۲۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۴
کد خبر: ۴۸۱۴۰۳
خوشرو:

رییس جمهور آمریکا برای استفاد از آی‌پدهای اپل در محدویت است

کارشناس رسانه ای گفت: اوباما صرفا جهت سرگرمی گاهی اوقات از آی‌پدهای اپل استفاده می‌کند، چرا که رییس جمهور آمریکا اجازه استفاد از آن را ندارد.
محمدرضا خوشرو مدير گروه فرهنگ و هنر ارتباطات اداره کل پژوهش‌هاي اسلامي صدا و سيما،

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، سیدمحمدرضا خوشرو، کارشناس رسانه ای در نشست تخصصی سواد رسانه در  پژوهشگاه باقرالعلوم قم، گفت: برخی افراد نسبت به فضای مجازی فکر می‌کنند که حال این سیطره رسانه‌ای برقرار شده است، ما نیز استفاده خودمان را از این مقطع ببریم، ولی دسته دیگری هستند که به این مسئله اعتقادی ندارند و بر این باور هستند که بایستی شرایطی را مهیا کرد که زمین بازی به نفع خودمان تغییر پیدا کند و ما در میدان خودی فعالیت داشته باشیم.

وی ادامه داد: برخی نهادها در جمهوری اسلامی فکر می‌کنند که باید حضور فعالانه‌تری در تلگرام داشته باشند و همین حضور زمینه‌ای است برای افرادی که در آن سوی مرزها این شبکه‌ها را کنترل می‌کنند. در واقع زمانی که در زمین بازی دشمن خوب بازی کنیم و بهتر بدویم، به او سرویس مناسب‌تری را ارئه داده‌ایم ؛ بنابراین اپراتورها در این میان نقش جدی دارند. حضرت امام خمینی(ره)، 40 سال پیش هنگامی که رادیو بی بی سی به ایشان پیشنهاد کرد که اعلامیه‌هایتان را به ما دهید و ما بدون کم و کاست آن را از رادیو خودمان قرائت می‌کنیم، اما به این نقش اپراتورها توجه داشت و قبول نکرد. در حالی که اگر ما بودیم برای وی ممیزی‌هایی را قرار می‌دادیم و می‌گفتیم به شرط رعایت این موارد اعلامیه را بخوان.

این کارشناس رسانه در ادامه به تلگرام اشاره کرد و افزود: همان کاری که تلگرام و اینستاگرام انجام می‌دهد و به عنوان کانال ارتباطی می‌گوید که من اپراتور هستم و مبلغان دینی می‌توانند در این عرصه فعالیت داشته باشند، حال این نکته مطرح می‌شود، زمانی که ما این اپراتورها را به صورت رایگان دریافت می‌کنیم، چرا باید مدیر فیسبوک با قیمتی بیش از 19 میلیارد دلار یعنی بیش از 80 هزار میلیارد تومان واتس أپ را خریداری کند؟ در حالی که به ظاهر این یک اپلیکیشن معمولی است و مشکلی ندارد.

وی تاکید کرد: ما برای محتوا ارزش قائل هستیم و باید به فکر اینترنت ملی باشیم و زمین بازی را تغییر بدهیم، بحث فضای مجازی از مهمترین حوزه‌های سواد رسانه است و مبلغان به اندازه کافی از آن اطلاع ندارند. وقتی یک بانو در فضای واقعی عکس‌های خود را به غریبه نمی‌دهد، چطور ممکن است که در فضای اینستاگرام آن را در اختیار عموم قرار می‌دهد؟ یا در صورت خصوصی کردن صفحه خود، آن را به سرویس‌های بیگانه هدیه می‌دهد.

این مدرس ارتباطات یادآور شد: شما در اتاق شیشه‌ای هستید و مخاطبان ما هر کاری که انجام می‌دهند در اختیار جمعیت گسترده‌ای قرار می‌گیرد و نباید فراموش کرد که برای بسیاری از سازمان‌ها مهم است که الان مردم قم به چه چیزی فکر می‌کنند و این کنش و تراکنشی که در فضای مجازی اتفاق می‌دهد و فشارهای سیاسی و تحریم‌هایی که از جنس هوشمندانه‌ای به مردم فشار می‌آورد باعث می‌شود که مردمی که در سال 84 شعار انرژی هسته‌ای حق مسلم ماست را سر دادند، سال 92 کاری کنند که نشان دهد زیاد هم برایشان انرژی هسته‌ای مهم نیست؛ بنابراین تحریم‌ها به گفتمان انقلاب اسلامی تاثیر گذاشته است.

وی گفت: چرا در اوج تحریم‌ها هر دارویی برای مردم ایران تحریم بود؛ ولی اپلیکشین‌های اپل و سایر گوشی‌ها به سادگی در اختیار ما قرار می‎گرفت؟ در بخش فارسی وزارت خارجه آمریکا نوشته بودند که اوباما صرفا جهت سرگرمی گاهی اوقات از آی‌پدهای اپل استفاده می‌کند، چرا که رییس جمهور آمریکا اجازه استفاد از آن را ندارد؛ بنابراین در تاثیر فضای مجازی می‌بینیم که رسانه‌های رسمی امریکا توان کنترل رسانه‌های غیر رسمی را ندارند و با این که علاقه داشتند تا کلینتون بر مصدر قدرت در امریکا بنشیند؛ ولی این ترامپ است که رای می‌آورد و ناتوانی BBC و CNN را به رخ می‌کشد.

خوشرو به مطالبه عمومی برای اینترنت ملی اشاره کرد و اظهار داشت: اینترنتی که در داخل کشور استفاده می‌شود نسبت به جهان فوق العاده کند و نا امن است و این اینترنت ناامن و ناسالم را با گران ترین قیمت در اختیار مردم قرار می‌دهند. اینترنت ملی مطالبه شده؛ ولی محقق نشده است و اقلیتی در حد چند هزار نفر مخالف ایجاد اینترنت ملی هستند که آنها نیز به دنبال شایعه سازی و ایجاد فضای ناامن روانی برای مردم ایران بودند. الان بی معناترین کلمه را در گوگل سرچ کنید، یک تصویر مستهجن در میان تصاویر به نمایش می‌گذارد./881/202/ص

ارسال نظرات