۱۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۰
کد خبر: ۴۷۶۹۰۱
امام جمعه تبریز:

نمایش قدرت و مانور نظامی برای منع تعرض دشمنان است

آیت الله مجتهد شبستری با بیان اینکه قدرت دفاعی و مانور نظامی برای اعلام آمادگی و توان نظامی کشور است تا دشمن خیال تعرض را به کشور نداشته باشد، گفت: دشمنان با مشاهده قدرت نظامی کشور تفکر تعرض به کشور را نخواهند داشت.
آیت الله شبستری در درس خارج فقه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، آیت الله محسن مجتهد شبستری، نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی در جلسه درس خارج فقه جهاد، اظهار داشت: از فلسفه های جهاد کف بعث است، بعث به معنای جنگ و خشونت است و کف بعث به معنای پیش گیری از جنگ و تعرض دشمنان است.

وی با اشاره به دلیل چهارم برای جهاد با مشرکان، ابراز داشت: دلیل چهارم اطلاق آیات است، اطلاق از مقدمات حکمت مشخص می شود اما عموم از ادوات عموم فهمیده می شود، بنابراین اطلاق به معنای مستفاد از مقدمات حکمت است، آیاتی داریم که اطلاق از آن استفاده می شود.

امام جمعه تبریز افزود: آیه 76 سوره نساء دارای اطلاق است و متکلم در مقام بیان است و نصب قرینه نداشته و قدر متیقنی در کار نیست، مقدمات حکمت در اینجا ایجاب می کند، بر اساس اطلاقات جهاد ابتدایی با مشرکان تجویز می شود و هم جهاد ابتدایی و هم دفاعی را شامل است.

وی دلیل پنجم را سیره نبی مکرم اسلام دانست و  ادامه داد: سیره نبی مکرم اسلام(ص) بر جهاد ابتدایی دلالت دارد، در جنگ خیبر نبرد در برابر حمله یهودی ها نبوده است، در خیبر یک تعهدی بود که در پی نقض عهد این نبرد صورت گرفت، اینجا دفاع وجود نداشته است، این نبرد دلالت بر جنگ ابتدایی دارد.

عضو مجلس خبرگان رهبری ابراز داشت: در این آیه «قاتلوا الذین یلونکم من الکفار» دارد که جنگ کنید با کسانی که نزدیک به شما هستند و جاهای دور نروید، با مشرکان و کفار اطراف خودتان جهاد کنید، علت این امر آن است که هزینه این جنگ کم خواهد بود و دیگر اینکه مسیر دور سبب تعرض دشمنان نزدیک خواهد شد.

وی ادامه داد: اطلاعات و آگاهی های نزدیکان بیشتر است، در گذشته رفت و آمدها سبب کسب اطلاعات بود، کسب اطلاعات از مشرکان در مسیرهای نزدیک ممکن است، جنگ نیز بر اساس اطلاعات معقول خواهد بود، جنگ تبوک به جهت نزدیکی روم شرقی به عربستان بود.

آیت الله مجتهد شبستری با بیان اینکه قدرت دفاعی و مانور نظامی برای اعلام آمادگی و توان نظامی کشور است تا دشمن خیال تعرض را به کشور نداشته باشد، خاطرنشان کرد: دشمنان با مشاهده قدرت نظامی کشور تفکر تعرض به کشور را نخواهند داشت./854/202/ب2

ارسال نظرات