۰۴ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۸
کد خبر: ۴۶۳۲۳۳
حجت الاسلام مؤمنی:

نماز همراه با حضور قلب، اضطراب را از انسان دور می سازد

استاد حوزه علمیه گفت: انسان عاقل با پیروی از عقل خویش به این نتیجه می رسد که باید در مقابل این نعمات شکرگزار پروردگار باشد تا افزون بر شکرگزاری به آرامش و سکون دل برسد.
حجت الاسلام سید حسین مومنی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام مؤمنی شامگاه چهارشنبه در چهارمین شب از مراسم عزاداری دهه آخر صفر که در محل حسینیه آیت الله هاشمی شاهرودی برگزار شد، به بیان ادامه مباحث خود پیرامون چگونگی تقویت جنود عقل و تضعیف جنود جهل پرداخت.

این استاد حوزه علمیه با اشاره به آثار دنیوی اقامه داشتن نماز، به عنوان یکی از عوامل تقویت جنود عقل، اظهار کرد: انسان عاقل با پیروی از عقل خویش به این نتیجه می رسد که باید در مقابل این نعمات شکرگزار پروردگار باشد تا افزون بر شکرگزاری به آرامش و سکون دل برسد.

وی در تبیین چگونگی تأثیر نماز بر آرامش وجودی انسان خاطرنشان کرد: یکی از عوامل بروز اضطراب در دل، گناه است. در دین ما امر شده است که به نامحرم نگاه نکنید تا آرامش از شما سلب نشود و با گناه مبارزه کنید تا سبب تشویش خاطر شما نشود. گناه منجر به کسل شدن روح شده و نماز سبب صفای روح و جلای آن می شود.

حجت الاسلام مؤمنی افزود: نمازهای پنج گانه چنان عظمت و قدرتی به انسان می دهد که در مقابل استرس استوار باشد؛ البته نمازی که با حضور قلب باشد. وقتی شما به آیه های سوره حمد توجه می کنید، صفاتی از خداوند را مرور می کنید که سبب آرامش دل می شود.

این استاد حوزه علمیه با بیان این که دومین اثر نماز، حفاظت از انسان در برابر هجمه های شیطان است، گفت: امام صادق می فرمایند «شیطان دام هایش را برای محبین ما قرار داده و از همه طرف به انسان هجوم می آورد و از هر طرف که به جلو می آید با حربه و ابزار خاص خود وارد می شود. نماز دژی می شود برای نگه داشتن شیطان از هر طرف و اجازه تسلط بر انسان را به ابلیس نخواهد داد. روح انسان باید مانند جسمش قوی باشد که نتیجه اش وقار مضاعف او خواهد بود.

وی با اشاره به این که نماز انسان را از ارتکاب به فحشا و منکر بازداشته، او را از تکبر و غرور دور می دارد و سبب استجابت دعا می شود، افزود: هر اندازه که انسان در نماز حضور قلب بیشتری داشته باشد، بیشتر از گناه اجتناب می ورزد./202/820/ب1

ارسال نظرات