تصاحب پست و مقام هاي خارج از توان افراد، مصداق كفر است
به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، حجت الاسلام عليرضا شاه فضل يكشنبه شب در جلسه تفسير قرآن مسجد امام خميني(ره) خيابان ملامحسن فيض كاشاني در توضيح و تفسير آيه 98 سوره مباركه اسراء كه مي فرمايد ‹‹ذَلِكَ جَزاوُهُم بأَنَّهُمْ كَفَرُواْ بِآياتِنَا وَقالُواْ أ اَِذَا كُنّا عِظَامًا وَ رُفاتًا أَإِنَّا لَمَبْعُوثُونَ خَلْقًا جَديدًا›› گفت: در آيات قبلي خداوند فرمود، انسانهاي غافل و معاند را در روز قيامت به صورتي محشور ميكنيم كه ‹‹عُمْياً وَبُكْماً وَصُمّاً›› نه گوش آنها مي شنود و نه چشم آنها مي بيند و نه دهانشان ميتواند سخن بگويد.
وي افزود: در سوره مباركه ياسين خداوند مي فرمايد ‹‹وَلَوْ نَشَآءُ لَمَسَخْنَاهُمْ عَلَی مَکَانَتِهِمْ›› اگر ما بخواهيم كاري ميكنيم كه صورت داشته باشند اما چشم نداشته باشند، صورت آنها صاف باشد، اين افراد در روز قيامت اصلا چشم ندارند كه بخواهند ببينند و در پايان آيه 97 مي فرمايد ‹‹كُلَّما خَبَتْ زِدْناهُمْ سَعيراً›› آتش جهنم آنها تا بخواهد كم شود ما دوباره آتش ديگري را اضافه ميكنيم.
حجت الاسلام شاه فضل يادآور شد: در سوره مباركه جن مي فرمايد ‹‹يسْلُکْهُ عَذَابًا صَعَدًا›› برخي را گرفتار عذابي مي كنيم كه ‹‹ صَعَدًا›› است، عذاب صعود ميكند و بالا مي رود و دائما بر شدت اين عذاب افزوده مي شود و او را به جايي مي بريم كه گرفتار عذاب بالا رونده ميشود.
وي ادامه داد: خداوند در سوره مباركه نساء مي فرمايد ‹‹كُلَّمَا نَضِجَتْ جُلُودُهُم بَدَّلْنَاهُمْ جُلُوداً غَيْرَهَا لِيَذُوقُوا الْعَذَابَ›› در حاليكه پوست و گوشت آنها بر اثر عذاب جهنم مي سوزد اما خداوند پوست و گوشت جديدي را براي آنها مي آورد تا دوباره شروع به سوختن كنند و اين فرايند ادامه دارد تا عذاب كامل را ببينند، بنابر اين عذاب درجهنم تمام شدني نيست و يا كم شدني نيست.
دبير جامعه روحانيت كاشان گفت: اين آيات بيانگر اين است كه خداوند شديد العقاب است ‹‹إِنَّ رَبَّكَ سَرِيعُ الْعِقَابِ وَإِنَّهُ لَغَفُورٌ رَحِيمٌ›› خداوند وقتي قرار باشد كسي را عذاب كند خيلي سخت عذاب ميكند و اگر قرار باشد رحمت كند، رحمت اش زياد است از اين رو، خداوند هم رحمت اش فراوان است و هم شدت عذاب اش زياد است.
حجت الاسلام شاه فضل در ادامه با اشاره به اينكه خداوند در آيه 98 سوره مباركه نساء ‹‹ذَلِكَ جَزاوُهُم بأَنَّهُمْ كَفَرُواْ بِآياتِنَا›› علت اينكه خداوند آنها را عذاب ميكند بيان كرده است، افزود: مشكل آنها اين بود كه به آيات الهيكفر مي ورزيدند، واژه ‹‹كفر›› به معناي پوشاندن حق است و كافر به كسي گفته مي شود كه حق براي او آمده است اما تبعيت نميكند، اما اگر براي كسي حق نيامده باشد و از حق چيزي نداندكافر نيست.
به گفته وي، كافر كسي است كه حق براي او گفته ميشود و حق را مي فهمد و با وجود اينكه حق را درك كرده و فهميده است اما تبعيت نميكند و توجيه اين افراد اين است كه اجداد آنها عمري را اينگونه زندگي كرده اند و آنها هم نمي توانند دست از اجداد خود بردارند و با وجود اينكه حق را پذيرفته اما چون نسبت اجداد خود تعصب دارند، از حق تبعيت نميكند.
دبير جامعه روحانيت كاشان ادامه داد: اين افراد در جامعه امروز هم هستند و با وجود اينكه باطل را مي شناسند و آگاهي دارند اما به دليل اينكه جناح و گروه آنها اين مسير را رفته اند آنها نيز همان راه را مي روند و نمي توانند ترك كنند، بنابر اين باطلي را با وجود اينكه مي دانند باطل است، اما به دليل اينكه جناح و گروه آنها اين مسير را ادامه داده اند آنها نيز خود را ملزم به ادامه باطل ميدانند.
وي يادآور شد: امروز برخي با وجود آگاهي به بر باطل بودن اقدامي، اما به دليل اينكه منافع خود را در انجام باطل مي دانند و انجام ندادن باطل را سبب به خطر افتادن منافع خود ميدانند اقدام به انجام كاري باطل ميكنند كه خود نيز بر باطل بودن آن آگاه هستند.
