۲۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۶
کد خبر: ۴۸۷۲۵۰
توجه به اصول اساسی مدیریت رابطه؛

6 راهکار برای مدیریت رابطه با دوستان و نزدیکان

برقراری ارتباط سالم، صمیمانه برخورد کردن با دیگران، جلب اعتماد، گوش دادن مفید به سخن دیگران، قضاوت عادلانه و اهمیت دادن به آرای دیگران، اصول اساسی در جهت ارتقای سطح همدلی در جامعه است.
روابط اجتماعی روابط اجتماعی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا،توجه به برخی اصول اساسی در جهت ارتقای سطح همدلی، می‌تواند راهنمای مناسبی در تنظیم و مدیریت روابط ما با افراد پیرامونمان باشد. برخی از این اصول اساسی به اختصار در ذیل تقدیم شما خوانندگان می‌شود:

1. دیگران را بپذیریم

شما زمانی می‌توانید با دوستانتان ارتباط مفیدی داشته باشید که آنها را به سبب این ویژگی‌ها سرزنش نکنید و به آنها کنایه و طعنه نزنید. اگر بخواهید دوست یا یکی از اقوامتان ویژگی زودرنجی‌اش را تغییر دهد، اطمینان داشته باشید طعنه، تمسخرو سرزنش در وی تأثیری نخواهد داشت.

برعکس، این رفتارتان می‌تواند زمینه سردی روابط را فراهم کند. در برابر، اگر فرد مورد نظرتان را با همه ویژگی‌های مثبت و منفی‌اش بپذیرید، می‌توانید ویژگی‌های منفی او را تغییر دهید.

2. با دیگران صمیمانه برخورد کنیم

صمیمیت و دوستی برای همه انسان‌ها خوشایند و اعمال غیر دوستانه، بیزاری‌آور است. اگر بتوانید با نگاه و لبخند رضایت‌بخش در اطرافیان نفوذ عاطفی و معنوی داشته باشید، هرچند که از نظر رتبه تحصیلی و وضع اقتصادی با آنها متفاوت باشید، آنان نیز شما را از خود خواهد دانست و با شما احساس بیگانگی نخواهند کرد.

3. اعتماد دیگران را به دست آوریم

حتماً به اهمیت رازداری در جلب اعتماد به درستی پی برده‌اید. پس اگر تمایل دارید نزد اقوام و دوستانتان نفوذ شخصیتی و معنوی داشته باشید، راز آنها را امانتی در دست خویش بدانید. اگر آنها بدانند که شما به شنیدن رازهای دیگران علاقه‌ای ندارید و خود نیز راز دیگران را فاش نمی‌کنید، به امانت‌داری شما اطمینان می‌یابند.

بدین ترتیب اگر این رازداری شما سال‌ها ادامه پیدا کند، در این زمینه میان اقوام و دوستانتان زبانزد خواهید شد و کم کم امین و مورد اعتماد به شمار خواهید آمد. این حالت موجب می‌شود که آنها راحت تر برای رفع مشکلاتشان به شما مراجعه کنند.

به طور مثال، دختر جوانی دلیل نپذیرفتن پیشنهاد ازدواجی را برای خواهرش باز می‌گوید، اما ساعتی بعد مادرش با کنایه، دلیلش را به او گوشزد می‌کند. بدین ترتیب، کم کم اعتماد آن دختر به خواهرش از بین می‌رود و از گفت‌وگوی خصوصی با وی پرهیز خواهد کرد. نتیجه اینکه رازداری شما اعتماد دیگران را جذب می‌کند و ارتباطتان را با دیگران آسان می‌سازد.

4. شنونده خوبی برای سخنان دیگران باشیم

اگر کسی کلامتان را بی‌هنگام قطع کند، نه‌تنها احتمال می‌دهید که سخنانتان را به خوبی گوش نمی‌کرده، بلکه احساس آرامش و امنیت نزد چنین فردی ممکن است در شما کاهش یابد. در برابر، اگر شنونده حرف شما را به طور مفید گوش دهد و به شما بفهماند که خوب گوش کرده است، با آرمش و خون‌سردی به سخن گفتن نزد وی ادامه می دهید.

بنابراین، گوش دادن مفید به سخنان دیگران و عجول نبودن در سخن گفتن و پاسخ دادن، ارتباط شما را با اطرافیان بهبود می‌بخشد.

5. دیگران را محروم نکنیم

اگر کسی بخواهد ارتباط خوبی با خویشانش داشته باشد و با همدلی بالا، سنگ صبور و کدخدایِ پایان دهنده به درگیری‌های آنان باشد، باید کمتر و دیرتر قضاوت کند یا در حد امکان اصلاً قضاوت نکند.

در نظر داشته باشید که پس از قضاوت، یکی از طرفین نزاع گفت‌وگو را قطع خواهد کرد و پا در میانی شما پایان خواهد یافت. یادمان باشد که ما نه قاضی دادگاه هستیم که همیشه باید حکم کنیم و نه خداوند که حاکم اصلی است و حکم به دست اوست؛ پس اگر کمتر و دیرتر درباره اعمال دیگران قضاوت کنید، ارتباط مفیدی بین شما و آنان برقرار خواهد شد.

6. حق بیان را از دیگران سلب نکنیم

اگر به تغییر عقاید و نظرهای دیگران اهمیت می‌دهید، ضروری است به آنها اجازه اظهار نظر بدهید و حق بیان را برایشان محفوظ بدارید. اطمینان داشته باشید با کشتن کلام دیگران آنان با شما هم عقیده نمی‌شوند، بلکه به رسمیت شمردن آزادی دیگران موجب می‌شود آنان به عقاید شما اهمیت دهند. در این صورت ممکن است عقاید آنان همسو با باورهای شما تغییر یابد.

در واقع احترام به دیگران و دادن حق بیان به ایشان، موجب عمیق‌تر شدن ارتباطتان با خویشان، دوستان و همکاران خواهد شد. افزون بر این ممکن است آنان در صورت تردید در عقایدشان به شنیدن عقاید شخصی شما علاقه‌مند شوند. بدین ترتیب ، نفوذ معنوی و شخصیتی شما در خویشان ودوستان افزایش می‌یابد./841/ت302/س

منبع: کتاب «این هوش دست یافتنی؛ راهکارهای تقویت هوش هیجانی»، علی صادقی سرشت

ارسال نظرات