۱۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۳
کد خبر: ۴۶۴۴۴۲
مدیر ارتباطات حوزوی و امور فرهنگی آستان قدس رضوی:

کلمه «رئوف» تنها در زیارت‌نامه امام رضا آمده است

حجت‌الاسلام فرازی‌نیا ضمن بیان ویژ‌گی‌های خاص زیارت امام رضا (ع)، گفت: تنها در زیارت‌نامه امام رضا(ع) کلمه رئوف به کار رفته است زیرا رئوف بودن ایشان محسوس است و هر شخصی به زیارت حضرت (ع) می‌رود با ورود به حرم ایشان احساس آرامش و سبکی به او دست می‌دهد.
فرازی نیا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام عباس فرازی‌نیا، مدیر ارتباطات حوزوی و امور فرهنگی آستان قدس رضوی، شب گذشته در حسینیه مرحوم آیت الله سیدجواد خامنه‌ای به سخنرانی پرداخت و ضمن تسلیت ایام سوگواری ائمه معصومین (ع) گفت: در شب شهادت امام رضا (ع) هیچ سخنی بهتر و مهمتر از ذکر فضایل و مناقب حضرت (ع) وجود ندارد.

وی در ارتباط با تاریخ زندگی امام رضا (ع) اظهار داشت: امام رضا (ع) عمر با برکتشان ۵۵ سال بود. ایشان  ۳۵ سال در مدینه بودند. پدر بزرگوارشان حضرت موسی‌بن جعفر (ع) از سوی هارون به اجبار در بغداد و سامرا و کاظمین در تبعید به سر می‌بردند. طول امامت این امام همام ۲۰ سال است و در همان زمان که مدینه بودند به عالم آل محمد (ص) معروف شده بودند.

وی در ادامه افزود: در طول ۱۳سالی که امام رضا (ع) در فراق پدر بزرگوارشان در مدینه حضور داشتند تمام وظایف جانشینی امام معصوم را از جمله آموزش قرآن کریم و عقاید صحیح اسلامی را انجام می‌دادند و برکات فراوانی به مردم می‌رساندند.

حجت‌الاسلام فرازی نیا با بیان این‌که هجرت امام رضا (ع) به خراسان دارای برکات فراوانی بود، تصریح کرد: با تمام فواید و ارزش‌هایی که هجرت و سفر امام رضا (ع) از لحاظ سیاسی و اجتماعی و فرهنگی برای شیعیان و مسلمانان در بر داشت اما به دلیل اجباری بودن این مسافرت و خطری که ایشان (ع) را تهدید می‌کرد امام در هنگام خداحافظی به یاران و اقوام خویش فرمودند هنگام خداحافظی و بدرقه گریه کنید.

وی افزود: یکی از خویشاوندان از حضرت رضا (ع) می‌پرسند که شما فرموده بودید پشت‌سر مسافر گریه نکنید. امام می‌فرمایند؛ پشت سر مسافری نباید گریه کرد که امید بازگشت دارد. این روشنگری‌ها از همان آغاز سفر نشان می‌دهد که امام (ع) با اجبار مأمون پذیرفتند که به این سفر بروند و ایشان راضی به این کار نبودند.

مدیر ارتباطات حوزوی و امور فرهنگی آستان قدس رضوی ضمن بیان چگونگی سفر امام رضا (ع) و حدیثی که می‌فرمایند و اتفاق‌هایی که در بین مسیر روی‌می‌دهد به نقل وقایعی پرداخت که در نیشابور برای امام رضا (ع) واقع شد و گفت: مردم نیشابور استقبال باشکوهی از حضرت (ع) کردند و از ایشان تقاضای سخن و سفارشی کردند. حضرت در پاسخ به آ‌ن‌ها حدیث معروف سلسۀالذهب را فرمودند که حدیثی بسیار ارزشمند است.

وی با اشاره به این‌که در زیارت‌نامه هیچ‌یک از ائمه اطهار (ع) کلمه رئوف به کار نرفته است،‌ ابراز داشت: تنها در زیارت‌نامه امام رضا (ع) کلمه رئوف به کار رفته است زیرا رئوف بودن ایشان محسوس است و هر شخصی به زیارت حضرت (ع) می‌رود با ورود به حرم احساس آرامش و سبکی به او دست می‌دهد./202/862/ب1

ارسال نظرات