۰۸ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۵
کد خبر: ۴۶۴۰۵۹
حجت الاسلام پناهیان:

محور دین، باور و درک شخصیت پیامبر است

حجت الاسلام پناهیان با بیان اینکه موضوع و محور دین باور و درک پیامبر(ص) است، گفت: کسانی که حقیقتا پیامبر(ص) را قبول داشته باشند هرگز منکر جانشینان ایشان نمی‌شوند.
پناهیان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام علیرضا پناهیان، استاد حوزه و دانشگاه، یکشنبه شب در هیأت شهدای گمنام منیریه به مناسبت رحلت شهادت گونه پیامبر اکرم محمد مصطفی(ص) به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: انسان مسلمان به همان میزان که به پیامبر اکرم(ص) ارادت دارد به همان مقدار باید نسبت به رحلت ایشان محزون و اندوهگین باشد.

وی افزود: عزاداری و سوگواری برای ائمه معصومین(ع) بسیار حائز اهمیت است اما نباید از این امر غافل شد که تمامی اهل بیت(ع) خود را فدا کردند تا راه و یاد رسول خدا حفظ شود.

حجت الاسلام پناهیان با بیان اینکه پیامبر(ص) منشأ نور است، بیان داشت: اهل بیت(ع) شعاعی از نور وجود مقدس ایشان بودند بر همین اساس ابراز ارادت به ساحت مقدس پیامبر(ص) به سبب عظمتی که ایشان نسبت به دیگر معصومین دارد بسیار سخت‌تر و مشکل‌تر است.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه نام شیعه به پیروان پیامبر(ص) اطلاق می‌شود، ادامه داد: مهم‌ترین دغدغه اهل بیت(ع) هدایت مردم به سوی سیره و سنت نبوی بود و شیعیان به واسطه جانشینان پیامبر(ص) راه و روش ایشان را کسب می‌کردند.

این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه امام حسین(ع) عامل بقای سنت نبوی بودند، ابراز کرد: اگر ما نسبت به اباعبدالله الحسین(ع) ارادت خاصی داریم به سبب وجود همین ویژگی است، اهل بیت(ع) بیشترین جانبازی‌ها و فداکاری‌ها را در راه رسول خدا داشتند، امام علی(ع) با آن همه عظمتی که داشتند پیامبر(ص) درباره ایشان می‌فرماید: علی تربیت شده دست من است.

وی با اشاره به اینکه خداوند نخست نور مقدس ایشان سپس نور وجود دیگر اهل بیت(ع) و مخلوقات را خلق کرد، گفت: خداوند به واسطه نور مقدس ایشان با بندگان سخن گفت و قرار گرفتن پیامبر(ص) در این عالم دنیا امری بسیار عجیب و معجزه الهی است.

حجت الاسلام پناهیان با بیان اینکه هیچ پیامبری به اندازه ایشان مورد آزار و اذیت قرار نگرفته است، عنوان کرد: پیامبر(ص) هر لحظه در عاشورا بودند و نحوه شهادت دختر و فرزندان خود را به چشم می‌دیدند و این امر از جمله آزارهایی بود که دیگر پیامبران هرگز آن را درک نکردند و پیامبر(ص) در این زمینه فرمودند: هیچ احدی همانند من اذیت نشد.

این خطیب مشهور درباره اینکه نام پیامبر(ص) نفاق را از بین می‌برد، بیان داشت: ادب در مقابل عظمت پیامبر(ص) لازم است و قرائت سوره محمد از آداب سفارش شده است، رسول خدا می‌فرمایند: احدی ایمان ندارد مگر اینکه مرا بیش از خود دوست داشته باشد؛ ایشان مامور بودند تا جایگاه خویش را به مردم معرفی کنند و این امر فارق از صفت تکبر است.

این استاد حوزه علمیه درباره اینکه عزاداری برای رحلت پیامبر(ص) باید متفاوت از دیگر اولیای الهی باشد، ابراز کرد: ایشان اعظم مخلوق خداوند است، بنی العباس هزار سال پیامبر(ص) را در حد پیک به مردم معرفی می‌کردند و به جانشینان ایشان کوچک‌ترین ارزشی قایل نبودند و این بزرگ‌ترین جنایت در حق دین بود که پس از رحلت ایشان آغاز شد.

وی با تاکید به اینکه موضوع و محور دین باور و درک پیامبر(ص) است، اظهار داشت: شخصیت رسول خدا بسیار با عظمت است خداوند اطاعت از پیامبر(ص) را محور ایمان قرار داد و برهمگان واجب کرد.

حجت الاسلام پناهیان در پایان خاطر نشان کرد: انسان باید با کوچک‌ترین توجه به شخصیت پیامبر(ص) منقلب شود و از شخصیت ایشان تاثیر بپذیرد و اگر چنین نشود شخص دارای روحی مستکبر است کسانی که حقیقتا پیامبر(ص) را قبول داشته باشند هرگز منکر جانشینان ایشان نمی‌شوند./201/813/ب1

ارسال نظرات