۱۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۳
کد خبر: ۴۷۷۸۳۹
واکنش ها به سفر وزیر خارجه فرانسه به ایران؛

دیپلمات ها استیصال و انفعال را کنار بگذارند

«ژان مارک آیرو» وزیر امورخارجه فرانسه روز دوشنبه به تهران آمد و دیروز مورد استقبال آقای ظریف همتای ایرانی خود قرار گرفت، اما این سفر همزمان بود با مانور نظامی مشترک سه کشور فرانسه، انگلیس و آمریکا در آب‌های خلیج فارس.
سفر وزیر فرانسه
به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از صبح نو، «ژان مارک آیرو» وزیر امورخارجه فرانسه روز دوشنبه به تهران آمد و دیروز مورد استقبال آقای ظریف همتای ایرانی خود قرار گرفت، اما این سفر همزمان بود با مانور نظامی مشترک سه کشور فرانسه، انگلیس و آمریکا در آب‌های خلیج فارس.
 
مهم اما بی تفاوتی وزارت امورخارجه درباره برگزاری این رزمایش نظامی است؛بگونه ای که ظریف در نشست خبری با همتای فرانسوی اش درباره مبادلات تجاری، برجام و موشک های بالستیک ایران سخن گفت و اشاره ای حتی کوچک به رزمایش نظامی فرانسه درآب های خلیج فارس نکرد. وزیر خارجه فرانسه که همراه با نمایندگان 60 شرکت به تهران آمده، در بدو ورود درضیافت شامی در سفارت فرانسه که به افتخار وی و تجار همراهش از سوی سفیر فرانسه برگزار شده بود، شرکت کرد که در میانه میهمانی و پس از سخنرانی آیرو، یکی از تجار جوان فرانسوی وی را مورد خطاب قرار داده و می پرسد:«جناب وزیر! چرا این سفر دقیقا در روزی انجام شد که فرانسه همراه انگلیس و آمریکا در خلیج فارس و در نزدیکی آب های ایران مانور نظامی که طبیعتا پیام های خاصی دارد، برگزار کرده اند؟» این تاجر برجسته فرانسوی در ادامه با نگرانی می پرسد:«آیا فکر نمی کنید این مساله روی روابط تجاری ما با ایران تاثیر بگذارد و نتوانیم در این سفر قرارداد خاصی منعقد کنیم؟ شما از واکنش مقامات ایرانی نگران نیستید؟»

وزیر خارجه فرانسه در پاسخ می گوید: «خیر، بنده هیچ نگرانی نسبت به موفقیت آمیز بودن این سفر ندارم. مقامات ایرانی در هیچ یک از جلسات مقدماتی و برنامه ریزی برای سفر در تهران و پاریس به این مساله معترض نشدند.» آریو سپس در موضعی مقتدرانه مدعی می شود:«دولت ایران به این سفرها احتیاج دارد و مطمئنم که هیچ اعتراضی در جلسات فردا هم  نخواهیم شنید.» پیش بینی ای که کاملا محقق شد!
در ادامه، سراغ چند تن از کارشناسان بین الملل رفته و در این مورد از آن ها جویا شدیم.

آقای نوذر شفیعی، در گفت و گو با روزنامه صبح نو درباره همزمانی سفر وزیرخارجه فرانسه به ایران با رزمایش مشترک علیه جمهوری اسلامی در خلیج فارس، اظهار داشت: کشورها در عرصه بین المللی با یکدیگر رقابت دارند که حد وسط دوستی و دشمنی است؛ لذا کشورها تنها به دنبال منافع خودند و بر اساس این منافع، برنامه های سیاسی و نظامی خود را می چینند.

وی ادامه داد: ما دوست یا دشمنی ثابت نداریم و تنها منافع ثابت کشورهاست که روابط درعرصه بین الملل را تعریف می کند.شاید فرانسه ای که یک ضلع رزمایش موشکی در خلیج فارس است و وزیر خارجه اش همزمان وارد ایران می شود، تمایل داشته باشد سیاست و اقتصاد را جدا کنند اما معادله سیاست و اقتصاد همراه یکدیگرند لذا ما باید با کشوری که با آن همراهی سیاسی وجود دارد، روابط و همراهی اقتصادی داشته باشیم.

