۳۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۳
کد خبر: ۴۶۸۶۰۵
آیت الله اعرافی مطرح کرد؛

حوزه انقلابی تمدن ساز است/ نقش های چندگانه آل سعود برای تفرقه افکنی

آیت الله اعرافی ایجاد تمدن نوین را شاخصه حوزه انقلابی دانست و تأکید کرد چنین وظیفه ای برعهده طلاب جوان است.
آیت الله اعرافی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله علیرضا اعرافی در مراسم بزرگداشت شهادت شیخ نمر باقر النمر که پیش از ظهر امروز در مسجد امام کاظم(ع) پردیسان برگزار شد، قوام حوزه علمیه به ویژه حوزه انقلابی را به داشتن اخلاق متعالی دانست.

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور در ادامه به تبیین اقسام عبادت پرداخت و  تفاوت میان حُب و شکر را تبیین کرد.

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در بخش دیگری از سخنان خود به بیان توصیه هایی خطاب به طلاب پرداخت و خاطرنشان کرد: طلاب باید تلاش کنند در کنار درس و مباحثه سیر و سلوک درونی نیز داشته باشند؛ سلوک علمی بدون سلوک معرفتی ارزشی نخواهد داشت و در برخی زمان ها به ضد ارزش نیز تبدیل خواهد شد.

 

سرچشمه انقلاب اسلامی

وی انقلاب اسلامی را پدیده ای جدید دانست و ابرازداشت: گرچه انقلاب در ایران دارای پیشینه ای طولانی همانند انقلاب مشروطه، تنباکو و نهضت نفت است اما ریشه انقلاب اسلامی موردی است که در سایر انقلاب ها حتی انقلاب هایی که سرچشمه آنها حوزه علمیه بوده است وجود ندارد و آن هم عاشورا است.

امام جمعه قم با بیان این که انقلاب اسلامی دارای چشم انداز تمدنی است، عنوان کرد: انقلاب اسلامی خواستار ایجاد گفتمان جدیدی به غیر از گفتمان غربی است که امروزه در جهان حکومت می کند.

وی ادامه داد: برخی انقلاب ها به دنبال تغییر مؤلفه های سیاسی در منطقه و جهان هستند و برخی نیز علاوه بر تغییر مؤلفه های سیاسی به دنبال تغییر مؤلفه های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی هستند اما انقلاب اسلامی می خواهد گفتمان فکری و علمی بشر را تغییر دهد بنابراین انقلاب اسلامی به ایران و منطقه تعلق ندارد بلکه متعلق به بشریت است.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه اضافه کرد: جدایی بسیاری از جریانات باز گشت به این مطلب دارد زیرا جریانی ناب است که انقلاب اسلامی را در این تراز تمدنی ببیند و این موردی است که در وصیت نامه امام خمینی(ره) و مجموعه فکری رهبر معظم انقلاب یافت می شود؛ حوزه ای انقلابی است که نگاه تمدنی به انقلاب دارد و درصدد ایجاد تمدن نوین است.

وی با تصریح بر این که حوزه علمیه پایه ایجاد تمدن جدید است، خاطرنشان کرد: کلام، فلسفه و فقه حوزه باید در مسیر ایجاد تمدن جدید باشد؛ اکنون غربی ها بیش از چهار قرن فعالیت داشته و ایده های خود را در سرتاسر جهان منتشر کرده اند که مقابله با آنها دشوار و دارای دشمنان فراوانی است.

آیت الله اعرافی اضافه کرد: دشواری مقابله با ایده های غربی بر دوش طلاب حوزه علمیه است؛ به واسطه عظمت رسالت و مسؤولیتی که به برکت انقلاب و خون شهدا بر دوش حوزه علمیه گذاشته شده است طلبه نباید شب ها به خواب رود؛ وظیفه طلاب جوان و خوش استعداد این است که راه نرفته را طی کنند.

وی افزود: این که گفته می شود جمعی از طلاب باید به تبلیغ روند صحیح است اما برخی نیز باید در زمینه ریشه ها فعالیت داشته باشند زیرا امروزه به امثال شهید مطهری و شهید صدر نیاز فروانی وجود دارد؛ اگر امروز تلاش نکنیم فرصت از دست ما خواهد رفت و ممکن است دیگر چنین فرصتی ایجاد نشود.

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب در دیداری بیان کردند مسلمانان پس از تقسیم جهان به دست چندین قدرت حضور نداشتند که امروزه به واسطه آن شرکت نکردن، مسلمانان در حال ضربه خوردن هستند بنابراین امروزه باید حوزه علمیه در صحنه حضور داشته باشد که طلاب جوان در این میان نقش مهم تری ایفا می کنند.

آل سعود مهم ترین ابزار دشمن برای ایجاد تفرقه

وی آل سعود را مهم ترین ابزار دشمن برای ایجاد تفرقه در میان مسلمانان دانست و افزود: آل سعود همزمان چندین نقش در جهان اسلام را بازی می کند؛ جریانات فکری اهل سنت به الازهری، آل سعود و اسلام روشنفکرانه لیبرالیستی تقسیم می شود که جریان الازهری متعادل و آل سعود دارای تفکر تکفیری است و کشورهایی همانند ترکیه دارای اسلام روشنفکرانه هستند؛ گرچه امروزه عربستان در همه جریان ها اثر گذار است.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه به امکانات آل سعود اشاره کرد و بیان داشت: آل سعود از نظر آموزشی دارای سه مرکز آموزشی بسیار مهم جامعه المدینه، ام القراء و محمد بن سعود در ریاض است؛ جامعه المدینه مهمترین مرکز آموزشی آل سعود است؛ شبکه تبلیغی آل سعود رابطة العالم اسلامی است که مبلغین را به سرتاسر جهان می فرستد البته امروزه فعالیت او محدود شده است.

وی ادامه داد: این امکانات آموزشی و تبلیغی دارای پشتوانه اقتصادی و سیاسی محکم است به عنوان مثال یکی از رؤسای جمهور سابق کشورهای آفریقایی بیان می کرد عربستان 100 میلیون دلار در آن کشور مصرف کرد تا گفتمان انقلاب اسلامی در رأی نیاورد  و 10 میلیون دلار دیگر نیز برای درست کردن برق به آن کشور داده است تا دولت آن کشور جذب ایران نشود؛ ماجرای نیجریه نیز از این قبیل است.

امام جمعه قم در پایان خاطرنشان کرد: تحرکات عربستان مبنی بر جنگ در سوریه و یمن به دلیل ضعفشان است؛ عربستان و آل سعود را باید مهم بر شمرد زیرا دارای شبکه های فراوانی است اما در عین حال ضعیف است به شرط این که حوزه انقلابی و جریان مقاومت با نگاه بلند و همه جانبه پیشروی کنند./1324/پ201/ج

ارسال نظرات