۱۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۸
کد خبر: ۴۸۴۸۲۸
آیت الله سیدان تبیین کرد؛

شخصیت حضرت زهرا بر اساس آیات و روایات

آیت الله سیدان گفت: عالی ترین درس های اخلاقی، عبادی، سخایی و عالی ترین بیانات علمی و حقایق انسان ساز از حضرت زهرا(س) موجود است.
آیت الله سیدان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سید جعفر سیدان شامگاه پنجشنبه در مراسم عزاداری دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد در شام غریبان حضرت زهرا(س) که به همت هیأت دانشجویی سیدالشهدا(ع) در محل مسجد امام رضا(ع) این دانشگاه برگزار شد، با اشاره به آیه تطهیر، اظهار کرد: چند آیه در قرآن داریم که به اتفاق تمام امت اسلام و مفسران در شأن ایشان مطرح شده است که عبارتند از آیات تطهیر، اطعام، مباهله و قربی.

نماینده حضرت آیت الله سیستانی در خراسان رضوی افزود: این آیات مورد اتفاق تمام امت هستند و اگر می خواستیم کل آیاتی که به بیان برخی مفسران مرتبط با شخصیت حضرت زهرا(س) است را بیان کنیم، بیش از 300 آیه است.

وی سپس به آیه شریفه «قل لا أسئلکم علیه اجرا الا الموده فی القربی» اشاره و خاطرنشان کرد: خداوند می فرماید «ای پیامبر(ص)، به مردم بگو اجر تمام سختی هایی که در این راه تحمل کردم، دوستی نزدیکان من است»، در دو آیه دیگری که در دعای ندبه به آن ها اشاره شده، پیامبر(ص) می فرماید «اجر رسالتی که برای نزدیکانم خواستم، به نفع خود مردم بوده و برای کسانی است که می خواهند رستگار باشند.» همه قبول دارند که یکی از مصادیق نزدیکان پیامبر(ص)، حضرت زهرا(س) است.

آیت الله سیدان ادامه داد: در آیه شریفه اطعام نیز که خداوند جمعی را تعریف می کند که غذای سفره خود را به مسکین و یتیم و اسیر داده اند، به اتفاق کل امت، یکی از این شخصیت ها، حضرت زهرا(س) هستند، در آیه مباهله نیز که در پی یک جریان سرنوشت ساز و تعیین کننده نازل شد و خداوند به پیامبر(ص) فرمود «فرزندان و زنان و جانت را با خود ببر و یکدیگر را نفرین کنید تا نفرین هرکدام پذیرفته شد، دلیلی بر حقانیت آن ها باشد.» در تفسیر این آیه نیز همه متفق القول هستنند که پیامبر اکرم(ص) حضرت زهرا(س) را همراه خود برده اند.

نماینده حضرت آیت الله سیستانی در خراسان رضوی اظهار کرد: منبع دیگری که در تبیین شخصیت حضرت زهرا(س) در مدارک اسلامی قابل استناد است، روایات هستند. پیامبر اکرم(ص) احادیث فراوانی درباره شخصیت حضرت زهرا(س) فرموده اند که دلالت بر عصمت ایشان نیز می کند. یعنی وقتی خشم و رضایت یک انسان، زمینه ساز خشم و رضایت پروردگار باشد، آن شخص، عصمت دارد.

وی با ابراز تأسف از این که بیانات اهل بیت(ع) در جامعه اسلامی نیز آن طور که شایسته است ترویج نشده، گفت: عالی ترین درس های اخلاقی، عبادی، سخایی و عالی ترین بیانات علمی و حقایق انسان ساز از حضرت زهرا(س) موجود است و به این موارد باید خطبه فدکیه ایشان را نیز افزود که یک دنیا مطلب دارد.

آیت الله سیدان در پایان خاطرنشان کرد: طبعا تأسف بار و تأثر آور است وقتی انسان بداند این شخصیت چه رنج هایی را تحمل کرده است و کار برای ایشان به جایی رسید که به سوی قبر پدر مبارک شان توجه کنند و بگویند «پدر! دیگر مصائب آن قدر بر من ریخته است که اگر بر روزها می ریخت، شب می شد.»/820/202/ب2

 

ارسال نظرات