طلاب امروز نواب صفوی باشند/ مبلغان بر مدار تحلیل های غربی منبر نروند
حجتالاسلام والمسلمین محسن قرائتی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، به تعریف و تحلیل ابعاد شخصیتی حضرت رسول اکرم(ص) در جریان تمدن سازی نوین اسلامی پرداخت و گفت: خداوند متعال در قرآن شخصیت رفیع پیامبر گرامی اسلام(ص) را محور و اصل برای مؤمنان قرار داده است؛ بر این اساس فروع تعیینشده از سوی قرآن برای هدایت مؤمنان شخصیت برجسته و تاریخساز چهارده معصوم(ع) است.
مفسر قرآن کریم با اشاره به اینکه برای طراحی مسائل در جهان اسلام باید از قرآن کریم و اهلبیت(ع) مبانی را دریافت و برمدار آن الگوهای رفتاری جامعه اسلامی را طراحی کنیم، اظهار داشت: تعبیراتی همچون «تمدن نوین اسلامی» و یا «اقتصاد نوین اسلامی» ازجمله تعبیراتی است که برمدار قرآن و حدیث استوار است؛ بر این اساس در قرآن کریم برخی علوم مضر توصیفشده است چنانچه که خداوند متعال در آیه 102 سوره بقره فرموده است «وَيَتَعَلَّمُونَ مَا يَضُرُّهُمْ وَلَا يَنْفَعُهُمْ؛ چیزی که میآموختند به خلق زیان میرسانید و سود نمیبخشید»
وی افزود: این آیه مبارکه راهبردی حیاتی را در پیشبرد علوم اسلامی به ما داده است چنانکه میتوان از سیاق این آیه دریافت که حوزه و دانشگاه علوم غیر نافع جامعه اسلامی را از سرفصلهای آموزشی خود حذف کنند.
رئیس ستاد اقامه نماز کشور با اشاره به اینکه ترویج علم نافع در جامعه اسلامی مقدمه دستیابی به تمدن نوین اسلامی است، عنوان داشت: قرآن کریم در نقل تاریخ جریان حضرت خضر و موسی علیهمالسلام صراحت دارد که حضرت موسی(ع) از حضرت خضر(ع) درخواست علم نافع را در قبال همراهی حضرت داشت؛ بر این اساس علم باید در جامعه اسلامی برمداری باشد که رشد جامعه در حقیقت آن گنجیده شده باشد.
حجتالاسلام والمسلمین قرائتی با بیان اینکه دانشهای عمومی برای رهیافت جامعه بهسوی رستگاری هیچ جایگاهی ندارند، تصریح کرد: خواندن مطالبی از قبیل اطلاعات عمومی فلان قله کوه، شهر و رودخانه مشهور برای مؤمن نفعی ندارد چراکه این اطلاعات فقط بری حل جداول روزنامهها به کار انسان میآید برای مثال تفکر بر سوال «نام خیابان قدیمی و دوحرفی شهر تهران چیست؟» و پس از ساعتی تأمل دست یافتن به جواب «ری» چه نفعی برای مؤمن دارد؛ بر این اساس علوم غیر نافع برای جامعه اسلامی مشغول شدن به مبانی غیر مؤثر را در بر خواهد داشت.
مفسر قرآن کریم با اشاره به اینکه منابعی از قبیل زمان، نیروی انسانی و سرفصلهای درسی به مبانی غیر نافع اختصاص دارد، اظهار داشت: قرآن کریم در آیه 44 سوره نحل به صراحت آمده است «وَ أَنزَلْنَا إِلَيْكَ الذِّكْرَ لِتُبَينِ لِلنَّاسِ مَا نُزِّلَ إِلَيهمْ وَ لَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُون؛ ما اين ذكر قرآن را بر تو نازل كرديم تا آنچه به سوى مردم نازلشده است براى آنها روشنسازی و شايد انديشه كنند.» باید توجه داشت که در این آیه قرآن کریم صراحت دارد که منابر ما باید فقط بر محور آیات الهی و مبانی دریافت شده از سوی اهلبیت(ع) باشد.
وی افزود: متأسفانه منابر ما بیشتر بر محور مبانی استوار شده که در ذیل علوم غیر نافع برای جامعه اسلامی قرارگرفته است؛ بر این اساس منابر امروز ما از سوی مبلغان علوم دینی به طرح مباحثی مانند روایت رؤیا، شعر و حتی تحلیل سیاسی برمدار مبانی غرب میپردازند این در حالی است که در منابر قرآن رنگ و بوی خود را از دستداده است.
رئیس ستاد اقامه نماز کشور با اشاره به اینکه تبلیغ مبانی ثقلین اساس تبلیغ نبوی را شکل میدهد، گفت: اسلام برای تفریح چنین تعریفی را ارائه فرموده است که تفریح باید «تفریحی باشد که امروز لذت اسلامی را تأمین کند که مقدمه خدمت مؤمن در جامعه اسلامی شود» بر این اساس شنا، سوارکاری و تیراندازی از تفریحات توصیهشده اسلام است.
وی با اشاره به اهمیت ورزشهای سهگانه تأکید شده از سوی اسلام تصریح کرد: این سه ورزش سه موضوعی ایدئولوژیک در فضای عمومی دفاع از حریم اسلام است؛ این در حالی است که برخی از بازیهای ترویجشده در رسانههای ما عبارتاند از «بوکس» که نتیجه به دست آمده از آن برای جامعه اسلامی نه امروزی میتوان برای آن متصور بود و نه آینده برای جهان اسلام در ذیل ترویج آن میتوان توصیف کرد.
حجتالاسلام والمسلمین قرائتی با تأکید بر اینکه برای تقویت جهان اسلام نیاز به تربیت مؤمن شجاع و دلیر است، تصریح کرد: اگر طلاب ما مانند نواب صفوی عمل میکردند میتوانستند در جهان اسلام تغییراتی حیاتی ایجاد کنند؛ بر این اساس اگر زیست جامعه برمدار قرآن تنظیم شود تمدن اسلامی به حقیقت خود نزدیک خواهد شد./837/302/ب3