۰۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۱
کد خبر: ۴۷۰۶۶۱
در دفتر تبلیغات اسلامی خراسان؛

جلسه نقد و بررسی دو مستند ارزشی «پسرم» و «آهنگر» برگزار شد

مستندساز مشهدی ضرورت وجود روحیه انقلابی و تکلیف گرا در ساخت آثار ارزشی را خواستار شد.
نقد پسرم و آهنگر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، جلسه نقد و بررسی دو مستند «پسرم» و «آهنگر» در دفتر تبلیغات اسلامی خراسان با حضور کارگردان این دو اثر، محمدمهدی خالقی و حجت الاسلام مصطفی یوسف زاده به عنوان منتقد و محسن نخعی به عنوان مجری و کارشناس و با حضور حجت الاسلام علیپور مسؤول خبرگزاری رسا در خراسان رضوی برگزار شد.

حجت الاسلام یوسف زاده، منتقد جوان سینما در نقد شیوه روایی موازی در مستند «پسرم»، گفت: انتخاب دو روایتگر و حذف یکی از آن ها با شهادت شهید حجت، مستند را دچار اشکال کرده است.

وی افزود: اگر قرار بود مستند «پسرم» عاشقانه یک مادر شهید باشد، باید در مسیر روایت مستند با او می ماندیم و بر این اساس بخش هایی از مستند که تصاویری از عملیات لشگر فاطمیون در سوریه را به تصویر می کشد، بی معنا به نظر می رسد.

این منتقد روحانی تعلیق ایجاد شده در مستند را ستود و افزود: به نظر می رسد کارگردان در روایت مستند عجله داشته و همین مسأله منجر به ایجاد یک گسست در فاصله میان مبارزات شهید حجت در افغانستان و سوریه شده است.

حجت الاسلام یوسف زاده در مورد مستند «آهنگر» گفت: این مستند داستان مشخصی ندارد و چون به شخصیت اصلی مستند و موقعیت مکانی به طور قابل قبولی پرداخته نشده است، مخاطب در فرآیند فیلم با سوژه همراه نمی شود.

آثارم را بر اساس احساس تکلیف نسبت به انقلاب و شهدا می سازم

محمد مهدی خالقی در جلسه نقد و بررسی دو مستند «آهنگر» و «پسرم» در پاسخ به این سؤال که چگونه سوژه های خود را انتخاب می کند، بیان داشت: ارزش سوژه و دانسته های فیلمسازی برای ساخت مستند اهمیت دارد، اما من بسیاری از آثارم را بر اساس احساس تکلیف نسبت به انقلاب و شهدا ساخته ام.

وی با بیان این که در تدوین مستند «پسرم» سعی کردیم از روایت زندگی شهید حجت خارج نشویم، افزود: مستند «پسرم» روایتگر فراق و وصال است، چراکه شهید حجت در بسیاری از لحظات حیات خود از مادر خود دور بوده است.

مستندساز متعهد مشهدی هم چنین در مورد علت استفاده از مادر شهید حجت در ساخت این مستند، گفت: یکی از اقداماتی که در ابتدای ساخت مستند انجام می شود، مصاحبه با نزدیکان سوژه موردنظر است و در این مصاحبه ها متوجه ارتباط ویژه شهید حجت و مادرش شدیم؛ همین مسئله باعث شد در قسمت هایی از مستند از شخصیت مادر برای معرفی فرزندش استفاده کنیم.

خالقی تأکید کرد: این مستند در مورد شهید حجت است و نه مادر او؛ به دلیل کمبود آرشیو و محتوای اولیه مجبور بودیم سبک ویژه ای را برای معرفی شهید انتخاب کنیم.

کارگردان مستند «فرزندم» افزود: ساخت مستند برای افرادی که در قید حیات نیستند چالش ها و محدودیت های خاصی دارد که اغلب مخاطبان متوجه این محدودیت ها نیستند.

وی همچنین در مورد تفاوت ساخت فیلم های کوتاه و بلند گفت: دغدغه ها در ساخت فیلم کوتاه بسیار بیشتر از فیلم های بلند است؛ به عنوان مثال تناسب میان سکانس ها و حفظ ریتم کلی فیلم در ساخت آثار کوتاه از حساسیت بیشتری برخوردار است.

خالقی در بخش دیگری از سخنان خود در مورد داستان مستند «آهنگر» بیان کرد: ما برای ساخت مستند دیگری به عراق رفته بودیم که با شخصی به نام «صلاح» آشنا شدیم؛ آهنگر معلولی که یک موشک ساخته و با همکاری حشدالشعبی آن را علیه داعش استفاده می کرد.

وی در مورد اشکالات موجود در مستند «آهنگر» گفت: بیش از دو روز برای تصویربرداری مستند فرصت نداشتیم. هم چنین مشکلات امنیتی و حساسیت های منطقه نظامی اجازه پرداختن به ابعاد دیگری از زندگی سوژه را به ما نمی داد.

این مستندساز مشهدی بیان داشت: تجربه اثبات کرده است که از هر سوژه ای نمی توان فیلم بزرگ ساخت؛ باید تمام اجزاء ساخت فیلم در اختیار کارگردان قرار بگیرد تا بتواند مقتضیات سوژه را به شکل مطلوب به تصویر بکشد.

خالقی در پایان گفت: تصمیم گرفتیم مجموعه ای ده قسمتی از فرماندهان شهید فاطمیون تولید کنیم که تا کنون نه قسمت آن تولید شده و آخرین قسمت این مجموعه به شهید سید حکیم اختصاص دارد./201/933/ب1

ارسال نظرات