۲۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۱
کد خبر: ۴۸۱۰۰۸
در ششمین هم‌‌اندیشی سینمای انقلاب مطرح شد؛

انقلاب اسلامی سینما را نجات داد

آیت‌الله قائم مقامی گفت: انقلاب سینما را نجات داد به این بیان که سینما یک زبان بسیار قوی و نیرومند بوده است اما تا قبل از انقلاب این زبان چیزی برای گفتن نداشت.
حجت الاسلام و المسلمین قائم مقامی

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از «نسیم آنلاین»، آیت الله قائم مقامی در مراسم ششمین  هم اندیشی سینمای انقلاب حاضر شد. او سخنان خود را با تاثیر انقلاب بر سینما آغاز کرد و گفت:انقلاب اسلامی زمانی رخ داد که قبل از تحول در حوزه ی سیاست، تحول در فرهنگ ها و باور ها اتفاق افتاد.تعاملی میان پدیده  انقلاب و دیگر مقوله ها رخ داد که از جمله آن تعامل با هنر است.رابطه ای میان انقلاب و هنر به اینگونه است که هنر ازانقلاب تاثیر گرفته است.

وی درادامه اضافه کرد: ارتباط انسان با خداوند حاکی از یاری است به اینگونه که خدا را یاری دهید خدا شما را یاری خواهد داد. در هنر نیز اینگونه بود که هنرها به یاری انقلاب آمدند و نتیجتا انقلاب نیز موجب یاری و قوام هنر شد . هنر یکی از جلوه های اسلام است همانگونه که سیاست یا فرهنگ از جلوه های اسلام می باش از جلوه های هنر می باشد و هیچ دینداری وجود ندارد که نسبتی با هنر نداشته باشد.

آیت الله قائم مقامی در ادامه سخنانش به سینمای قبل از انقلاب اشاره  و افزود :ما در سینمای قبل از انقلاب شاهد دو جنبه بودیم یکی: سینمای مستهجن و بازاری و دومی : سینمای روشنفکری که بیشتر آن ادا و پوچ است .چون تا کسی اندیشه‌ای نداشته باشد و متصل به حقیقت نباشد نمی تواند به اثری درست برسد.می توان گفت که انقلاب سینما را نجات داد به این بیان که سینما یک زبان بسیار قوی و نیرومند بوده است اما تا قبل از انقلاب این زبان چیزی برای گفتن نداشت.

 این استاد حوزه و دانشگاه افزود: مبنای انقلاب این است که محتوا نیز مهم است و در مقابل مبنای قبل از انقلاب است که محتوا را اهمیت نمی دهد و این که چه می گویید مهم نیست و صرفا زیبایی در بیان و تکنیک مهم است؛ ائمه اطهار ما در رابطه با اینگونه رفتار گفته اند که این علامت حماقت است و در مقابل واقعه انقلاب اندیشه ای نیرومند ارائه می دهد. سینمای دینی یک ژانر نیست. بلکه مقوله ای فراگیر است و شالوده ای است که می تواند در تمام ژانرها باشد. یعنی شما می توانید سیاسی یا تاریخی یا روانشناسی یا در هر حوزه دیگری حرف بزنید اما حرفتان دینی باشد.

 آیت الله قائم مقامی در ادامه به موضوع  مهم رابطه دین وسینما پرداخت و افزود:اگر قرار باشد سینما در خدمت دین باشد به گونه ای که اندیشه دینی سیطره در آن داشته باشد باید این  اندیشه را حاصل کند و الا چنانچه هزاران هنرمند باشد و هزاران تکنیک داشته باشند بدانند که یک عاقل و یک عالم پای این فیلم نمی نشیند.

اگر کسی زبان خوبی دارد یا تکنیک خوبی دارد، باید به شکرانه  این نعمت به دنبال محتوای خوبی باشد و در غیر این صورت این نعمت از او سلب می شود. نمونه های موفقی هم در این باره داریم برای مثال فیلم آقای سلحشور یا آثار آقای بحرانی یا فیلم معمای شاه.

 وی در پایان سخنانش خطاب به هنرجویان جوان گفت:انشاالله که در حوزه ی جبهه ی فرهنگی انقلاب فعال باشید و بتوانید از یاران انقلاب باشید. 

ششمین هم اندیشی سینمای انقلاب از 22بهمن با اکران فیلم های منتخب جشنواره فیلم فجر و سخنرانی و نقد و بررسی این آثار هر روز از ساعت15 در تالار سوره حوزه هنری برگزار می شود./1325//102/خ

ارسال نظرات