محبت مؤمن به ولایت، سنت هدایت در سیره اهل بیت است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجتالاسلام حسین جوشقانیان امروز در سخنرانی آستان مقدس حضرت معصومه(س) که در شبستان بزرگ امام خمینی(ره) برگزار شد به بررسی و تحلیل جایگاه حضرت معصومه(س) در بین ائمه اطهار(ع) پرداخت و عنوان داشت: حضرت معصومه(س) ازجمله امامزادگانی است که زیارتنامهای مخصوص برای ایشان از سوی امام معصوم(ع) تقریر شده است؛ بر این اساس امام رضا(ع) فرمود«مَنْ زارَها فَلَهُ الْجَنَّةُ؛ کسي که فاطمه معصومه را زيارت کند بهشت براي او خواهد بود.»
دبیر شبکه ملی فعالان جهاد و شهادت با اشاره به هجرت جهاد گونه حضرت معصومه(س) و تأثیرات آن در تاریخ اسلام تصریح کرد: امام جواد(ع) در تأکید به این برهه از تاریخ فرمود «مَنْ زارَ قَبْرَ عَمَّتي بِقُمَّ فَلَهُ الْجَنَّةُ؛ کسي که قبر عمهام را در قم زيارت کند، بهشت براي او است»؛ بر این اساس اهلبیت(ع) سیره و روش آنان بر این مدار استوار بوده است که نقطه اتصال شیعه به ثقلین محکم باشد این در حالی است که ارتباط شیعیان از سوی امام صادق(ع) با امالقرای جهان اسلام چنین توصیفشده است که «وَ لَنا حَرَماً و هُو قُمُّ و سَتُدْفَنُ فيها اِمْرَأَةٌ مِنْ وُلْدي تُسمَّي فاطِمَةَ، مَنْ زارَها وَجَبَتْ لَهُ الْجَنَّةُ؛ و براي ما حرمي است و آن شهر قم است و به زودي زني از فرزندان من در آنجا دفن ميشود که نامش فاطمه است. هر کس او را زيارت کند، بهشت براي او واجب است.»
رییس مجمع عالی بسیج استان قم زیارت را از مصادیق ارتباط محکم شیعه با اهلبیت(ع) توصیف کرد و گفت: حضور در حرم اهلبیت(ع) اثر وضعی دارد؛ بنابراین در روایات بسیار این حقیقت را مورد تأکید و ترغیب خود قرار داده چنانچه که در برخی از روایات چنین تصریح شده است که «پیامبر اکرم(ص) میفرماید وَ زوروُا القبورَ فَانهارتَذَکّرُکُم الاخرَه؛ به زیارت قبور بروید که مایه یاد سرای آخرت است»
وی ادامه داد: قرآن کریم با صراحت فرموده است «وَلا تَحسَبَنَّ الَّذينَ قُتِلوا في سَبيلِ اللَّهِ أَمواتًا بَل أَحياءٌ عِندَ رَبِّهِم يُرزَقونَ؛ هرگز گمان مبر کسانی که در راه خدا کشته شدند، مردگاناند! بلکه آنان زندهاند و نزد پروردگارشان روزی داده میشوند.»
سخنران آستان مقدس حضرت معصومه(س) در ادامه محبت را دومین مسیر ارتباطی شیعه با ائمه معصوم(ع) توصیف کرد و گفت: ارتباط با اهلبیت(ع) در هر شرایطی مورد تأکید امام معصوم(ع) قرارگرفته است این در حالی است که «در کتاب دعوت راوندي آمده است؛ مردي از اهل کرمند که قریهای است از اصفهان که در حال حاضر معروف است به کروند است، شتربان امام رضا(ع) بود تا خراسان، هنگام خداحافظي عرض کرد: يابن رسولالله شرفني بشي من خطک اتبرک به؛ اي فرزند رسول خدا(ص) من را مشرف فرما به دست خط مبارکتان تا به آن تبرک جويم و اين مرد هم از اهل سنت بود حضرت به او نوشتهای عطا فرمود که در آن نوشته بود: همواره دوست خاندان محمد(ص) باش اگرچه مرد فاسقي باشي و دوستی کن با دوستان آل محمد(ص) اگرچه آنها فاسق و گنهکار باشند.»
دبیر شبکه ملی فعالان جهاد و شهادت در پایان محبت را اساس هدایت مؤمن توصیف کرد و گفت: در تاریخ عاشورا شاهد هستیم که تاریخ در ثبت حقائق عاشورا چنین مینویسد«امام حسین(ع) پس از گفت وگو با حر، به یاران خود رو کرد و فرمود: زنان را بر مرکبها سوار کنید تا ببینیم حر و یارانش چه خواهند کرد؛ اصحاب امام سوار شدند و زنان را جلوى کاروان حرکت دادند. ولى سواران کوفه پیشآمده و راه را بر آنان بستند. امام دست به قبضه شمشیر برد و بر سر حر فریاد کشید و فرمود: ثَکَلَتْکَ اُمُّکَ! مَا الَّذی تُرِیدُ اَنْ تَصْنَعَ؛ مادرت به عزایت بنشیند میخواهی چهکار کنى»
رییس مجمع عالی بسیج استان قم این فراز از تاریخ را مقدمه هدایت حر توصیف کرد و اظهار داشت: از مهمترین آثار محبت و ارتباط مداوم با ساحت اهلبیت(ع) هدایت در گذرگاههای سخت تاریخی است./837/202/ب3