۲۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۷
کد خبر: ۴۸۱۴۳۶
حجت الاسلام پناهیان:

مهم ترین کار مدراس تربیت نیروهای خودساخته است

استاد حوزه و دانشگاه گفت: مهم ترین کاری که باید در مدراس انجام شود تربیت نیروهای خودساخته است، جامعه خوب، جامعه ای است که پلیس ها و محاکم قضایی و ارگان های نظارتی آن بیکار بوده و اصلا این مراکز فعالیت نکنند.
حجت الاسلام پناهیان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در همدان، حجت الاسلام علیرضا پناهیان، کارشناس مسائل فرهنگی و اجتماعی پیش از ظهر امروز در دومین همایش خانواده و مدرسه که از سوی مؤسسه شهید محراب آیت الله مدنی(ره) در سالن فردوسی شهر همدان برگزار شد، گفت: ما اگر بخواهیم هدف تربیتی در مدارس را در یک کلمه خلاصه کنیم که شامل همه سلیقه ها و موردها شود آن کلمه شخصیت خودساخته است و مدارس باید افرادی با شخصیت خود ساخته تحویل جامعه بدهند.

وی ادامه داد: نحوه رفتار ما در مدرسه و خانواده می تواند کمک بزرگی به شخصیت سازی کودکان و فرزندانمان کند، اگر کودکان ما علم داشته ولی شخصیت آنها وابسته به دیگران و شرایط قرار گیرد، جامعه مورد آسیب قرار می گیرد.

کارشناس مسائل فرهنگی و اجتماعی تصریح کرد: مهمترین کاری که باید در مدرسه انجام شود تربیت نیروهای خودساخته است، جامعه خوب، جامعه ای است که پلیس ها و محاکم قضایی و ارگان های نظارتی آن بیکار بوده و اصلا این مراکز فعالیت نکنند.

وی در ادامه افزود: وقتی در جامعه ای رفتار کودکان با نمره و امتحان سنجیده می شود شخصیت افراد وابسته بار می آید و آنهایی که اینگونه برای کودکان برنامه ریزی کرده اند مسؤول عواقب این مسأله هستند.

حجت الاسلام پناهیان ابراز داشت: موفقیت در گرو شخصیت سازی درست است، فردی که خودساخته است نیازی به کنترل ندارد، کارمندانی که با توجه به منافع خود نظم را رعایت می کنند نمی توانند مطلوب جامعه را به دست آورند.

وی در ادامه با اشاره به راهکارهای دینی در رابطه با این موضوع، گفت: دین به ما یاد داده است که تقوا داشته و یکی از معانی تقوا خودساختگی است و این یعنی عوامل بیرونی و مادیات ما را از هدف خود جدا نکند.

وی با اشاره به وصیت نامه امام علی(ع) ادامه داد: حضرت علی(ع) همه ما را به تقوا و نظم در کارهایمان دعوت کرده است و این بدین معنا است که انسان باید از روی تقوا نظم داشته باشد نه برای حقوق، امتحان و شرایط.

کارشناس مسائل فرهنگی و اجتماعی بیان داشت: ما باید سطح تشویق و تنبیه ها را پایین بیاوریم و اگر تنبیهی هم بود البته تنبیه های قابل تحمل به صورت گروهی در مدارس انجام شود.

وی در ادامه با اشاره به اهمیت ادب، افزود: ادب افراد نسبت به محیط و جامعه تنظیم می شود، رفتار پدر و مادر و همچنین کادر مدارس اعم از معلم و مدیر و دیگر افراد سبب یادگیری پنهان دانش آموزان از آنها می شود.

وی ادامه داد: در روانشناسی مدرن پارامتری وجود دارد به نام هوش هیجانی که به زبان فارسی می شود هوش عاطفی و معنای دقیق آن می شود هوش گرایشی، که کتبی که در این رابطه تألیف شده است پرفروش ترین کتب هستند.

حجت الاسلام پناهیان با اشاره به اهمیت مسأله کنترل کردن خود، خاطرنشان کرد: مهم ترین عامل موفقیت یک دانش آموز این است که بتواند خودش و امیال درونی خود را کنترل کند.

وی در ادامه با اشاره به ضرورت مدیریت تمایلات، افزود: زندگی در مدیریت تمایلات تعریف می شود و ما باید کودکانمان را از مدیریت انفعالی به مدیریت فعالانه انقلابی هدایت کنیم.

کارشناس مسائل فرهنگی و اجتماعی گفت: مدیریت انفعالی یعنی هر آنچه دوست داشتی به آن سو برویم ولی مدیریت فعالانه یعنی دوست داشتن های خود را طبق هدف خود کنترل کنیم.

وی در ادامه افزود: برای تربیت فرزندانی با شخصیت خودساخته خانواده ها باید از دلسوزی های اشتباه بپرهیزند چون این دلسوزی ها سبب آسیب جدی به آنها می شود و اولیا باید سخت گیری توأم با محبت را الگوی کار خود قرار دهند.

وی با اشاره به نحوه سخت گیری والدین در رابطه با کودکان، گفت: سخت گیری باید یک نواخت باشد و نه با عصبانیت، باید پدر و مادر با آرامش و محبت اشتباه فرزند خود را به او بفهمانند.

حجت الاسلام پناهیان تصریح کرد: من آرزو دارم روزی فرا برسد که کودکان را نسبت به هوش عاطفی آنها در مدارس گزینش کنند نه با ضریب هوشی آنها، چون افرادی که دارای مدیریت فعالانه  هستند در جامعه موفق تر هستند.

وی ادامه داد: پایه دین کنترل هوای نفس است و این خود نشان دهنده تأیید دین بر شخصیت سازی در جامعه است و استقلال عنصر کلیدی شخصیت خود ساخته است و لوازم این مسأله تغییر مدرسه ها و کنار گذاشتن کنترل در محیط آموزشی است.

وی در پایان افزود: یکی از فضیلت های دولت اسلامی نسبت به سایر دولت ها مقابله با برده داری است، کنترل سبب آسیب است و نخستین کار فرهنگ سازی و شخصیت سازی در جامعه است./979/202/ب2

ارسال نظرات