و مقتضیات جدید، حلوفصل دعاوی در مراحل اولیه توسط حکمیت و تأمین عدالت و امنیت در تمامی مراحل انتظامی، دادرسی و اجرای احکام در دعاوی خانواده باهدف تثبیت و تحکیم خانواده، محور قرار گرفتن خانواده در قوانین و مقررات، برنامهها، سیاستهای اجرایی و تمام نظامت آموزشی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی بهویژه نظام مسکن و شهرسازی، ارتقای معیشت و اقتصاد خانوادهها با توانمندسازی آنان برای کاهش دغدغههای آینده آنها درباره اشتغال، ازدواج و مسکن، حمایت حقوقی، اقتصادی و فرهنگی از خانوادههای با سرپرستی زنان و تشویق و تسهیل ازدواج آنان نیز به عنوان محورهای بخش خانواده و حمایت های حاکمیتی هستند.
گفتنی است؛ کلّیه مبلّغان داری پرونده فعال در اداره کل تبلیغ نوین میتوانند در این طرح شرکت کنند و محتواهای تولیدشده میبایست قبلاً در محیط فعالیت مبلّغ منتشرشده باشد.
10 خرداد ماه آغاز این طرح تبلیغی است و شرکت کنندگان می توانند تا تاریخ 20 شهریور ماه آثار تولیدی خود در زمینه های یاد شده را به اداره تبلیغ مجازی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم ارسال کنند./872/ت۳۰۳/ج