۱۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۲:۲۷
کد خبر: ۴۷۹۰۶۹
کارشناس روانشناسی اسلامی:

خانواده امروزی کارکرد قرآنی خود را از دست داده است

کارشناس دوره های معارفی آستان حضرت معصومه(س) صفت آرامش بخشی را از مهم ترین رسالت های خانواده خواند و گفت: رمز عاشقانه ماندن و جاوادنگی یک زندگی محبت و آرامش زوجین و فرزندان نسبت به یکدیگر است.
خانواده

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، علی محمد رفیعی، استاد حوزه علمیه قم شامگاه امروز در آستان حضرت معصومه(س) با بیان اینکه در قرآن کریم برای خانواده نمونه و الگو شاخصه های زیادی بیان شده است، گفت: قرآن کریم نخستین کارکرد خانواده نمونه و الگو را آرامش بخشی عنوان می کند.

وی افزود: در قرآن کریم تعریفی که از خانه ارائه می شود محلی برای آرامش روحی و تربیت انسان ها است بنابراین اگر خانواده ای این کارکردها را نداشته باشد از زمره خانواده قرآنی خارج می شود.

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: با وجود اینکه پس از رحلت حضرت رسول(ص)، امام علی(ع) در شرایطی بدی قرار داشتند و از نظر اجتماعی به ایشان فشارهای زیادی وارد شده و همواره ایشان را متهم به تدارک جنگ علیه خلافت کرده و خانه ایشان تحت محاصره نظامی بود اما زمانی که به خانه بر می گشتند حضرت زهرا(س) با آغوش باز و با مهربانی از ایشان استقبال می کردند به گونه ای که در خانه این دو بزرگوار اثری از هیاهوی بیرون از خانه نبود و آرامش به صورت کامل در خانه برقرار بود و اعضای خانواده با آرامش در کنار هم زندگی کرده و نسبت به هم مهربانی شدیدی داشتند.

رفیعی ادامه داد: حتی پس از اینکه غاصبان مقام امامت در خانه حضرت زهرا(س) را آتش زدند و حضرت زخمی شدند باز حضرت زهرا(س) همچنان برای امام علی(ع) مظهر آرامش بوده و ایشان را آرام کرده و آشوب های بیرون از خانه نتوانست زندگی آرامش بخش این دو بزرگوار را تحت شعاع قرار دهد به گونه ای که حتی تا آخرین لحظه شهادت حضرت زهرا(س) کلمه همسر و پسر عموی عزیز از زبان ایشان حذف نشد و امام علی(ع) با لحن جان من به فدایت با حضرت زهرا(س) سخن می گفتند و این همه فشار و مشکل نتوانست کلام عاشقانه امام علی(ع) به حضرت زهرا(س) و فرزندان ایشان را تغییر دهد.

وی با بیان اینکه متأسفانه خانواده امروزی کارکرد قرآنی خود را از دست داده و فرد به جای اینکه در خانه آرام شود هیاهوی درون خانه نیز به هیاهو یبیرون از خانه اضافه می شود، تصریح کرد: خانه های امروزی محل جنگ و لجبازی افراد با یکدیگر شده است.

نویسنده و کارشناس روانشناسی اسلامی ادامه داد: خانواده ای که آرامش بخش نباشد خیلی زود نابود شده و اگر فرزندانی در چنین خانواده ای تربیت شوند افرادی عصبی و پرخاشگر خواهند بود.

نویسنده و پژوهشگر روان شناسی اسلامی یادآورشد: رمز عاشقانه ماندن و جاوادنگی یک زندگی محبت و آرامش زوجین و فرزندان نسبت به یکدیگر است و خانه ای که آرامش بخش نباشد نمی توان نام خانه را بر آن نهاد بلکه تنها یک استراحتگاه مانند سایر استراحتگاه ها برای انسان است و همانطور که بیان شد خانواده نمونه باید مانند خانه و خانواده حضرت زهرا(س) باشد زیرا اسوه عملی خانواده قرآنی و انسانی خانواده حضرت زهرا(س) هستند./968/پ202/ی

ارسال نظرات