برخی همچون عمروعاص مقدسات اسلام را زیر سوال میبرند
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید حسین مومنی استاد حوزه علمیه شامگاه چهارشنبه 11 خرداد در مسجد ارگ به سخنرانی پرداخته و گفت: انسان با گام نهادن در دنیا حیوان بالفعل و انسان بالقوه است.
حجت الاسلام مومنی با اشاره به اینکه انسان در سیر کمال با چهار راه بهمیت، سبعیت، شیطانیت و عقلانیت مواجه میشود، بیان داشت: در حیات دنیوی انسان اگر نتواند مسیر احسن را انتخاب کند به طور قطع در سراشیبی خسران و نابودی قرار خواهد گرفت بنابراین ما باید از فرصتها و زمینههایی که خداوند برای ما در نظر گرفته باید نهایت بهره و استفاده را ببریم.
استاد حوزه علمیه آثار حیوانیت را بهمیت بیان کرد و گفت: در نفس اماره جز آثار حیوانیت و بهمیت چیزی سر نمیزند زیاده روی در خوردن، خوابیدن و شهوت از آن امور است که بهمیت نامیده میشود انسانی که به این لذائذ دنیوی مبادرت داشته باشد هرگز از آن امور سیر نمیشود.
وی راه سبعیت را درنده خویی دانست و تصریح کرد: گاهی برخی انسانها به جای آن که خادم مردم باشند به درنده خویی و بداخلاقی مبادرت میکنند و همه اندیشه نزاع با دیگران است، پسران حضرت یعقوب(ع) صاحب چنین خصوصیتی بودند که توانستند به حضرت یوسف(ع) آسیب وارد کنند.
حجت الاسلام مومنی در ادامه گفت: کسانی که در سکوت به شیطنت و موذیگری مشغول هستند و در نهایت وقاحت مقدسترین مقدسات اسلامی را زیر سوال میبرند هدفشان متزلزل کردن فقه اسلامی است عمروعاص چنین بود.
استاد حوزه علمیه عقلانیت را دیگر راه بیان کرد و گفت: عقلانیت مسیر فرشتگان است آنان عقل محض و حیوانان شهوت محض هستند تبعیت از عقل مقام انسان را از فرشتگان بالاتر و برعکس تبعیت از نفس انسان را از حیوان چهار پا پستتر میکند، انسان با رجوع به عقل احیا میشود و این امر تنها با نگاه به ائمه اطهار(ع) و قرآن کریم میسر خواهد شد.
وی با بیان اینکه اگر موت اخضر، موت ابیض، موت احمر و موت اسود در وجود انسان اتفاق بیافتد سبب تحول درونی و رسیدن به کمال میشود، ابراز کرد: موت اخضر با قناعت میسر میشود، رکن اقتصاد مقاومتی قناعت است، انسان باید در زمینه خوراک، پوشاک و امور نفسانی اهل قناعت باشد، اسراف انسان را از دایره ایمان خارج میکند.
حجت الاسلام مومنی درباره موت ابیض که همان تخلیه روح و جان از رذائل اخلاقی است، گفت: در موت ابیض انسان روح و جان خود را از رذائل اخلاقی مانند حسادت و تکبر دور میکند برهمین اساس صاحب مکارم الاخلاق میشود.
استاد حوزه علمیه موت احمر را جهاد اکبر دانست و اظهار داشت: موت احمر مبارزه با نفس است در جهاد اکبر انسان مراقب اعضا و جوارجش میشود تا مبادا مرتکب گناه شود و در موت اسود انسان در همه امور شاکر خداوند متعال است./807/۲۰۲/ب۱