۲۵ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۹
کد خبر: ۴۶۷۴۹۸
حجت الاسلام والمسلمین گرجیان مطرح کرد؛

پیروزی انقلاب اسلامی تجلی گاه «اراده برتر خدا»

عضو هیأت علمی دانشگاه باقر العلوم(ع) با اشاره به مسبب الاسباب بودن خدا و این که انقلاب اسلامی با اراده برتر خدا و بر خلاف اراده 80 کشور حامی جنگ در دوران دفاع مقدس به پیروزی رسیده است، گفت: کسانی که در نظام سیاسی و نظام اجتماعی اسباب را در جای دیگری می بینند و به جای توکل به خدا به غیر او توکل می کنند در معرفت خدا مشکل دارند.
گرجیان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین محمدمهدی گرجیان، عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) در جلسه هفتگی حدیث خوانی که در مدرسه فیضیه قم برگزار شد، در تفسیر دعای هفتم صحیفه سجادیه با اشاره به فراز « وتسببت بلطفک الاسباب» اظهار داشت: حضرت در این فراز می فرمایند که به لطف تو اسباب، سببیت پیدا کردند و این که می گویند مسبب الاسباب است یعنی خداوند قادر است که به چیزی که به ظاهر سببیت ندارد هم سببیت بدهد.

وی با بیان این که این خلاف اصل علیت نیست، افزود: علت را هم خداوند ساخته است و به او علیت داده است؛ باید توجه داشت که در نظام توحیدی و به خصوص نظام توحیدی صدرایی هیچ چیز غیر از خدا تأثیرگذار نیست و فقط خداوند علت است.

حجت الاسلام والمسلمین گرجیان با اشاره به این که خداوند هم سبب ساز است و هم سبب سوز، اظهار داشت: یک آموزه در عرفان است به نام رابطه حق و خلق که همان قرب وریدی است؛ در این قرب وریدی اسباب به نظر نمی آیند و سببیت خود را از دست داده اند

در عرفان وریدی انسان ذوب مسبب می شود نه اسباب

وی افزود: در قرب وریدی نه این که نظام وسائط نیست بلکه دیده نمی شوند و در کلام عرفا و موحدان درجه اعلا مانند سید الشهدا(ع) ابدا و اصلا دوست ندارند اسباب را ببینند و به همین خاطر است که حضرت می فرمایند که اگر من بخواهم به اسباب توجه کنم زمان و محل زیارتم دور می شود.

عضو هیأت علمی جامعه المصطفی العالمیه با بیان این که لطف واژه ای است که در عربی معنای لطیفی دارد، تصریح کرد: شیء لطیف ساری است و سریان دارد و همه جا هست، وقتی می گوید «بلطفک» به معنای این است که وجود خداوند سریان و در تمام مخلوقات جریان دارد، به خاطر همین لطیف بودن خداوند است که خبیر است و این نه تنها خوفناک نیست بلکه لذت بخش است که همه چیز ما را او می داند.

وی با بیان این که خداوند لطف را بر خود واجب کرده است، ابراز داشت: خدا برای مؤمنان لطف ویژه دارد و نظام اسباب و مسببات از باب لطف خداوند است و اگر قانون اسباب و مسببات نبود همه چیز به هم می ریخت و این لطف خداوند است که انسان را یله و رها نکرده است.

امام خمینی از کسی نمی ترسید جز خدا

حجت الاسلام والمسلمین گرجیان افزود: کسانی که در نظام سیاسی و نظام اجتماعی اسباب را در جای دیگری می بینند و به جای توکل به خدا به غیر او توکل می کنند در معرفت خدا مشکل دارند؛ امام خمینی(ره) اصلا به غیر توکل نمی کرد و مرحوم آیت الله اراکی می فرمود این سید(امام خمینی) از احدی نمی ترسد؛ وقتی انسان اعتقاد به سببیت خداوند دارد از چه کسی بترسد.

وی با بیان این که علامه در جلد یک المیزان بحثی را به نام اخلاق توحیدی باز می کنند، ابراز داشت: ایشان معتقد است که چیزی که پیامبر(ص) آورد توحید ناب است و انبیای دیگر توحید ناب نیاوردند زیرا قد و قواره امتشان تا این حد نبوده است؛ در توحید اخلاقی بحث های نظام اجتماعی و سیاسی و عدالت ورزی از آن استفاده می شود و انسانی که اخلاق توحیدی دارد به غیر خدا توکل نمی کند.

عضو هیأت علمی دانشگاه باقر العلوم(ع) با بیان این که ما در عرصه معرفت خدا مشکل داریم و خدا را در عمل و رفتارمان مسبب الاسباب نمی دانیم، گفت: این عدم شناخت، خود را در عرصه بیرونی نشان می دهد؛ زیرا اگر او را مسبب الاسباب بدانم به غیر او تکیه نمی کنم.

