۲۹ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۷
کد خبر: ۴۹۲۱۷۵
مسؤول رسیدگی به امور مساجد خراسان شمالی:

حرمت‌گزاری مردم به روحانیت سرمایه‌ ذی‌قیمت ائمه جماعات است

مسؤول رسیدگی به امور مساجد خراسان شمالی با بیان اینکه حفظ حرمت ائمه جماعات و دیگر روحانیان از سوی مردم ستودنی است، گفت: حرمت‌گزاری مردم به روحانیت سرمایه‌ ذی‌قیمت ائمه جماعات است که باید قدر آن را بدانند.
حجت الاسلام افشین فر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام سیدمحمد افشین‌فر، مسؤول رسیدگی به امور مساجد استان خراسان شمالی، امروز در نشست شورای هماهنگی مساجد استان، با بیان اینکه حفظ حرمت ائمه جماعات و دیگر روحانیان از سوی مردم ستودنی است، گفت: باید فقها و علما برای حفظ این نگاه مردم به روحانیت، همت بیشتری داشته باشند.

وی اضافه کرد: در واقع حرمت‌گزاری مردم به روحانیت سرمایه‌ ذی‌قیمت ائمه جماعات است که باید با عمل درست خود قدر آن را بدانند.

حجت‌الاسلام افشین‌فر افزود: در این زمینه لازم است مسؤولان و نهادهای فرهنگی در مورد برنامه‌ریزی و رسیدگی به خواسته‌های مردم در امر انتصاب ائمه جماعت مساجد دقت بیشتری داشته باشند و برای صدور احکام اعزام ائمه جماعات به مساجد بررسی و دقت نظر بیشتری داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: همچنین صحت قرائت نماز یکی از خواسته‌های مؤمنان نمازگزار است که باید مورد توجه ويژه روحانیان و دستگاه‌های ذی‌ربط باشد.

حجت‌الاسلام افشین‌فر بر اهمیت حضور هر چه بیشتر مردم در برنامه‌های مساجد به‌ویژه نماز جماعت تأکید کرد و افزود: ممکن است فردی روزانه بیشترین وقت خود را به کار و تلاش اختصاص دهد؛ اما برکت آن نسبت به فردی که کارش همراه با معنویت است کمتر باشد؛ زیرا برکت کار فاقد معنویت کم است.

وی با بیان اینکه باید نمازگزاران علاوه بر شرکت در برنامه‌های فرهنگی مساجد، از اطرافیان و نزدیکان خود برای حضور در مسجد دعوت کنند، اضافه کرد: باید تمامی فعالیت‌های فرهنگی و مذهبی به مساجد گره خورده و برنامه‌ها به‌صورت مسجدمحور برگزار شوند.

حجت‌الاسلام افشین‌فر تصریح کرد: در این زمینه ضروری است روحانیان و مبلغان به‌صورت ویژه برنامه‌ریزی و اقدام کنند تا مسجدمحوری در جامعه نهادینه شده و با تبلیغات و آگاه‌سازی مردم، کارکردهای چندگانه مساجد احیا شوند.

وی با بیان اینکه تقویت زیرساخت‌های فرهنگی و دینی مردم زمینه رشد و کمال آنها را در ابعاد گوناگون فراهم می‌کند، ادامه داد: در این بخش باید توجه ویژه‌ای به جوانان و نوجوانان و نسل‌های جدید جامعه شود؛ زیرا ویژگی بارز جوانان، آموختن معارف دینی و عمل به آن است.

گفتنی است، استان 935 هزارنفری خراسان شمالی در شمال شرق کشور، با 22 شهر و بیش از 850 روستای دارای سکنه، هزار و 75 مسجد و حسینیه، 156 امامزاده و بقعه متبرک، هزار و 65 هیأت مذهبی و بیش از هزار مداح ساماندهی شده دارد.

شهرستان اسفراین با 214 باب مسجد دارای بیش‌ترین تعداد مساجد در استان خراسان شمالی بوده و پس از آن شهرستان‌های بجنورد با 209 مسجد و شیروان با 205 باب مسجد در رده‌های بعدی قرار دارند.

شهرستان‌های گرمه و جاجرم نیز کمترین شمار مساجد استان خراسان شمالی را به خود اختصاص داده‌اند و پس از آن‌ها شهرستان راز و جرگلان کمترین تعداد مساجد را در این استان دارا است.

همچنین از 135 باب مسجد اهل سنت موجود در استان خراسان شمالی که در سطح سه شهرستان بجنورد، راز و جرگلان و مانه و سملقان واقع شده‌اند، پنج باب مسجد شهری در بجنورد، 76 باب مسجد روستایی در شهرستان راز و جرگلان و 53 باب مسجد روستایی اهل سنت نیز در شهرستان مانه و سملقان قرار دارند./9314/202/ب2

ارسال نظرات