پویایی نظام آموزشی حوزه در گروی پژوهش است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید موسی هاشمی تنکابنی، مدیر کل اطلاع رسانی، توسعه و فرهنگ معاونت پژوهش حوزههای علمیه، پیش از ظهر امروز، در نشست خبری اختتامیه هشتمین دوره جشنواره علامه حلی، که در سالن جلسات معاونت پژوهش حوزههای علمیه قم برگزار شد، به بررسی عملکرد حوزههای عرصه پژوهش پرداخت و گفت: از مهمترین مأموریتهای حوزههای علمیه تولید و هدایت دانش دینی، ترویج و عرضه آن به جامعه است.
مدیر کل اطلاع رسانی معاونت پژوهش حوزههای علمیه بیان کرد: بر اساس این مأموریت، گسترش فرهنگ پژوهش در میان حوزویان از مهمترین هدف معاونت پژوهش حوزههای علمیه است و به همین جهت، این معاونت، برنامههای مختلف پژوهش را در مدرسههای علمیه و سطوح عالی حوزه طراحی و برنامهریزی کرده تا به نتیجه مطلوب برسند.
جشنواره علامه حلی بهترین مکان برای شناسایی استعدادهای برتر طلاب
وی جشنواره علامه حلی را بهترین مکان برای شناسایی استعدادهای برتر طلاب دانست و گفت: جشنواره علامه حلی با هدف گسترش فرهنگ پژوهش و شناسایی استعداد برتر در میان حوزویان در حوزههای علمیه طراحی و پایهگذاری شده است.
حجت الاسلام هاشمی تنکابنی ادامه داد: تقویت نشاط علمی شناسایی نخبگان، افزایش روحیه پژوهش میان طلاب، تقویت نگارش علمی، افزایش سطح رقابت علمی زمینهسازی طلاب مستعد برای علوم دینی، زمینهسازی برای گرایش طلاب به رشتههای تخصصی و کمک به کاربردی شدن علوم اسلام در جامعه مهمترین اهداف برگزاری جشنواره علامه حلی است.
وی پویایی نظام آموزش حوزههای علمیه را در گروی پژوهش دانست، گفت: جشنواره علامه حلی از دو رکن شورای سیاستگذاری و شورای علمی تشکیل شده است، ریس شورای علمی و سیاستگذاری این جشنواره معاون پژوهش حوزههای علمیه و نایبرییس آن معاون پژوهش حوزههای علمیه خواهران است.
مدیر کل اطلاع رسانی معاونت پژوهش حوزههای علمیه با بیان اینکه دوره نخست این جشنواره در سال 87 برگزار شد، گفت: در دوره نخست این جشنواره 2 هزار و 248 اثر، دوره دوم، 2 هزار و 389 اثر، دوره سوم چهار هزار و 545 اثر، دوره چهارم، شش هزار 270 اثر، دوره پنجم هفت هزار و 9 اثر و دوره ششم، هشت هزار 8450 اثر و دوره هفتم 11 هزار و 870 اثر به دبیرخانه جشنواره علامه حلی ارسال شده است.
وی با بیان اینکه دوره هشتم جشنواره علامه حلی رشد کمی و کیفی آثار را نسبت به سالهای قبل به همراه داشته است، گفت: در این دوره از جشنواره نزدیک به 16 هزار اثر از حوزههای علمیه سراسر کشور به دبیرخانه این جشنواره رسیده است.
حجت الاسلام هاشمی تنکابنی بیان کرد: در این جشنواره مقالات طلاب، پایان نامههای سطح 3 و 4 و کتاب طلاب جوان بر اساس قوانین ارزیابی و برگزیده میشوند.
وی در بخش دیگری از سخنانش پویایی نظام آموزشی حوزه علمیه را در گروی پژوهش دانست و گفت: حوزههای علمیه باید پاسخگوی نیازهای روز جامعه قرار گیرند، بنابراین برای دستیابی به این هدف مناسب است که آموزش حوزههای علمیه بر محور پژوهش شکل گیرد.
مدیر کل اطلاع رسانی معاونت پژوهش حوزههای علمیه با بیان اینکه پژوهش محوری در عرصه آموزش سبب رشد علمی طلاب میشود، گفت: اگر آموزش جدای از پژوهش باشد، دیگر آثار پژوهشی، اثر بخشی، کارآمدی و کاربردی برای پاسخگوی نیازهای روز جامعه را نخواهد داشت.
حجت الاسلام هاشمی تنکابنی بیان کرد: هدف معاونت پژوهش حوزههای علمیه این است که پژوهش در متن حوزههای علمیه قرارگیرد و نمونه بارز عملکرد آن، برگزاری جشنوارههای پژوهش و علمی مختلف از جمله جشنواره علامه حلی در دو سطح کشوری و استانی است.
وی با بیان اینکه برای هر اثر کارنامه پژوهشی تدوین میشود، گفت: در این کارنامه نقاط قوت و ضعف مقالات و آثار ارزیابی شده و در اختیار صاحبان اثر قرار داده میشود و ارائه این کارنامه رشد و بالندگی علمی طلاب را به همراه دارد./998/202/ب3