علوم اجتماعی به دنبال حذف اراده و آزادی انسان است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، ششمین جلسه از دوره دوم هستیشناسی اجتماعی، با موضوع «ایده عینیت جامعه از منظر جامعهشناسان کلاسیک»، به همت مرکز تحقیقات بسیج دانشگاه امامصادق(ع) و با سخنرانی حسین کچویان در مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران برگزار شد.
کچویان در ابتدای این مراسم در مورد عینیت در علوم اجتماعی گفت: عینیت در هر دو حوزه معرفتشناسی و وجودشناسی مطرح است و به معنای نوع وجودی است که مورد بحث است. بحث عینیت در علوم اجتماعی این است که آیا ما موضوعی متمایز از دیگر علوم داریم؟
وی در مورد چگونگی پدید آمدن علوم جدید اظهار کرد: جامعه با چشم سر قابل دیدن نیست و شاید اصلاً وجود خارجی نداشته باشد! از طرفی هم فلسفه از قبل مسائل جامعه را به روش عقلانی مورد بحث قرار میداد لذا برخی میگویند علوم جدید از فلسفه منشعب شدند.
جامعهشناس کشورمان در مورد چگونگی پدید آمدن علم جامعهشناسی گفت: آگوست کنت برای نخستین بار میخواست علم جامعهشناسی را مطرح کند؛ هر علمی نیز نیازمند موضوع، روش و مسئله است.
وی در مورد انسان در علوم اجتماعی بیان کرد: علوم اجتماعی موضوعی را ایجاد میکنند که در آن اراده و آزادی موضوعیت ندارد چنانکه در طبیعت موضوعیت ندارد؛ در واقع ما در علوم اجتماعی دنبال عنصری هستیم که عناصر اراده و آزادی را حذف کند زیرا علم مدرن میخواست انسان را به عنوان یک موجود طبیعی اثبات کند.
کچویان افزود: انسان در علوم جدید هم متمایز از فرد است و هم متمایز از آن چیزی است که در علم اخلاق داریم بلکه انسان بخشی از طبیعت دیده میشود؛ به طوری که در روانشناسی مدرن هم تصمیمات فرد، معلول رخدادهای طبیعت است.
وی ادامه داد: در علوم اجتماعی مدرن که از فرانسه آغاز شد، جامعه به عنوان یک موضوع طبیعی است که پدیدهها در آن به صورت علت و معلولی اتفاق میافتند./202/805/ب1