وی با بیان این که مشکلات هم سبب دارند و ممکن است بی همتی امثال ما باشد، خاطرنشان کرد: دشواری هایی که بر اثر اسباب طبیعی به وجود می آید آسان می شود؛ زیرا هه چیز دست خداوند است و هر کاری را می تواند انجام دهد؛ همان گونه که وقتی در ماجرای حضرت ابراهیم(ع) نخواست آتش بسوزاند؛ تمام مشکلات هم همین طور است.

پیروزی انقلاب اسلامی نماد اثبات اراده برتر خدا

حجت الاسلام والمسلمین گرجیان با بیان این که در روایت داریم که خداوند به تعبیر عرفی در دو جا به مردم می خندد، اذعان کرد: یکی آن جایی است که مردم همه کار کردند که کاری انجام شود و خدا نخواست و آن کار انجام نشد و دوم هم در جایی که مردم همه کار کردند که کاری انجام نشود و خدا خواست و انجام شد.

وی تأسیس و پیروزی در جنگ تحمیلی و بقای انقلاب اسلامی ایران را خواست خدا دانست و افزود: بیش از 80 کشور دنیا که به ظاهر قدرتمند هم هستند جمع شدند که جلوی این انقلاب را بگیرند ولی نشد؛ هیچ کاری نبوده که بشود انجام بدهند و نکرده باشند و اگر هم نکرده اند به خاطر این بوده که به حساب مادی خودشان نباید می کردند.

بازاریان و یک سنت فراموش شده

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که در گذشته تجار اول صبح می آمدند حوزه علمیه درس می خواندند و بعد دکان باز می کردند، افزود: این رویه در تهران خیلی زیاد بود و نه فقط متاجر بلکه توحید می خواندند و بازار هم خیلی بهتر بود.

وی با بیان این که ما نباید سبب را مستقل ببینیم، اظهار داشت: هیچ کس نگفته نظام اسباب و مسببات در بیرون بیخودی است و تأثیر ندارد؛ حتی اشعری هم نگفته؛ هیوم هم نگفته بلکه هیوم در عین حال که نظام علیت را نفی کرده است؛ ولی در مرحله عمل می گوید وقتی سرد می شود لباس می پوشم در حالی که باید اسباب ظاهری را ندید و فقط او را دید؛ موحد باید مسبب الاسباب را ببیند و به اسباب ظاهری توجه نکند.

حجت الاسلام والمسلمین گرجیان با اشاره به این که بچه کوچک که کاملا حس گرا است وقتی مادر به اتاق دیگری می رود و او را نمی بیند جیغ می زند زیرا مانند ماتریالیست ها می گوید «ما لیس بمحسوس لیس بموجود»، خاطرنشان کرد: اگر ما مسبب الاسباب را چون به ظاهر نمی بینیم و بگوییم نیست این کودکانه است؛ اگر در محاق شیء او را دیدم تازه به بلوغ رسیده ام و این می شود موحد.

وی با بیان این که نگاه توحیدی اسباب را به حساب هم نمی آورد، اظهار داشت: سبب و مسبب سنخیت دارند و از طرف دیگر هیچ چیز هم نمی تواند بی سبب باشد؛ زیرا خداوند این گونه اراده کرده است؛ اگر من جایی سبب مادی را نبینم بگویم نیست خیلی کورباطنی است.

عضو هیأت علمی دانشگاه باقر العلوم(ع) با بیان این که شناخت انسان از اسباب و مسببات بسیار ضعیف است، افزود: کارهای الهی همه از روی حکمت است و چون خداوند حکیم است اسباب و مسببات باید با هم در تناسب باشند وگرنه از حکمت به دور است.

وی در ادامه تبیین دعای هفتم صحیفه سجادیه به فراز «و جري بقدرتك القضا» اشاره و خاطرنشان کرد: قضای الهی دست خودش است و گاهی به بهانه های مختلف می خواهد نعمت های زیادی را بدهد. مانند یک مهربانی و یا یک صدقه دادن و شاد کردن دل مؤمن به انسان روزی می دهد.

حجت الاسلام والمسلمین گرجیان افزود: کسی که این را بداند مأیوس نمی شود و یأس در او راه ندارد و امید در انسان به وجود می آید که قضای بد می تواند به قضای خوب تغییر کند و تغییر قضا هم به امر خدا است و در ادامه می گوید اشیاء به اراده خداوند وجود پیدا می کنند.

عضو هیأت علمی جامعه المصطفی به درجه بالای توحیدی ائمه اطهار(ع) اشاره و خاطرنشان کرد: در دعای کمیل می خوانیم که اگر من این کار را کردم، تو کردی و تو ذهن مرا تنظیم کردی که این کار انجام شود./843//202/ب3

ارسال نظرات