۰۱ دی ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۷
کد خبر: ۴۶۸۸۵۹
معاون حوزه علمیه خراسان:

ولایتمداری مهم‌ترین شاخصه طلبه تراز انقلاب است

معاون آموزش حوزه علمیه خراسان گفت: ولایتمداری و پرداختن به اولویتها بر اساس نظر ولی فقیه دو شاخصه اساسی طلبه تراز انقلاب است.
حجت الاسلام ارفع - دیدار با طلاب مدرسه علمیه آیت الله حکیم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام مجتبی مهدوی ارفع، معاون آموزش و پژوهش حوزه علمیه خراسان امروز در دیدار با طلاب و اساتید مدرسه علمیه آیت‌الله حکیم(ره) خراسان شمالی، با تأکید بر تقویت روحیه انقلابی گری حوزه‌های علمیه و طلاب، ولایتمداری و حرکت در راستای عمل به اولویتهای تعیین شده از سوی ولی فقیه را دو شاخصه مهم طلبه انقلابی برشمرد.

وی با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب درباره شاخصه‌های انقلابی بودن و انقلابی ماندن حوزه‌های علمیه، افزود: همان‌گونه که رهبری هم تأکید کردند حوزه‌های علمیه قاعده نظام هستند و اساس این قاعده بر سه عنصر استوار است.

حجت‌الاسلام مهدوی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب عنصر اول و مهم این قاعده را اخلاق، تهذیب و معنویت می‌دانند، اضافه کرد: با توجه به آیه شریفه: «هُوَ الَّذي بَعَثَ فِي الأُمِّيّينَ رَسولًا مِنهُم يَتلو عَلَيهِم آياتِهِ وَيُزَكّيهِم وَيُعَلِّمُهُمُ الكِتابَ» باید تزکیه و تهذیب نفس مقدم بر فراگیری علوم در زندگی طلاب قرار گیرد.

وی آگاهی های سیاسی و بینش اجتماعی را عنصر دوم حوزه‌های علمیه از نگاه ولی فقیه دانست و با اشاره به حدیث شریف «اَلا وَ لا یَحمِلُ هذَا العَلَمَ اِلاّ اَهلُ البَصَرِ وَ الصَّبر» از امام علی(ع)، خاطرنشان کرد: اگر بنا داریم در این شرایط حساس دنیا علمداری و پرچم‌داری کنیم و اگر بنا است جامعه اسلامی پشت سر ما حرکت کند باید اهل بصیرت سیاسی و بینش اجتماعی باشیم وگرنه نمی‌توانیم جلودار و رهبر خوبی برای جامعه باشیم.

معاون آموزش حوزه علمیه خراسان فقاهت و شناخت دقیق و عمیق از دین را عنصر سوم حوزه‌های علمیه دانست و با اشاره به آیه نفر و تأکید خداوند بر تفقه در دین و ضرورت دانش‌اندوزی طلاب و تجهیز خود به سلاح علم، افزود: رهبر فرزانه انقلاب در جمع علما و روحانیان استان خراسان شمالی فرمودند بی‌مایه فطیر است و این بیان حاکی از آن است که اگر طلبه به‌خوبی تحصیل نکند و دین را به‌ خوبی نفهمد در هر جایگاهی که قرار گیرد نمی‌تواند مبلّغ خوبی برای اسلام و دین باشد.

حجت‌الاسلام مهدوی ارفع فلسفه وجودی حوزه‌های علمیه را بر اساس فرمایشات رهبری، تربیت نیروی انسانی تمدن اسلامی ذکر و خاطرنشان کرد: ما برای رسیدن به این تمدن اسلامی باید گامهای بلندی را برداریم که انقلاب اسلامی، نظام اسلامی، دولت و جامعه اسلامی ازجمله عناصر تشکیل‌دهنده این تمدن نوین هستند.

گفتنی است، در استان خراسان شمالی 16 مدرسه علمیه شامل 10 مدرسه علمیه ویژه برادران و شش مدرسه علمیه ویژه خواهران فعال است که در سال تحصیلی جاری در مجموع هزار و 500 طلبه خواهر و برادر در این مدارس در سطوح یک، دو، سه و چهار زیرنظر 170 استاد اعزامی و حق‌التدریس مشغول به تحصیل علوم دینی هستند./9314/202/ب2

ارسال نظرات