این نماینده مجلس نهم و عضو سابق کمیسیون امنیت ملی، تاکید کرد: بایدکشور، همان میزان که روابط را با کشورها پیش می برد، برای برنامه دفاعی خود نیز برنامه ریزی کرده و روابطی را ببیند که می تواند بر اساس خودیاری یا ائتلاف با سایر کشورها باشد.در این میان منطق رفتار فرانسوی ها و انگلیسی ها بر اساس منافع ملی‌شان است.یک ماه پیش هم، زمانی که ترزا‌می در اجلاس شورای همکاری خلیج فارس، جمهوری اسلامی را دشمن خواند، شرکت نفتی انگلیسی-هلندی شل همان روز در ایران قرارداد جدید نفتی منعقد کرد.

وی افزود: در روابط دیپلماتیک، ما با یک شرایط کاملا سیال مواجهیم که در آن،کشورها منافع خود را مدنظر قرار داده و سیاستگذاری می کنند تا تحت شرایط بین المللی و ساختارهای دیپلماتیک منافع‌شان تامین شود لذا جمهوری اسلامی هم باید ضمن توسعه مناسبات، برنامه های سیاسی و نظامی خود را پیش ببرد.

دکتر پیروز مجتهدزاده، کارشناس مسائل سیاسی، در گفت وگو با روزنامه صبح نو اما همزمانی سفر وزیر امور خارجه فرانسه به ایران و رزمایش موشکی در خلیج فارس را مبهم دانست و گفت: سفر آیرو با مانور موشکی در خلیج فارس ارتباط دارد؛ آقای وزیر خارجه فرانسه برای چه آمده است؟ می خواهد حضورکشورش در این مانور نظامی مشترک را توجیه کند و یا راه حل هایی برای بهبود روابط ایران با اتحادیه اروپا دارد؟ حتی آقای ظریف در نشست مشترکش با آیرو نسبت به رزمایش در خلیج فارس واکنشی نشان نداد و این تاسف بر انگیز است.

وی افزود: هفته گذشته وزیرخارجه کویت به ایران آمد که حامل نامه ای برای آقای روحانی رئیس‌جمهور بود اما چرا دولت اطلاع رسانی دقیقی درباره علت این سفریا حتی محتوای نامه ارسالی نداشته است؟ بنده گمان نمی کنم وزیر خارجه کویت برای میانجی گری میان ایران و عربستان به کشور آمده باشد بلکه به نظر می رسد حامل نامه شورای هماهنگی خلیج فارس درباره مانور مشترک فرانسه، انگلیس و آمریکا بوده است.

این کارشناس مسائل سیاسی تاکید کرد: وزیر امورخارجه ایران در توضیح دیدار و گفت‌و‌گویش با وزیر امورخارجه فرانسه اشاره ای به رزمایش نظامی در خلیج فارس نکرد واز همراهی فرانسه با آمریکا و انگلیس و کشورهای متخاصم خلیج فارس انتقاد نکرد؛ حتی دولت آقای روحانی توضیحات کافی و لازم را درباره دلیل اصلی سفر آیرو به ایران ارائه نکرده است.

حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنور،عضو کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، در گفت وگو با روزنامه «صبح نو» درباره همزمانی سفر وزیر امورخارجه فرانسه به ایران و مانور مشترک نظامی در آب‌های خلیج فارس، اظهار داشت: یگان‌های نظامی و دفاعی جمهوری اسلامی برای رویارویی و جواب قاطع در بهترین آمادگی به سر می‌برند اما سیاسیون و دیپلمات‌های ما باید دیپلماسی استیصال و انفعال را کنار بگذارند و در مقابل دهن کجی آن‌ها برخوردی قاطع داشته باشند.

وی افزود: دولت چندسال بود که به آمریکا دلخوش کرده و دل به چراغ سبزها و خنده‌های غربی‌ها بسته بود که در پشت آن بغض و عناد خوابیده بود. امروز طبیعت و خوی آمریکایی‌ها که اوباما روتوشی برآن بود، خود را نشان می‌دهد و درعرصه دیپلماسی هم مسوولان سکوت کرده وکوتاه آمدند.

ذوالنور در پایان تاکید کرد: سکوت و انفعال سیاسیون و دستگاه دیپلماسی، دشمن را جری‌تر می‌کند لذا باید دیپلمات‌ها و دستگاه دیپلماسی در بزنگاه‌ها و همراه با صلابت، از موضع عزت و قدرت برخورد کرده و نسبت به دهن کجی‌ها و بی حرمتی به ایرانیان واکنش نشان دهند. نمی‌شود که آن‌ها سیاست ماشه را دنبال کرده و همزمان بخواهند بازارهای ایران را قبضه کنند./1325//102/خ

ارسال نظرات