۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۵
کد خبر: ۴۹۴۸۳۱
فرهنگ و دولت آینده(۲۲)

«وزارت ورزش» جوانان را فراموش کرده است

حجت‌الاسلام وافی توجه ویژه دولت آينده به سه وزارت آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد اسلامی و ورزش و جوانان را ضروری دانست.
نشست اعضای ستاد تجلیل از خادمان فرهنگ عاشورایی/حجت الاسلام مرتضی وافی حجت الاسلام مرتضی وافی

حجت‌الاسلام مرتضی وافی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به اینکه سه دستگاه در دولت می‌توانند در ایجاد فرهنگ سبک زندگی دینی مؤثر باشند، گفت: اولین دستگاهی که می‌تواند این مهم را محقق کند و همواره جای خالی‌اش در این عرصه احساس می‌شود، «آموزش و پرورش» است؛ متأسفانه هم‌اکنون موضوع آموزش‌های دینی، فرهنگی و کل مقوله پرورش و تربیت در این دستگاه مهم دولتی تقریباً مورد غفلت واقع شده است.

مدیر عامل مؤسسه فرهنگی آموزشی خانه خورشید ادامه داد: اینکه ما به تدریس از سوی یک مربی پرورشی برای چند ساعت، برگزاری یک فریضه نماز در مدارس و قرار دادن چند موضوع دینی در کتاب دین و زندگی دانش‌آموزان اکتفا کرده و توقع داشته باشیم که قشر جوان جامعه به سوی زندگی با سعادت و معنوی گرایش پیدا کند، بسیار انتظار نابجا و نادرستی است.

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیازمند خانه‌تکانی فرهنگی است

حجت‌الاسلام وافی با بیان اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دومین دستگاهی که می‌تواند در ایجاد سبک زندگی دینی مؤثر باشد، بیان کرد: ضروری است این دستگاه مهم دولتی از حرکت‌های نمادین و نمایشی و ادامه برنامه‌هایی که در گذشته به صورت یک رسم و عادت تحت عنوان جشنواره‌ها و همایش‌ها شکل می‌گرفت، به سمت خلاقیت، توجه به نیروهای فکری و ابداع برنامه‌های فرهنگ‌ساز قدم بردارد.

وزارت ورزش و جوانان، جوانان را فراموش کرده!

 وی وزارت ورزش و جوانان به ویژه بخش مربوط به جوانان را سومین دستگاهی دانست که می‌تواند در ایجاد سبک زندگی دینی مؤثر باشد و افزود: در گذشته سازمان ملی جوانان عهده‌دار امور جوانان بود که از «ngo»ها حمایت‌ کرده به نوبه خود دلگرمی برای جوانانی بود که برای آینده خود و حضور در فضای اجتماعی در این «ngo»ها  تمرین می‌کردند؛ اما متأسفانه در حال حاضر به دلیل ادغامی که با امور ورزشی صورت گرفته، مسأله جوانان به ورطه فراموشی سپرده شده و تحت‌الشعاع جریان ورزش قرار گرفته است.

ضرورت ایجاد روحیه پهلوانی ضمن ورزش‌های قهرمانی

مدیر عامل مؤسسه فرهنگی آموزشی خانه خورشید با بیان اینکه در جریان ورزش ضمن اینکه باید ورزش‌های قهرمانی مورد توجه واقع شود،ابراز داشت: نباید از تقویت روحیه پهلوانی و نقش اخلاق در ورزش‌های عمومی موجود در سطح جامعه غفلت شود.

دولت آینده ظرفیت‌ها را نادیده نگیرد

حجت‌الاسلام وافی با اشاره به نهادهای مؤثر و کارآمد که باید مورد توجه دولت واقع شوند، اظهار داشت: دولت آینده در زمینه‌های فرهنگی باید از ظرفیت موجود در حوزه‌های علمیه، سازمان تبلیغات اسلامی، شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای عالی فضای مجازی و دیگر نهادهای فعال بیشترین استفاده را ببرد؛ همچنین این نهادها نیز باید شرح و و وظایف کار خود را به خوبی بشناسند و بر اساس آن به صورت هدفمندانه عمل کنند.

تربیت جامعه با شعار دادن و سطحی نگری میسر نمی‌شود

وی با اشاره به معنای خاص فرهنگ عنوان کرد: فرهنگ به معنای خاص یعنی اموری که به سبک زندگی مردم و سبک زندگی دینی جامعه مربوط می‌شود؛ ما معتقدیم که حرکت‌های فرهنگی و تربیت جامعه برای جامعه گام برداشتن به سوی سبک زندگی دینی با بخشنامه ها، همایش‌ها، توزیع جزوات، تبلیغات خیابانی و حتی نشست‌ها و گفتمان‌های سطحی قابل اجرا نیست.

حجت‌الاسلام وافی خاطرنشان کرد: سبک زندگی دینی به ویژه برای مسؤولان دولت آینده به عنوان یک دستورالعمل در حوزه‌هایی باید به کار گرفته شود که آن حوزه‌ها نقش تبیین بینش، نگرش جامعه و نقد جوان جامعه را بر عهده دارد.

فرهنگ؛ منشأ امور سیاسی، اقتصادی، روابط انسانی و غیره

مدیر عامل مؤسسه فرهنگی آموزشی خانه خورشید زیربنای همه حرکت‌هایی که در حوزه‌های سیاسی، اقتصاد، روابط انسانی، نگرش به حقوق شهروندی از سوی مسؤولان در جامعه اسلامی انجام می‌شود، مبنای فرهنگی یا نگاه عمیق فرهنگی دانست.

مدیر عامل مؤسسه فرهنگی آموزشی خانه خورشید در پایان با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب به فرهنگ به عنوان «اصل زیربنایی» اشاره کرده‌اند، بیان کرد: حتی اگر به مسائل اقتصادی به عنوان یک دغدغه مهم در جامعه امروز نگریسته شود، آن مسأله‌ای که مسؤولان را به سوی توجه به آن وادار می‌کند و جامعه را نسبت به مباحث اقتصادی حساس می‌کند، جنسی از نگاه فرهنگی و فرهنگ سازی پیرامون اقتصاد و معیشت است./841/ت۳۰۱/س

ارسال نظرات