۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۴
کد خبر: ۴۹۴۱۶۰
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی:

هنر عاشیقی آذربایجان نقش متعهدانه در تبیین ارزش‌های دینی دارد

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی گفت: هنر عاشیقی آذربایجان نقش متعهدانه و تاریخی در تبیین ارزش‌های دینی و مکتب اهل بیت عصمت و طهارت دارد.
محمد محمدپور، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، محمد محمدپور، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی شب گذشته در اختتامیه جشنواره عاشیقلار در تبریز، اظهار داشت: انتقال مفاهیم فرهنگی، ترویج ارزش‌ها و مبانی اعتقادی ملت ها همواره مهم‌ترین دغدغه متولیان فرهنگی جوامع بوده و است.

وی با بیان این‌که دست‌اندرکاران فرهنگی هر جامعه تلاش دارند با استفاده از ابزار هنر برای احیای هویت‌های اصیل و ترویج ارزش‌ها تلاش کنند، خاطرنشان کرد: آنچه مسلم است؛ زبان هنر بهترین ابزار برای انتقال مفاهیم اعتقادی، انسانی، الهی و دینی است، در این میان هنرمندان از نقش بسیار مهمی برخوردار هستند.

محمدپور با اشاره به این‌که هنر عاشیقی آذربایجان نقش متعهدانه و تاریخی در تبیین ارزش‌های دینی و مکتب اهل بیت عصمت و طهارت دارد، گفت: این هنر وارث یکی از غنی‌ترین بخش‌های ادبیات و فرهنگ شفاهی این مرز و بوم است، در حقیقت اظهار ارادت به ائمه اطهار(ع) در قالب شعر و موسیقی از جمله شاخصه های عاشیقی در منطقه آذربایجان است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی با تأکید بر این‌که هنر عاشیقی حامل ارزش‌های فرهنگی و هویتی منطقه آذربایجان‌ است، تصریح کرد: هنرمندان فعال در این عرصه همواره متعهدانه در برابر ناملایمات تاریخی سینه سپر کرده و همراه با تحولات اجتماعی و فرهنگی ایران و آذربایجان همدل با مردم بوده اند.

وی با اشاره به این‌که عاشیقها با هنر خود از هویت و فرهنگ اصیل ایرانی و آذربایجانی دفاع کرده‌اند، افزود: اگر به دنبال مقابله با تهاجم فرهنگی غرب و جنگ نرم دشمنان علیه باورها، اعتقادات و فرهنگ اصیل خود هستیم؛ بایستی ادبیات شفاهی و فرهنگ اصیل و بومی هر منطقه را حفظ کرده و این فرهنگ را نسل به نسل انتقال دهیم.

محمدپور با تأکید بر این‌که هنر موسیقی با ابعادی متنوع و فرا زبانی و زمانی در رشد و بالندگی فرهنگ و تمدن جوامع اثرگذار است، گفت: یکی از مهمترین اهداف هنر تعالی فکری و روحی انسان است که در این میان هنر عاشیقی با پشتوانه عظیم تاریخی یکی از مهم‎ترین ارکان فرهنگ مردم آذربایجان شناخته می شود.

گفتنی است، در بخش تکخوانی، جواد محرمی به عنوان نفر اول، علی قلی زاده به عنوان نفر دوم و شهباز سلیمانی به عنوان نفر سوم معرفی شدند. در بخش تکنوازی قوپوززیر بیست سال، ابراهیم راثی به عنوان نفر اول، شاهین هاشم نژاد به عنوان نفر دوم و توحید پور قاسم و مهدی جعفرپور به عنوان نفرات سوم معرفی شدند.

تکنوازی قوپوزبالای بیست سال،  حافظ جنتی به عنوان نفر اول، صمد مهدوی به عنوان نفر دوم و ناصر مددی به عنوان نفر سوم شناخته شدند. در بخش تکنوازی قاوال حمید سید حسینی به عنوان نفر برتر معرفی شد. در بخش تکنوازی بالابان، یوسف محرمیان به عنوان نفر اول، صمد حسن پور به عنوان نفر دوم و  اکبر سربازی به عنوان نفر سوم معرفی شدند.

همچنین در بخش گروه نوازی، گروه ائل سون به سرپرستی اصغر راشدی به عنوان گروه اول، گروه مجنون به سرپرستی امیر محمدی به عنوان گروه دوم و گروه قارتال به سرپرستی احمد قشلاقی به عنوان گروه سوم معرفی شدند. ضمن این‌که از استاد عاشیق علسگر مرندی و استاد عاشیق یداله عیوض پور تجلیل و یاد و نام زنده یاد عاشیق رسول قربانی گرامی داشته شد./935/۲۰۴/ب2

 

ارسال نظرات