دو قطبی شدن جامعه سبب مخفی ماندن حق و حقیقت میشود

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، موضوع دو قطبی شدن اگرچه پدیدهای تازه و نوظهور نیست و همواره وجود داشته است اما در سالهای اخیر به ویژه پس از فتنه سالل 88 و عواقب زیان بار آن، اهمیت جلوگیری از دو قطبی در کشور به ویژه در جریانهای سیاسی و در مسأله انتخابات، بیش از گذشته مشخص شد، موضوعی که امام خامنهای بارها نسبت به آن هشدار دادهاند.
رهبر معظم انقلاب در دیدار با مردم نجف آباد، پیرامون مسأله دو قطبی کردن جامعه، فرمودند: یکی از این ترفندهایی که اخیراً یاد گرفتهاند و دارند اعمال میکنند، ایجاد دو قطبیهای کاذب است؛ دو قطبیهای دروغین. این نکته، نکته مهمّی است.
همچنین در شهریور ماه سال 93 رهبر معظم انقلاب در دیدار با اعضای هیأت دولت با تأکید بر پرهیز از دو قطبی کردن جامعه با شعارها و دعواهای سیاسی و گوشزد خطرات آن فرمودند: جناح بندیهای سیاسی اشکالی ندارد اما نباید جامعه را به دو قطب تبدیل کرد، زیرا این کار موجب دل زدگی و خستگی مردم و شکننده شدن محیط جامعه میشود.
تجربه ثابت کرده غربگراها بر موج دو قطبی سوار میشوند
آنچه که ذکر شد تنها دو نمونه از بارها تذکرات رهبر معظم انقلاب پیرامون مسأله دو قطبی سازی جامعه در حیطه سیاسی و جناح بندیهای سیاسی و ایجاد دعوا و تنش میان این دو قطب است، موضوعی که همواره شاهد هستیم برخی جریانات و جناحهای خاص که عملا مقبولیت سیاسی اجتماعی خود را به دلیل عملکرد غیرقابل قبول خود از دست دادهاند، تلاش میکنند تا به آن دامن بزنند و از طریق تحریک عواطف و احساسات مردمی و تحریک هیجانات مردم به ویژه نسل جوان، برای خود مقبولیت و طرفدار دست و پا کنند تا بتوانند در عرصه انتخابات به موفقیت برسند و میدان را به رقیب واگذار ننمایند.
اگر چه قطع مسلم دو قطبی همیشه نمیتواند باعث آسیب وارد شدن به کشور و انقلاب بشود اما بنابر تجربه تاریخی در جمهوری اسلامی و همچنین در دیگر کشورها ثابت کرده است که در دو قطبیها این جریان وابسته به غرب و استکبار جهانی است که موج سواری کرده و در عین نداشتن گفتمان و عملکردی برای ارائه با استفاده از پروپاگاندای رسانهای از فضا و جو مسموم دو قطبی ایجاد شده سوء استفاده خواهد کرد و موجب عملکرد ناصواب جامعه در مقابله با این پدیده خواهد شد.
امام حسین(ع) قیام خود را با آرامش آغاز میکنند
حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان، از اساتید برجسته حوزه و دانشگاه، امشب در مسجد سید اصفهان، موضوع بحث خود با مردم انقلابی اصفهان را به مسأله دو قطبی و چرایی تأکید رهبر معظم انقلاب بر جلوگیری از دو قطبی شدن کشور به ویژه در آستانه انتخابات اختصاص داد و با اشاره به قیام امام حسین(ع) و وصیتنامه ایشان پیش از قیام علیه یزید، گفت: امام حسین(ع) در وصیتنامه خود تصریح فرمودند من از سر بیهودگی، از سر شربازی و ماجراجویی و بهم زدن فضای امت اسلامی و ایجاد فساد و ظلم خروج نکردم.
وی ادامه داد: ایشان ابتدا مختصات قیام خود را توضیح میدهند، ایشان نشان میدهند بسیار آرام و متین حرکت میکنند، خروج ایشان بسیار آرام و متین بود ولی قبل از معرفی کردن روش قیام خود آنچه که در روش قیام ایشان نیست را معرفی میکنند، پس از آن بسیار شفاف توضیح میدهند که به سیره جدم و پدرم حرکت میکنم و کاملا شفاف این موضوع را بیان میکنند، در مسیر حرکت به سمت کوفه هم از مسیری شفاف عبور میکردند که تحت رصد دشمن بود و حاضر نشدند از بیراهه ها عبور کنند.
