۰۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۲
کد خبر: ۴۷۵۱۱۳
آیت الله مجتهد شبستری:

جهاد ابتدایی، اذن امام عادل را می طلبد

امام جمعه تبریز با بیان اینکه در تحف العقول روایتی از امام رضا وراد شده است که می فرماید که جهاد با اذن امام عادل واجب است، گفت: در دوران خلاف حضرت علی(ع) که سیره ایشان برای ما حجت است، تمام جنگها با اذن حضرت بود که مسلمانان رفتند و جنگیدند.
آیت الله شبستری در درس خارج فقه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، آیت الله محسن مجتهد شبستری، نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی امروز در جلسه درس خارج فقه جهاد با بیان اینکه جهاد ابتدایی به عقیده مشهور فقها با شرط مذکور واجب کفایی است و عینی نیست، اظهار داشت: مرحوم صاحب جواهر ادعای اجماع دارد.

وی افزود: ابن زهره و سعید بن مصیب قائل به وجوب عینی جهاد ابتدایی هستند و استناد به آیه «انفرو خفافا و ثقالا» است، هم از نظر روایات و هم از منظر دلیل عقلی وجوب عینی موجب عسر و هرج خواد شد و سازمان درونی نظام اسلامی و حکومت دینی دچار اختلال و پشتیبانی جهاد نیز دچار خلل خواهد شد.

امام جمعه تبریز ابراز داشت: در روایات وارد شده است که کسی که در راه خدا جهاد می کند دارای فضیلت است، افضلیت مجاهدین که در روایات وارد شده است در مقام بیان جایگاه حاضران در جهاد است و هیچ ارتباطی با وجوب کفایی یا عینی بودن جهاد ندارد.

وی با بیان اینکه محقق دارد که جهاد ابتدایی به شرط حضور امام است، ادامه داد: مقصود از حضور امام اذن ایشان است، لازم است سه نکته مورد بحث قرار گیرد، اول آنکه جهاد ابتدایی تحت لوای پادشاه ستمگر به طور قطع جایز نیست و اینکه امام معصوم مفروض الطاعه است، همچنین در زمان غیبت آیا اذن ولی فقیه لازم الاتباع است یا نیست.

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: در روایات آمده است که «مسلمان با زمامداری که حکم آن مورد اعتماد نیست به جهاد نمی رود، اگر کسی در این حال خارج شود به دشمنان اهل بیت(ع) کمک کرده است»، مشروعیت جهاد در اذن امام عادل است.

وی با بیان اینکه در تحف العقول روایتی از امام رضا(ع) وراد شده است که می فرماید که جهاد با اذن امام عادل واجب است، خاطرنشان کرد: در دوران خلاف حضرت علی(ع) که سیره ایشان برای ما حجت است، تمام جنگها با اذن حضرت بود که مسلمانان رفتند و جنگیدند./854/202/ب2

ارسال نظرات