در اسلام چيزي به نام كف و سوت زدن نداريم
به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، آيت الله عبدالنبي نمازي صبح امروز در افتتاحيه نخستين كنگره بين المللي محتشم كاشاني در تالار غياث الدين جمشيد كاشاني دانشگاه آزاد اسلامي كاشان با اشاره به اينكه سند كف زدن از كجا به فرهنگ اسلام و انقلاب و كشور وارد شده است، گفت: بعد از 54 سال كار علمي و پژوهشي و تحقيقاتي در منابع اصيل اسلامي به هيچ سندي مبني بر اينكه دست زدن در اسلام وجود داشته باشد به دست نيامد.
وي با اشاره به اينكه كف زدن داراي چه بيان و پيام و سندي است، يادآور شد: در قرآن تنها يك جا مسأله كف زدن و سوت زدن را بيان كرده است و آن درباره نحوه انجام مناسك حج در جوار بيت الله الحرام در زمان جاهليت قبل از اسلام است كه مشركان در كنار خانه خدا انجام مناسك را با سوت زدن و كف زدن انجام ميدادند.
آيت الله نمازي ادامه داد: در صدر اسلام پيامبر اكرم(ص) در ميادين جنگ اگر رزمندگان اسلام كار مهمي را انجام مي دادند و يا يكي از قهرمانان جبهه كفر را از پاي در مي آوردند، سپاه اسلام براي تشويق او و تشكر از خداي سبحان تكبير ميگفتند و اين نماد توحيد است و همه چيز ملت موحد بايد بر محور توحيد باشد.
وي با اشاره به اينكه اگر كسي سندي مبني بر كف زدن و سوت زدن در اسلام را دارد ارائه كند، اظهار داشت: اگر در محافل علمي و ديدارهاي سياسي رييس جمهور كف مي زنند اين كف زدن سياسي است اما درحركاتي كه در محافل علمي انجام ميشود بايد عالمانه باشد.
آيت الله نمازي در ادامه جايگاه شعر در نظام توحيدي را مورد ارزيابي قرار داد و با اشاره به اينكه اگر در نظام توحيدي جايگاهي براي سرودن شعر وجود دارد بايد بيان شود و راز و رمز تكريم از مردان بزرگ و شاعراني مانند محتشم كاشاني، چيست، گفت: شبهه اي در جامعه مذهبي است كه بايد به اين شبهه پاسخ داده شود.
وي با اشاره شبهه ايجاد شده در جامعه مذهبي، گفت: خداوند در سوره شعرا مي فرمايد ‹‹وَالشُّعَرَاءُ يَتَّبِعُهُمُ الْغَاوُونَ›› كساني كه از شعرا پيروي و دنباله رو شعرا هستند آدمهاي منحرفي هستند و در آثار ديگر نيز آمده است كه روز جمعه شعرخواندن كراهت دارد، از اين رو ائمه جمعه در نمازهاي جمعه رعايت ميكنند و اين ابهامي است كه بايد برطرف شود.
نماينده ولي فقيه دركاشان يادآور شد: علت اينكه در اسناد تاريخي ما در رابطه با شعر و شاعر و شعرا اينگونه بيان شده است مربوط به شعر توحيدي نيست بلكه به شعرا و اشعار قبل از اسلام و شاعران دوران جاهليت است چرا كه در عصر جاهليت شعر و شاعر و كتب شعري جايگاه ويژه اي داشت و شاعران ميدان داري مي كردند اما مفاد و پيام اشعارشان بر محور جاهليت و مطالب نادرست بود، ضمن اينكه در عصر ما نيز شعرهايي كه خارج از معنويت و اخلاق و عرفان و هنر است وجود دارد.
وي يادآور شد: اين شبهه پاسخ داده شده است و گفته شده است كه منظور هر شعري نيست چرا كه اگر شعر و شاعر ولايت مدار و موحدمدار باشد، اين شعر و شاعر داراي احترام و جايگاه مثبت است.
به گفته وي، اگر شعري براساس علم و ايمان و عمال صالح باشد آن شعر داراي حريم و حرمت است و آن شاعر مورد احترام است.
آيت الله نمازي با اشاره به روايتي از پيامبراكرم(ص) گفت: ابن عباس شاگرد برجسته مكتب تفسير پيامبراكرم(ص) و اميرمومنان(ع) از پيامبر اكرم نقل مي كند، برخي از اشعار حكميانه و عالمانه و عارفانه است و اين شعر از مصاديق ‹‹يَتَّبِعُهُمُ الْغَاوُونَ›› نيست.
وي افزود: امين الاسلام صاحب مجمع البيان از پيامبراكرم(ص) نقل ميكند، مرد مؤمن موحد با بيان و زبان خودش جهاد في سبيل الله ميكند، جهاد و دفاع از ارزشها گاهي جهاد گرم و مسلحانه است و گاهي جهاد علمي است، بنابراين شاعراني كه محتواي اشعارآنها ارزشي و اخلاقي و اسلامي است، خودش يك جهاد است.