حجت الاسلام پناهیان، با اشاره به اهمیت نشان دادن حقایق به مردم و به ویژه نسل جوان، تصریح کرد: در جریان انقلاب اسلامی عملیات خشن و تند واقعا کم بود با اینکه این طبیعت یک انقلاب است، یکی از برجستگیهای انقلاب اسلامی این بود که آرامش داشت، در 12 بهمن کسی فکر نمیکرد 22 بهمن کار تمام شود، بارها افراد بهم میگفتند یعنی واقعا انقلاب اسلامی به نتیجه رسید و رژیم طاغوت تمام شد؟ یعنی کسی باور نمیکرد انقلاب اسلامی به نتیجه رسیده باشد.
همه بخشهای مثبت تحولات انقلاب اسلامی همراه با آرامش بوده است
استاد برجسته حوزه و دانشگاه در ادامه افزود: پس از انقلاب اسلامی تحولهایی در انقلاب ما صورت گرفت که همه بخشهای مثبت آن با آرامش صورت گرفت ولی تحولهای منفی و غیرانقلابی همراه با ناآرامی بودند و کارشان هم به نتیجه نرسید و از مجموعه انقلاب اسلامی خارج شدند، در ماجرای 18 تیر سال 78 شاهد بودیم که جریان اصلاح طلبی که با انقلاب زاویه داشت دیگر حرفی برای گفتن نداشت، بنده آن زمان گفتم این جریانهایی که با انقلاب اسلامی زاویه دارند دیگر خریدار ندارند و حتما یک بلوا و شری به پا خواهند کرد.
وی با اشاره به فتنهگری و ایجاد آشوب در سال 78، اظهار کرد: وقتی که این ناآرامیها و جنجالها نتیجه نداد رؤس آنها در مجلس شورای اسلامی شر به پا کردند و شلوغ کاری سیاسی کردند، مجلس تحصن کرد در آن زمان باز با آرامش با آنها برخورد شد و شکست خوردند، فتنه سال 88 نیز با شلوغ کاری و حرفهای بی منطق و قشون کشی خیابانی رخ داد، این 8 ماهی که شلوغ کاریهای فتنه طول کشید با آرامش با آنها برخورد شد و غالبا اینطوری بود و کسی با انها کاری نداشت، در حقیقت دیگر به آنها توجهی نمیشد.
حجت الاسلام پناهیان، با تأکید بر لزوم برخورد با آرامش در مقابله با جریانهای غیر انقلابی، عنوان کرد: نان برخی در شلوغ کاری و هیجانات سیاسی است، در حالی که انقلاب ما یک انقلاب عقلانی است و با هیجان و جو زدگی نتیجه نمیدهد، علت اینکه رهبر معظم انقلاب مانع دو قطبی شدن انتخابات شدند این بود که اگر چه مقطعی شور انتخاباتی را بالا میبرد اما موجب کاهش شعور انتخاباتی میشد و انتخابهای درست را رقم نمیزد.
برخی جریانها در تلاش برای تحریک امت حزب الله به شلوغ کاری هستند
استاد برجسته حوزه و دانشگاه در ادامه به تلاش برخی جریانها برای تحریک امت حزب الله و ایجاد درگیری خیابانی، اظهار کرد: در شلوغی حرف حق جلو نمیرود، باید آرامش ایجاد شود تا بتوانیم حرف حق را بزنیم، پیامبر اکرم(ص) در ایجاد آرامش اقدامات بسیاری را انجام دادند تا بتوانند کار اسلام و تبلیغ اسلام را پیش ببرند، اگرچه ممکن است برخی افراد از این آرامش سوء استفاده کنند ولی بهرحال آرامش بهترین راهبرد برای پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی است.
وی با بیان اینکه عبدالله ابن ابی سرکرده منافقین مدینه همواره تلاش میکرد دو قطبی در جامعه ایجاد کند، گفت: تنها موردی که پیامبر اکرم(ص) با امت قهر کرد و آنها را تنبیه کرد زمانی بود که فریب عبدالله ابن ابی را خوردند و دچار دو قطبی شدند، این شخص که سردسته منافقین مدینه بود برایش سوره قرآن نازل شد و سخنرانی او مبنی بر دو قطبی سازی جامعه اسلامی در قرآن ذکر شد، با این حال پیامبر اکرم(ص) زمان مریضی او دعوت پسر او را برای عیادت قبول کرد و حتی بنابر درخواست آنها رسول خدا(ص) برای سرکرده منافقین استغفار کرد، شخصی به ایشان به شدت اعتراض کرد و پیامبر اکرم(ص) به او گفت خداوند فرموده است اگر برای منافقین استغفار کنی قبول نمیشود ولی نگفته است استغفار نکنید.
