۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۴:۲۰
کد خبر: ۴۹۴۵۹۵
یادداشت؛

رژیم صهیونیستی و صید ماهی از آب گل‌آلود

رژیم صهیونیستی بار دیگر با نقض قوانین بین‌المللی به یک پایگاه نظامی سوریه در اطراف فرودگاه دمشق حمله کرد. نقض قوانین بین‌المللی از سوی اسرائیل با اطمینان از عدم فشارهای بین‌المللی و با اهداف متعددی صورت گرفته است.
یادداشت

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از جام جم، حاکم قاسمی، عضو هیات علمی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره)طی یادداشتی در روزنامه جام جم نوشت: رژیم صهیونیستی بار دیگر با نقض قوانین بین‌المللی به یک پایگاه نظامی سوریه در اطراف فرودگاه دمشق حمله کرد. نقض قوانین بین‌المللی از سوی اسرائیل با اطمینان از عدم فشارهای بین‌المللی و با اهداف متعددی صورت گرفته است.

از زمانی‌ که سوریه گرفتار بحران شده، رژیم صهیونیستی بارها این کشور را مورد حمله قرار داده است، اما هیچ‌گاه مورد بازخواست قرار نگرفته و ضمانت‌های اجرایی برای مقابله با اقدامات این رژیم به‌کار بسته نشده است. این نوع برخورد در مواجهه با نقض قوانین بین‌المللی موجب شده است تا تل‌آویو در موقعیت‌ها و زمان‌های مختلف بدون نگرانی از واکنش‌های منفی بین‌المللی برای دستیابی به اهداف خود دست به حمله بزند. در وضعیت کنونی اسرائیل با اهداف مختلفی به جنگنده‌هایش ماموریت داد تا به سوریه حمله کنند.

1ـ رژیم صهیونیستی همواره تلاش کرده تا ظرفیت‌ها و توانمندی‌های بالقوه و بالفعل کشورهای اسلامی منطقه را نابود کند. این تلاش تل‌آویو بخشی از راهبرد امنیتی بلندمدتش است. رژیم صهیونیستی با توجه به ضعف‌های ذاتی و ساختاری‌اش می‌کوشد مانع شکل‌گیری موازنه قدرت منطقه‌ای به زیان خود باشد.

2ـ از سوی دیگر رژیم صهیونیستی سوریه را که تاکنون به سازش با این رژیم رضایت نداده است، به عنوان یک دشمن می‌شناسد. در وضعیت کنونی که سوریه درگیر جنگ و بحران داخلی است، تل‌آویو سعی دارد به گونه‌ای اوضاع را تحت تاثیر قرار دهد که تحولات سوریه مسیری به زیان دمشق را طی کند. پیش‌روی‌های سوریه بویژه بعد از آزادسازی حلب و کسب موقعیت برتر در بحران، موجب شده است اسرائیل احساس کند سوریه می‌رود تا بر بحران غلبه و تحولات را به سود ثبات و امنیت خود به پیش ببرد. از این‌رو با حمله به سوریه تلاش دارد به تروریست‌ها و مخالفان دولت سوریه انگیزه جنگیدن و ادامه مقابله با دولت سوریه بدهد و از این طریق تحولات را به زیان دولت سوریه تحت تاثیر قرار بدهد.

3ـ درحالی ‌که با پیگیری و حمایت ائتلاف حامی دولت سوریه آتش‌بس در این کشور برقرار شده و دوام یافته، اسرائیل آن را به زیان ائتلاف مخالف دولت سوریه و به سود ائتلافی می‌شناسد که از سوریه حمایت می‌کند. از نظر تل‌آویو این وضعیت می‌تواند موجب افزایش نفوذ و تاثیر این ائتلاف در تحولات منطقه شود؛ تاثیری که نقش مخالفان دولت سوریه را از جمله اسرائیل در تحولات منطقه و بویژه تحولات سوریه محدود می‌کند و در حاشیه قرار می‌دهد. بنابراین می‌کوشد با اقداماتی نظیر حمله هوایی به پایگاه‌های دولت سوریه و با بی‌ثبات‌سازی اوضاع، مانع پیشرفت تحولات به سمت موفقیت طرح‌ها و پیشنهادهای ائتلاف حامی دولت سوریه گردد. این تلاش اسرائیل حمایت ائتلاف غربی ـ عربی را نیز به همراه دارد و بنابراین مانع شکل‌گیری فشار بین‌المللی ضداسرائیل و اقدامات این رژیم در نقض قوانین بین‌المللی می‌شود./۱۳۲۵//۱۰۲/خ

ارسال نظرات