۲۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۵
کد خبر: ۴۸۶۸۸۹
در درس خارج آیت الله شبستری بررسی شد؛

احکام غنائم جنگی در اسلام

امام جمعه تبریز در درس خارج فقه باب جهاد با پرداختن به مبحث غنائم جنگی، گفت: غنائم جنگی از انفال و متعلق به خدا و رسول گرامی اسلام است.
آیت الله شبستری در درس خارج فقه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، آیت الله محسن مجتهد شبستری، نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی در جلسه درس خارج فقه باب جهاد با اشاره به مبحث غنائم جنگی، اظهار داشت: در دوران جاهلیت غنائم مختص فاتحان و مبارزان بود، اما بعد از اسلام غنائم از انفال محسوب می شد.

وی با بیان اینکه غنائم جنگی عبارت است ازآنچه مجاهدان با قهر و غلبه و جنگیدن از کفار حربی به چنگ می‌آورند، ابراز داشت: با اشاره به آیه «وَاعْلَمُوا أَنَّمَا غَنِمْتُمْ مِنْ شَيْءٍ فَأَنَّ لِلَّهِ خُمُسَهُ وَلِلرَّسُولِ وَلِذِي الْقُرْبَی» یکی ازمصادیق «ما غنمتم» غنائم جنگی است.

امام جمعه تبریز با اشاره به سیره تاریخی در جنگ بد، تصریح کرد: در جنگ بد مشاجره در رابطه با غنائم پیش آمد، زمانی که به محضر نبی مکرم اسلام (ص) آمدند و در این رابطه پرسیدند، آیه «يَسْأَلُونَكَ عَنِ الْأَنْفَالِ قُلِ الْأَنْفَالُ لِلَّهِ وَالرَّسُولِ فَاتَّقُوا اللَّهَ وَأَصْلِحُوا ذَاتَ بَيْنِكُمْ» نازل شد، در این آیه انفال برای خدا و رسولش اختصاص داده شده است بنابراین غنائم نیز از انفال است.

وی با بیان اینکه با نزول آیات مربوط به انفال و خمس شیوه جاهلی در تقسیم غنائم جنگی از میان رفت، گفت: فتح مکه مفتوحه عنوه بود و بر این مطلب کتب تاریخی و روایات بسیاری دلالت دارد، بنا بر سیره نبی مکرم اسلام در فتح مکه غنائم متعلق به نبی مکرم اسلام بود.

رییس شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت(ع) با طرح این سؤال که آیا اموال کافرانی که در پی بیم از سپاهیان اسلام و پا به فرار گذاشتن بر جای می‌گذارند و رزمندگان اسلام به آنها دست می‌یابند، غنیمت محسوب می‌شود؟ گفت: برخی آن را غنیمت دانسته‌اند.

وی با بیان اینکه غنیمت شامل همه اموال کفار حربی؛ اعم از منقول و غیر منقول می‌شود، ابراز داشت: برخی دیگر آن را فی‌ء و از انفال دانسته‌اند که از آنِ رسول خدا(ص) و پس از ایشان از آنِ ائمه(ع)؛ چنان که اموال غیر منقولی که بدون جنگیدن به دست رزمندگان اسلام می‌افتد نیز فی‌ء و از انفال است.

آیت الله مجتهد شبستری گفت: در باب خمس، غنیمت به شرح زیر تعریف شده است: فایده‌ای که به دست آید، خواه بر اثر به کار بردن مالی باشد، مانند آنکه آن را در تجارت به کار می‌رود و سودی عایدش می‌گردد، و یا اینکه به علت داشتن حرفه و صنعتی باشد و مانند اینها پس از جداکردن مخارج اولیّه از قبیل رضخ، جعایل، فضایل، نفل و مخارج تقسیم و نگهداری، خمس آن جدا شده و بقیه اگر اموال منقول باشد، بین رزمندگان تقسیم می‌شود. و اگر اموال غیر منقول باشد مانند زمین و، تحت نظارت امام قرار گرفته و در مصالح عموم مسلمانان مصرف می‌شود./854/202/ب2

ارسال نظرات