پیوند حوزه و دانشگاه، نخستین گام جهش علمی در کشور

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام محمدحسین جاوری صبح امروز در جمع گروهی دانش آموزان شهرضا در آستان امامزاده شاهرضا، اظهار کرد: آموزش و پرورش مهمترین رکن دین اسلام است، این سخن به این معنا است که آیین اسلام بر اساس آموختن و یادگرفتن علوم و معارف در کنار پرورش اخلاق و کسب معارف نفسانی قرار گرفته و به همین دلیل قرآن کریم در نخستین آیات نازل شده بر پیامبر(ص) به خواندن و آموختن علم امر میکند.
وی اظهار کرد: ارزش تعلیم و تعلم در تفکر اسلامی به اندازهای است که در برخی از روایات عمر مفید هر کس را به اندازه تلاش او در مسیر آموختن و آموزش دادن دانستهاند، معلمی در فرهنگ اسلام بهترین مشاغل و دانش آموزی و طلبگی همچون عبادت خداوند است، حضرت علی(ع) آموختن یک کلمه به دیگری را به منزله بندگی او میدانند و پیامبر اکرم(ص) تحصیل علم را فریضهای واجب برای هر مرد و زن مسلمان دانستهاند.
استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: انقلاب اسلامی شرایطی را فراهم کرده است که ارزشهای اسلامی و افتخارات مسلمانان در طول تاریخ بیان شود، بنابراین همه ما وظیفه داریم با استفاده از شرایط ایجاد شده برای تحقیق و پژوهش در این زمینه اقدام کنیم زیرا در زمانی که علوم و معارف در جهان اسلام رواج داشت و دانشمندان بزرگ یکی پس از دیگری کتابهای علمی را به رشته تحریر درآورده و در مکتب خانهها و حوزههای علمیه اسلامی تدریس میشده، در کشورهای اروپایی اثری از دانش و معارف آنگونه که در جهان اسلام رواج داشته، نبوده است.
حجت الاسلام جاوری ادامه داد: جنگهای صلیبی زمینه آشنایی اروپاییان را با پیشرفتهای علمی و سیاسی و اجتماعی جهان اسلام فراهم کرد، در زمانی اسلام آزادی اندیشه و دین را رواج داده بود و این اصول جزء حقوق بدیهی در بین مسلمانان شناخته میشد، مردم اروپا در وحشت دادگاههای تفتیش عقاید که در سایه سیاه حکومت کلسا ایجاد و تقویت شده بودند، زندگی میکردند.
وی گفت: کشورهایی که دانشمندان خود را امروز به عنوان بنیانگذاران رشتههای مختلف علمی به جهان معرفی میکنند باید تاریخ علم در کشورهای خود بررسی کرده و بدانند که دانشمندان آنان مبانی همه علوم را از کتابهای دانشمندان اسلامی فراگرفته و بعد به نام خود رواج دادهاند، اکنون همه دانش آموزان و دانشجویان و طلاب علوم دینی از سویی وظیفه دارند ابواب جدید علوم و معارف را کشف و با نگارش کتابها آن را در اختیار نسلهای بعد قرار دهند و از سوی دیگر وظیفه دارند تاریخ باشکوه علمی جهان اسلامی در گشذته را مطالعه و به نسلهای امروز منتقل کنند.
استاد حوزه و دانشگاه عنوان کرد: انقلاب اسلامی همه زمینههای پیشرفت و توسعه علمی را در اختیار ما قرار داده است، بستر سالم و قابل اعتمادی که در نتیجه حکومت قوانین دینی در محافل علمی کشور ایجاد شده این امکان را فراهم آورده است که دانشمندان و دانش آموزان رشتههای مختلف پایهگذار یک جهش علمی بزرگ باشند.
حجت الاسلام جاوری اضافه کرد: رهبر معظم انقلاب در ترسیم افقهای آینده کشور بر ضرورت توسعه علمی و بومی سازی علوم تأکید فراوانی فرمودهاند، یکی از مهمترین ارکان ایجاد چنین جهش علمی در کشور، اتحاد و پیوند حوزه و دانشگاه است که جمهوری اسلامی طرح آن را بیان و در طول سالهای پس از پیروزی انقلاب همواره بر آن تأکید داشته است.
وی گفت: اسلامی کردن علوم، اقدام دیگری است که رهبر معظم انقلاب بر آن تأکید فرمودهاند، این وظیفه دانشگاهیان و علمای حوزههای علمیه است که در این زمینه تلاش کنند زیرا اسلام زیرساختهای لازم برای ایجاد بزرگترین تمدن علمی جهان را دارد و باید از این زیرساختها استفاده کنیم./202/868/ب1