حجت الاسلام ادامه داد: عبدالله ابن ابی فوت کرد و بنابر دعوت خانوادهاش پیامبر اکرم(ص) برای او نماز خواند ولی متفاوت از دیگران، دوباره آن شخص اعتراض کرد و از رسول خدا جواب گرفت، همواره آرامش بسیار مهم و سازنده است. اشعث و نحوه برخورد امام علی(ع) با او هم باید برای ما مد نظر باشد، اشعث همان کسی بود که پای رکاب امیرالمؤمنین(ع) در ان شب حساس پیش از قران سر نیزه کردن و شرایطی که کار لشکر معاویه تمام بود و جبهه امام در حال پیروزی بود، اشعث بلند شد و گفت اگر بنا باشد کسی با شامیان دشمنی کند من هستم ولی من معتقدم جنگ بس است، خبر به عمروعاص رسید و او کار جنگ و لشکر امام علی(ع) را تمام شده دانست.
نقش اشعث در صفین و جدایی خوارج از لشکر امام علی(ع) بسیار مهم و قابل تأمل است
استاد برجسته حوزه و دانشگاه، سخنان اشعث را موجب وقایع صفین دانست و تصریح کرد: عامل جدایی خوارج از امام علی(ع) اشعث بود، او متنی ذلیلانه در برابر معاویه نوشته بود و این متن خوارج را که صلح را تحمیل کرده بودند برآشفت، یعنی آنها هم نتوانستند این متن را بپذیرند و تحمل کنند، اشعث در جدایی خوارج از امام علی(ع) بسیار نقش آفرینی کرد و آتیش بیاری بود مهم در این معرکه که خیانتهای بسیار کرده بود.
وی در ادامه اظهار کرد: اشعث امام علی(ع) را وادار کرد به جنگ با خوارج بروند و پس از ان لشکر امام نتوانست علیه معاویه کاری انجام دهد، همیشه باید آرامش را حفظ کرد، چرا که عقلانیت در آرامش به نتیجه میرسد، هیجان سیاسی برای این است که عقلانیت دچار مشکل شود، تاکنون هیجان سیاسی به نفع جبهه حق تمام نشده است چرا که مانع عقلانیت میشود، اگر هم موجب موفقیت جبهه حق بشود قطعا در آینده به ضرر جبهه حق خواهد بود و نتیجه مطلوب نخواهد داشت.
استاد برجسته حوزه و دانشگاه با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری در سال 84 و اقدامات رسانه ملی در این انتخابات، عنوان کرد: در آن زمان بند گفتم تلویزیون نباید کاری کند هرکس که افشاگری میکند رأی بیاورد بلکه باید افشاگریها توسط رسانه کم کم انجام شود و کسی که برنامه دارد بتواند رأی بیاورد، اگر این موضوع در نظر گرفته نشود کسی که افشاگری کند و برنامه نداشته باشد بازهم رأی خواهد آورد.
انقلابیگری برآورده از معادلات عقلانی است
حجت الاسلام پناهیان، خاطرنشان کرد: انقلابیگری برآورده از معادلات عقلانی و عقلانیت وافر و مهربانی فراگیر است و به همین دلیل نیازمند آرامش است، پیش از انتخابات سال 88 رهبر معظم انقلاب به وقایعی که رخ میداد واکنش نشان دادند و فرمودند شور انتخاباتی خوب است اما نباید از حد و حساب گذر کند. مردم باید عمیق فکر کنند و انتخاب کنند، حتی اگر اشتباه کنند فرصت خواهند داشت آن را پس بگیرند.
وی با بیان اینکه شلوغ کردن حق را روشن نمیکند و پروندههای کاذبی را برای آینده باقی خواهد گذاشت، تصریح کرد: اگر شلوغ کاری شود یک سری چهرههای دروغین کاریزماتیک شکل خواهند گرفت، اگر شلوغ کاری شود و جو متشنج شود قطعا به ضرر جریان حق خواهد بود. امام خمینی در حالی که برخی جو سازی میکردند و تلاش میکردند امام خمینی را دچار مشکل کنند، توسط امام همراه با آرامش بود، امام با آرامش خود مسأله بنی صدر را برای همیشه حل کرد، مقام معظم رهبری بحث مذاکره و برجام را با آرامش تمام پیش بردند و میدانستند که به نتیجه نخواهد رسید، اگر هم هزینهای برای کشور داشت توسط منتخبین خود مردم بوده است.
