۰۱ دی ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۴
کد خبر: ۴۶۸۸۶۸
متکی:

جایگاه فعالیت های تقریبی در جهان اسلام افزایش یافته است

معاون بین الملل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با اشاره به نتایج اقدامات مرحوم آیت الله واعظ زاده خراسانی، گفت: با جدیتی که آن مرحوم مجمع تقریب را آغاز کرد امروز می بینیم که جایگاه فعالیت های تقریبی در میان اهل سنت و شیعیان جهان اسلام در حال گسترش است.
منوچهر متکی

منوچهر متکی معاون بین الملل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با حضور در مراسم ترحیم آیت الله واعظ زاده خراسانی در جمع خبرنگاران، با اشاره به اقدامات وحدت آمیز آیت الله واعظ زاده خراسانی و شخصیت وی، گفت: آیت‌الله واعظ زاده از معدود شخصیت های کشور بود که همزمان با حیاط آیت الله بروجردی و آیت الله قمی در جریان شکل گیری نهضت تقریب بین دو حوزه مهم جهان اسلام یعنی ایران و جامعه الازهر مصر نقش داشت.

وی افزود: آن مرحوم شیخ شلتوت را به مشهد دعوت و مراسم مناسبی برگزار کرد، آن فتوا به عنوان یکی از آثار تاریخی در موزه آستان قدس وجود دارد که وی در آن مراسم حاضر بود، آیت‌الله واعظ زاده سفرهایی به مصر داشت و مکاتباتش با مقامات الازهر مقدمات حرکتی شد که بعدها پس از پیروزی انقلاب اسلامی مقدر شد وی به عنوان نخستین دبیر کل سازمان تقریب مذاهب اسلامی انتخاب شود.

متکی در ادامه گفت: آیت الله واعظ زاده خراسانی باورمند به تقریب بوده و تقریب را به عنوان نسخه شفابخش تمام واگرایی ها و اختلافات و توطئه هایی که امروز به عنوان گروه های تکفیری و تروریستی که آفتی به جان اسلام افتاده اند می دانست، او مجاهدت های علمی، مدیریتی و تلاش های جدی را در این راه صرف کرد و درس های فراوانی را در این زمینه بنا نهاد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: با جدیتی که آیت الله واعظ زاده خراسانی مجمع تقریب را آغاز کرد امروز می بینیم که جایگاه فعالیت های تقریبی در میان اهل سنت و شیعیان جهان اسلام در حال گسترش است، زیرا آثار تخریبی تفرقه و واگرایی در اسلام از سوی مذاهب مختلف جهان اسلام مشاهده می شود و آثار مقاومتی مبتنی بر وحدت مسلمانان را برای مقابله با این انحرافات فکری مشاهده می کنند.

متکی افزود: آیت الله واعظ زاده خراسانی سهم مهم، اساسی و بنیادینی در شکل گیری حرکت تقریب در ایران پس از اقدام آیت الله بروجردی(ره) داشت./302/811/ب1

ارسال نظرات