حجت الاسلام شاه فضل اظهار داشت: افرادي كه باطلي را نمي دانند اما مرتكب انجام باطلي ميشوند، روز قيامت مجازات نخواهند شد، بنابر اين مجازات براي كساني است كه حق و باطل بر آنها عرضه شده باشد اما تبعيت نكرده نباشند مجازات شديدي در انتظار آنها خواهد بود چرا كه عالما و عامدا در برابر حق ايستادگي كرده اند.
وي در تعبيري از سوره مباركه نمل كه مي فرمايد ‹‹وَجَحَدُوا بِهَا وَاسْتَيْقَنَتْهَا أَنْفُسُهُمْ ظُلْمًا وَعُلُوًّا›› گفت، اينها ‹‹وَجَحَدُوا بِهَا›› حق را انكار كردند ‹‹وَاسْتَيْقَنَتْهَا أَنْفُسُهُمْ›› در حاليكه به آن يقين داشتند و باور قطعي داشتند اما انكاركردند ‹‹ظُلْمًا وَعُلُوًّا›› از روي ظلم و ستم و سركشي اين كار را انجام دادند.
دبير جامعه روحانيت كاشان ادامه داد: امروز افرادي كه پست و مقامي را تصاحب كرده اند كه از توان آنها خارج است و با وجود اينكه مي دانند افرادي ديگري هستند كه بهتر از آنها در اين پست خدمت ميكنند اما براي اينكه منافع خود را از دست ندهند دست به هركاري ميزنند تا جايگاه خود را از دست ندهند كه اين كار آنها از مصاديق بارز كفر است.
حجت الاسلام شاه فضل يادآور شد: اين افراد در كنار كفر به آيات و نپذيرفتن و انكار كردن آيات و نشانه الهي، يك حرف ديگري نيز داشتند كه ميگفتند اگر ما استخوان شويم و استخوانهاي ما پودر شود چنين چيزي ممكن است كه بار ديگر زنده شويم.
وي در ادامه انسانها را به دو گروه معتقدين به معاد و منكرين به معاد دانست و عنوان كرد: گروهي كه معاد را قبول دارند طبيعتا زندگي خود را نيز بر اساس اعتقاد به معاد چينش ميكنند، به نيازمندان كمك ميكنند به اين دليل كه اعتقاد به معاد دارند و اجر آن را در روز قيامت خواهند گرفت از اين رو، مسير زندگي خود را به گونه اي قرار مي دهند كه به ديگران كمك كنند تا در آخرت پاداش آن را بگيرند.
دبير جامعه روحانيت كاشان يادآور شد: كسيكه اعتقاد به معاد دارد، حتي اگر توان انجام گناهي را داشته باشد و اگر كسي هم متوجه نشود، از ترس قيامت حتي درخفا نيز مرتكب گناه نخواهد شد.
حجت الاسلام شاه فضل ادامه داد: برخي افراد با وجود اينكه به معاد باور ندارند، اگر كار خيري انجام مي دهند براي خودنمايي و تعريف ديگران از آنها و يا اينكه براي اين است كه اگر در آينده نيازمند ديگران شدند به او كمك كنند، بنابر اين افراد اگر در كار خيري كه انجام ميدهند منفعتي نباشد انجام نخواهند داد و يا اگر در قبال كاري كه انجام ميدهند از آنها تشكر نشود انجام نخواهند داد، از اين رو اين افراد زندگي خود را بر اساس نبودن معاد پايه گذاري ميكنند و تاجايي كه توان داشته باشند مرتكب گناه مي شوند اما اگر ديگران مانع از گناه آنها شوند و يا از ديگران ترس داشته باشند مرتكب گناه نمي شوند اما در خفا تا جايي كه در توان داشته باشند مرتكب گناه مي شوند و از قيامت هم ترس ندارند.
وي يادآور شد: بسياري از مسلمانان و شيعيان با وجود اينكه نام معاد و قيامت را مي برند اما رفتار و گفتار آنها حاكي از اين است كه قيامت را قبول ندارند و اين در حالي است كه ممكن است حتي نماز را هم اقامه كنند اما معاد را قبول نداشته باشند و اين امكان وجود دارد كه اين افراد نماز خوان هم باشند اما قيامت را قبول نداشته باشند و نماز خواندن آنها براي اين است كه ضرري برايشان ندارد، بنابر اين رفتارها به گونه اي است كه بويي از قيامت ندارد.
به گفته وي، برخي از كارهاي خير ما به دليل باور به معاد نيست و مانند انداختن تير درتاريكي است از اين رو اگر كسي باور به معاد داشته خيلي از رفتارهاي او متفاوت خواهد بود.
دبير جامعه روحانيت كاشان با تأكيد بر حقانيت معاد، گفت: اگر كار خير با اعتقاد به معاد باشد در برابر هرگونه تهمت و افترا نبايد پشيمان بود چرا كه انجام كار خير با اعتقاد به معاد، انسان را از هرگونه تهمت و افترا محفوظ مي دارد و از ادامه كار خير باز نخواهد داشت و در قيامت هم ثواب كار خير را خواهد گرفت و هم ثواب صبر در برابر تهمت ها را دريافت خواهد كرد./201/1307/ب1