استاد برجسته حوزه و دانشگاه با بیان اینکه تمام جهان معترف هستند مواضع رهبر معظم انقلاب بر مبنای عدم اعتماد به آمریکا و عدم خوشبینی به غرب نتیجه داد و پیروز شد، اظهار کرد: مسأله اصلی ما غرب زدگی و غرب گرایی و سیستم لیبرالی حاکم بر مدیریت کشور است، این مشکل باید برطرف شود، در انتخابات باید ببینیم افراد میتوانند مشکلات را ریشهای حل کنندف عدم پرداخت حقوق نجومی کافی نیست چرا که طبیعت ساختار لیبرالی مدیریت کشور موجب پرداخت حقوق نجومی میشود، باید این مسائل به صورت ریشهای و دقیق برطرف شود.
فساد اقتصادی در کشور حاصل بیماری غرب زدگی است
وی مسائلی نظیر اختلاس و حقوق نجومی را حاصل بیماری غرب زدگی عنوان کرد و گفت: این تفکر غرب زدگی در جامعه ما رسوخ کرده است و امروزه مشکل ما این تفکر و این اشخاص و جریانها هستندف اگر در اطراف ما فضاها شلوغ شوند حرف حق راهی از پیش نخواهد برد. نباید انتخابات در کشور ما نظیر کشور فلک زدهای مثل آمریکا باشد، آنها نمیتوانند بدون ترامپ و شلوغ کاری و جنجال و ایجاد دو قطبی و وحشیگری و هرزهگی و بداخلاقی مردم را پای صندوق بیاورند، چرا که انتخابات در آمریکا به پایان رسیده است و مردم از مسائل اجتماعی استقبال نمیکنند.
حجت الاسلام پناهیان با تأکید بر تکیه جریان انقلابی بر مسأله عقلانیت، تصریح کرد: کشورهای غربی تحت اختیار و مدیریت صهیونیستها هستند، طرح آنها برای مدیریت و سلطه بر این کشورها دو قطبی سازی است، مردم در این کشورها هربار از یکی به دیگری پناه میبرند و در نهایت هم چیزی تغییر نمیکند، برای ایجاد شور انتخاباتی این کشورها چارهای جز دو قطبی سازی ندارند، اگر چه مردم این کشورها به خوبی فهمیدهاند که هر دو قطب مثل هم عمل میکنند.
استاد برجسته حوزه و دانشگاه یکی از اساسیترین مشکلات این دو قطبی را در غرب ارتباط با اسرائیل و کنترل اسرائیل بر همه جریان های غربی عنوان کرد و افزود: اگر هر دو قطبی که در انتخابات شکل میگیرد دلسوز کشور و مردم نباشند کشور را دچار مشکلات بسیاری میکنند، این دو قطبی اصلاح طلب اصولگرا نیست، دو قطبی که در انتخابات سال 76 رخ داد و عدهای اصلاح طلب و اصولگرا مطرح کردند کاذب بود، مردم به اصلاحات در سال 76 رأی دادند برای نفی سازندگی ولی شاهد بودیم تغییری رخ نداد و همان دولت بر سر کار بود و رییس دولت سازندگی ادعا کرد دولت کماکان در اختیار همان جریان سازندگی است، در حقیق در آن انتخابات کشور شاهد بازی رخ داده در برخی کشورهای غربی شد.
دو قطبی نتیجهای جز غفلت از حق ندارد
وی ضمن هشدار دادن نسبت به ایجاد دو قطبی در کشور و بروز دعواهای سیاسی که نتیجه ای جز مغفول ماندن حرف حق ندارد، اظهار کرد: بین دو قطبی معاویه و خوارج در نهایت امام علی(ع) شهید میشود. دو قطبی که هر دو سوی آن به نفع دشمن باشد بسیار خطرناک است، بالاخره مردم در آستانه انتخابات کسی را انتخاب خواهند کرد و اگر کسی دروغ بگوید رسوا خواهد شد، اگر دو قطبی رخ دهد مردم برای مبارزه با یکدیگر به اشخاص رأی خواهند داد.
