۲۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۰
کد خبر: ۴۸۰۷۳۵
آیت الله مجتهد شبستری:

اصلاح ذات بین وظیفه ضروری برای مسلمانان است

امام جمعه تبریز با بیان اینکه مقصود از بغات دو طایفه از مؤمنان هستند که نزاع آنها به خونریزی انجامیده است، گفت: در این میان اصلاح ذات بین لازم و ضروری است.
آیت الله شبستری در درس خارج فقه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، آیت الله محسن مجتهد شبستری نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی در جلسه درس خارج فقه جهاد با بیان اینکه محارب توبه کنند بر دو قسم است، اظهار داشت: کسانی که قبل از دستگیری توبه کنند و کسانی که بعد از دستگیری توبه کنند.

وی ادامه داد: مقصود از بخشش کسانی که قبل از دستگیری توبه کنند آن است که مجازات آنها در حقوق اجتماعی و حق الله بخشیده می شود،  مجازات دیگری که به جهت قتل شخصی است حتی اگر قبل از دستگیری توبه کند باید جواب گو باشد، چرا که ممکن است ولی دم قصاص بخواهد.

امام جمعه تبریز با اشاره به بحث جهاد با بغات، ابراز داشت: استدلال وارده در خصوص جهاد با بغات آیه «وَإِن طَائِفَتَانِ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ اقْتَتَلُوا فَأَصْلِحُوا بَيْنَهُمَا  فَإِن بَغَتْ إِحْدَاهُمَا عَلَى الْأُخْرَى فَقَاتِلُوا الَّتِي تَبْغِي حَتَّى تَفِيءَ إِلَى أَمْرِ اللَّهِ»، است، که شأن نزول آن در رابطه با نزاع دو قبلیه اوس و خزرج است.

وی ادامه داد: شأن نزول دیگری در خصوص دو شخص متنازع است که یکی تهدید به نبرد قبیله ای کرد و شأن نزول دیگر در رابطه با مردی است که زن خود را از صلح ارحام منع می کرد، طایفه زن با طایفه شوهر به درگیری کشیده شد، در این آیه اصلاح مقدم بر جهاد با آنها است.

نماینده مردم تبریز در خبرگان افزود: این آیه در رابطه با نزاع و جنگ میان دو قبیله از مؤمنان است که ابتدای امر باید اصلاح بین آنها و رفع نزاع شود و اگر اصلاح بین جوابگو نبود باید با آنها جهاد و قتال کرد تا این نزاع رفع شود، برخی جهاد بغات را در رابطه با کسانی دانست که حاضر به پذیرش حکومت الهی و امام عادل نیستند.

وی خاطرنشان کرد: آیا کسانی که بر علیه امام بر حق خروج کند آیا از کفار است و یا نه؟ آیا بغات جزء کفار است یا نه؟ بر طبق آیه مذکور نمی توان کسانی که علیه امام بر حق، خروج کرده اند را از بغات دانست و بغات دو طایفه از مؤمنان است که با یکدیگر به نزاع برخواسته اند.

رییس شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت(ع) با بیان اینکه اگر در بحث بغات امکان قتل، اضرار و تلف اموالی صورت گیرد، اشکالی نخواهد داشت، ادامه داد: گروه سوم برای اصلاح بین که وارد می شوند امکان اضرار وجود دارد و این اشکالی ندارد چرا که به حکم امر شرعی وارد شده است، اما اضرار بغات نیازمند محاکمه است./854/203/ب1

ارسال نظرات