۱۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۳
کد خبر: ۴۶۴۹۴۶
مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان شمالی:

اراضی موقوفه خراسان شمالی آماده واگذاری به سرمایه‌گذاران است

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان شمالی با تأکید بر ضرورت احیای موقوفات و رقبات استان، گفت: اراضی و املاک موقوفه خراسان شمالی آماده واگذاری به افراد برای سرمایه‌‌گذاری است.
حجت الاسلام رئوف سیدنژاد - همایش وقف

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام سید محمدجواد رئوف سیدنژاد، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان خراسان شمالی، امروز در همایش وقف و سلامت که همزمان با دهه وقف در بجنورد برگزار شد، اظهار کرد: احیای موقوفات و رقبات یکی از نیازهای اساسی جامعه اسلامی درزمینهٔ مسائل مربوط به وقف است.

وی با بیان اینکه اکنون بسیاری از اراضی و املاک وقفی در خراسان شمالی درآمدی ندارند و نهاد اوقاف و امور خیریه هم به دلیل نداشتن درآمد توانایی احیای این موقوفات را ندارد، تصریح کرد: درواقع سرمایه‌گذاری بر روی موقوفات یکی از مهم‌ترین اقدامات در راستای احیای موقوفات و رقبات و اجرای امینانه نیات واقفان است.

حجت‌الاسلام رئوف سیدنژاد با بیان اینکه در حال حاضر احیای موقوفات یکی از مسائل مهم نهاد اوقاف است، افزود: این نهاد خود درآمدی ندارد؛ ازاین‌رو برای احیای موقوفات و رقبات نیازمند سرمایه‌گذاری سرمایه‌گذاران است.

وی با اشاره به آمادگی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان شمالی برای واگذاری اراضی و املاک موقوفه به سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری، خاطرنشان کرد: در این زمینه برنامه‌ریزیهای لازم صورت گرفته و این نهاد آماده است تا اراضی وقفی را بر اساس نظر کارشناسی در اختیار سرمایه‌گذاران قرار دهد.

حجت‌الاسلام رئوف سیدنژاد ادامه داد: در این‌گونه قراردادها افزون بر کسب سود و منفعت از سوی سرمایه‌گذار، از محل درآمد حاصله نیات واقفان هم اجرایی شده و سنت حسنه وقف فراگیرتر می‌شود.

عضو شورای فرهنگ عمومی استان خراسان شمالی با بیان اینکه رسیدگی به موقوفات و رقبات از وظایف ذاتی نهاد اوقاف و امور خیریه است، تصریح کرد: در این راستا اخذ اسناد مالکیت موقوفات یکی از مهم‌ترین اقدامات است؛ زیرا با دریافت اسناد مالکیت، موقوفات و رقبات احیا و ماندگار می‌شوند.

حجت‌الاسلام رئوف سیدنژاد افزود: درزمینهٔ موقوفات مجهول هم نهاد اوقاف و امور خیریه با همکاری مردم اقدام به تهیه استشهادیه کرده و پس از آن املاک و اراضی مزبور را اجاره داده و از محل درآمد آنها نیات واقفان را اجرایی می‌کند.

وی با اشاره به اینکه حدود 70 درصد از مجموع پنج هزار و 400 موقوفه با 10 هزار رقبه موجود در خراسان شمالی با نیت برگزاری مجالس عزاداری امام حسین (ع) وقف شده‌اند، اضافه کرد: باید موقوفات جدید به سمت نیازهای روز جامعه هدایت شوند؛ زیرا وقف با نیت روضه سیدالشهدا (ع) در استان اشباع شده است.

حجت‌الاسلام رئوف سیدنژاد با بیان اینکه از ابتدای امسال تاکنون 55 وقف جدید در شهرستانهای هشت‌گانه خراسان شمالی به ثبت رسیده‌اند، خاطرنشان کرد: با توجه به مشاوره وقف و هدایت موقوفات جدید به سمت نیازهای روز جامعه، غالب این موقوفات با نیاتی ازجمله رفع نیازهای آموزشی و سکونتی دانشجویان، بهداشت و درمان، رسیدگی به ایتام و نیازمندان، ازدواج جوانان و مواردی از این قبیل ثبت شده‌اند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان خراسان شمالی در بخش دیگری از سخنان خود بر تسویه بدهی ادارات استان به نهاد اوقاف تأکید کرد و گفت: تأخیر در پرداخت اجاره‌بهای موقوفات افزون بر اینکه اشکال شرعی دارد، مانع از اجرای نیت واقف هم می‌شود./9314/202/ب3

ارسال نظرات