نماينده ولي فقيه دركاشان در ادامه با اشاره به تأكيد رهبر معظم انقلاب در ديدار با شاعران آييني كشور مبني بر اينكه اشعار بايد داراي محتوا و متن و مضمون و معنا و حقيقت باشد، گفت: پيامبراكرم(ص) مي فرمايد، مومن گاهي با شمشير از اسلام دفاع ميكند و گاهي نيز با بيان خودش كه يا نظم و يا نثر است از اسلام دفاع ميكند و به درستي كه جبهه كفر و شرك را با تيرهاي بيان و زبان و شعر و نظم و نثر خود مورد هدف قرار ميدهيد و بهترين شعري كه عرب سروده است اين است كه هر چيزي غير از خدا باشد باطل است.
آيت الله نمازي در ادامه راز و رمز ماندگاري شخصيت محتشم كاشاني را يادآور شد و گفت: ايشان شعري را در رابطه با شهداد دختر طهماسب صفوي سروده بود، شهداد نيز به محتشم گفت درباره اميرمؤمنان(ع) شعر بگويد و محتشم نيز اشعاري را در باره اميرمؤمنان(ع) سرود اما يك شب حضرت را در عالم رويا زيارت كرد و اميرمومنان(ع) به محتشم توصيه كرد درباره امام حسين(ع) شعر بگو و مطلع شعر هم اين باشد كه باز اين شورش است كه درخلق عالم است و اين مبناي سرودن شعر محتشم كاشاني و جهاني شدن و ماندگار شدن محتشم كاشاني شد.
در ادامه علمي ميرانصاري، دبير علمي نخستين کنگره بين المللي محتشم، اين كنگره را تحولي بزرگ و مجالي براي شناخت فرهنگ و هنر آييني دانست و افزود: سعي و تلاش ما اين است كه اين کنگره را به تحولي بزرگ و مجالي براي شناخت فرهنگ و هنر آييني تبديل کنيم.
وي افزود: تمرکز اصلي اين کنگره بر روي يك محور اصلي «زندگي و آثار و انديشه محتشم» و چهار محور فرعي «کتاب شناسي و نسخه شناسي آثار محتشم»٬ «اوضاع فرهنگي و اجتماعي کاشان در دوره محتشم»، «هنرهاي آييني مثل تجسمي» و «مردم شناسي ديني» قرار گرفت.
ميرانصاري به مشارکت بسياري از مراکز فرهنگي و دانشگاهي ايران از جمله دانشگاه هاي تهران، اصفهان، تبريز، مشهد، سمنان و کاشان و فرهنگستان زبان و ادب فارسي در برگزاري اين کنگره اشاره کرد و افزود: بسياري از سخنرانان همايش از مرکز دايره المعارف بزرگ اسلامي هستند.
ميرانصاري گفت: در اين کنگره تلاش شد با دعوت از اساتيد بين المللي نگاه از ايران فراتر رفته و ابعادي بين المللي به کنگره داده شود که به دليل سياستهاي جديد رييس جمهوري آمريکا سفر و حضور برخي از اين اساتيد بين المللي از جمله استاد لوزانسکي از دانشگاه آمريکا در اين کنگره لغو شد.
به گفته وي، ۴۰۰ مقاله از سراسر کشور به دبيرخانه کنگره ارسال شد که از ميان آنها ۱۲۰ مقاله از سوی هيأت داوران پذيرفته و به صورت چکيده آماده ارايه در کنگره شد.
عضو شواي عالي مرکز دايره المعارف بزرگ اسلامي و مدير بخش ادبيات دانشنامه ايران، افزود: مجموعه اي بي نظير از مقالات در زمينه محتشم شناسي و تمامي تحقيقات محتشم شناسي از ابتدا تاکنون توسط ۲۴ تن از اساتيد برجسته ادبيات کشور تهيه شده است.
لازم به ذكر است، نخستين کنگره بينالمللي محتشم کاشاني با حضور اساتيد و چهره هاي برجسته ملي و بين المللي صاحب فن در حوزه هاي ادبيات، فرهنگ، هنر و ادبيات آغاز به کار کرد و تا 15 اسفند ماه ادامه خواهد داشت، برپایی نمایشگاه های «عکس هایی از جنس محتشم» و آثار خوشنویسان با موضوع «شعرهای محتشم» برگزاری همایش ملی شعر محتشم و شعر و ذکر، تجدید چاپ دیوان محتشم کاشانی و رونمایی از سردیس محشتم از جمله برنامه های جانبی کنگره بین المللی محتشم کاشانی است.
شايان ذكر است: محتشم كاشاني در سال 905 قمري در كاشان متولد و در سال 996 قمري از عالم ماده به عالم معنا هجرت كرد، شعر عاشورايي بسيار معروف با مطلع «باز اين چه شورش است که در خلق عالم است» از جمله اثرهاي گرانسنگ اين شاعر پر آوازه مرثيه سراي کشور است، آرامگاه اين شاعر مرثيه سرا در خيابان محتشم کاشان قرار دارد./1307/201/ب2