حجت الاسلام پناهیان ادامه داد: زمانی که دو قطبی رخ دهد کسی که قدرت مناظره بالاتری دارد رأی میاورد، این برای مردم ما بسیار زشت و خجالت آور است، این زشت است که مردم ما نظیر امریکاییها رفتار کنند و هرکسی شو من بود رأی بیاورد، با کنایه و طعنه نمیتوان مملکت را اداره کرد، ما باید رشد سیاسی بالایی پیدا کنیم.
استاد برجسته حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: اگر مردم ما دچار جو زدگی و دوستی دشنیهای سطحی نشوند و با هشیاری رأی دهند این مسأله میتواند اجرای حقیقی مردم سالاری دینی برای مردم سالاری جهان باشد، امروزه با همه این مسائل دموکراسی ما نسبت به همه جهان بسیار جلوتر و پیشرفتهتر است، باید از جریانهای سیاسی سؤال کنیم تفاوت راه حل شما با دیگر جریانها در چه چیزی است، اگر تنها در اشخاص هست و رویه آن یکسان است باید در انتخاب این جریانها تجدید نظر کرد.
وی با اشاره به وجود جریانها و اشخاص مختلف سالم و انقلابی، تصریح کرد: اگر دو قطبی شود جریانها و اشخاص سالم دیده نمیشود، اگر دو قطبی شود دیگر جریانهای سالم دیده نخواهند شد، فضای انتخابات حساسی در پیش داریم، خدا همواره کار را برای ما سختتر میکند تا ما رشد کنیم، هیچوقت مسائل ما نظیر قبل نیست و ما با مسائل جدیدتری روبرو خواهیم شد، باید واقع بینی و منافع ملی را در نظر بگیریم و بر این مبنا انتخاب کنیم.
تفکر انقلابیگری چیزی جز تأمین منافع ملی را دنبال نمیکند
حجت الاسلام پناهیان، با بیان اینکه انقلابیگری چیزی جز عقلانیت و تأمین منافع ملی نیست، عنوان کرد: انقلابیگری میداند روشهای غربی و مسائلی نظیر مذاکره نمیتواند برای کشور مفید باشد، مدیری که نجومی دریافت کند برای کار کردن از کنترل خارج خواهد شد و دیگر برای کشور نیز کارآیی نخواهد داشت، اگر انرژی هستهای ما تعطیل شود کارخانهها راه نخواهد افتاد، این شعاری غیرعقلانی بود که چرخ کارخانهها با تعطیلی انرژی هستهای خواهد چرخید، تنها شعار دادند که چرخ کارخانه با انرژی هستهای میچرخد، اما در عمل نتوانستند از مذاکره با غرب نتیجهای بگیرند.
استاد برجسته حوزه و دانشگاه، ابراز کرد: برخی احمقانه میگویند باید سرمایههای خارجی وارد کشور شود تا به کشورمان توسط غربیها و خارجیها حمله نشود. در حالی که حقیقت این است که اگر منافع مردم در کشور تأمین شود دیگر کسی جرأت دست درازی به کشور را نخواهد داشت، این در کشور تجربه شده است که مردم ما دین خود و کشور خود را دوست دارند و برای آن از جان و مال خود میگذرند، غائله کردستان با سازندگی شهرهای محروم کردستان توسط سپاه تمام شد نه با کار نظامی.
با تکیه بر سرمایههای داخلی مانع حمله دشمن خواهیم شد
وی با تأکید بر نقش تأمین معیشت مردم در راستای مبارزه با دشمنان، تصریح کرد: دشمن وقتی به کشور حمله میکند که مردم حاضر به دفاع از کشور نیستند، باید به جای چشم داشتن به سرمایههای خارجی به دنبال استفاده از ظرفیتها و توانمندیهای داخل کشور باشیم، این مسأله کاملا عقلانی است، امام علی(ع) به ابوموسی اشعری نامه نوشت و فرمود عقل و تجربه را در مذاکرات خود زیرپا نگذار، این باید مد نظر همه باشد.
حجت الاسلام پناهیان با اشاره به تلاش برخی جریانهای داخلی برای ایجاد تشنج در کشور، اظهار کرد: انگلیس به شدت امیدوار است فضا برای طرفدارانش در ایران متشنج شود، اما ما باید همواره عقلانیت و آرامش را در نظر داشته باشیم تا بتوانیم منطق خود را که برخواسته از عقلانیت است را به نتیجه برسانیم و مانع توطئههای دشمنان شویم./1304/200/ب1