جهنم اعمال و جهنم اخلاق/ خضوع در برابر حق معلول نورانیت درون است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید رحیم توکل شامگاه گذشته در حسینیه جواد الائمه(ع) واقع در چهار راه شکرشکن، گفت: گناه درون انسان را ظلمانی می کند و انسانی که درونش ظلمانی باشد، حق را نمی پذیرد.
وی در ابتدا با مروری بر مبحث شبهای گذشته که راجع به اهمیت بوته امتحانات الهی بود، افزود: اهمیت بوته امتحانات الهی در خودشناسی معلوم می شود، بیان کردیم یکی از ملاکهای انسان مؤمن سربلند بیرون آمدن او از بوته امتحانات الهی است.
آیت الله توکل ادامه داد: انسان مؤمن، انسانی است که درونش نورانی است و نورانیت درون مهمترین عامل برای خضوع در برابر حق و حقانیت است و از طرف دیگر مهمترین عاملی که انسان را از پذیرفتن حق بازمی دارد، ظلمت درون است.
عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه با بیان اینکه نمی دانم و نمی توانم در انبیاء و حجتهای الهی راه ندارد، تشریح کرد: انبیاء و حجتهای الهی آیینه قدرت و علم خداوند روی زمین هستند، به همین دلیل نمی دانم و نمی توانم در آنها راه ندارد، البته توان آنها به ممکنات عقلی تعلق می گیرد و نباید انتظار انجام محال عقلی را از آنها داشته باشیم.
استاد اخلاق حوزه علمیه قم با بیان یک داستان از صدر اسلام خاطرنشان کرد: زمانی که عده ای از کفار خدمت پیامبر(ص) آمدند و از ایشان معجزه خواستند و پیامبر(ص) ماه را به دو نیم تقسیم کردند، به خاطر ظلمت درونی که آنها را فرا گرفته بود، به پیامبر(ص) عرضه داشتند تو ساحر هستی.
وی مهمترین عامل تاریک شدن درون را گناه و لقمه حرام دانست و اظهار کرد: انسانی که دائماً معصیت خداوند را انجام می دهد و از لقمه حرام می خورد، در ردیف افرادی قرار می گیرد که در برابر حق خاضع نیستند.
آیت الله توکل تببین کرد: اعمال گناهی که از انسان سر می زند از دو منشأ سرچشمه می گیرد، یکی به خاطر بی توجهی و تقید نداشتن به امور دین است و یکی به خاطر رذیله های اخلاقی درونی است، دسته اول در جهنم اعمال می روند و دسته دوم به جهنم اخلاق می روند، جهنم اخلاق به دلیل اینکه حالت علتی دارد، عذابش بسیار الیم تر از جهنم اعمال است.
عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان یک روایت توضیح داد: امام معصوم(ع) می فرمایند، فقر و تنگدستی از جمله بلاها است و از فقر بدتر بیماریهای جسمی است و از بیماریهای جسمی بدتر این است که دل انسان به رذیله های اخلاقی مبتلا باشد.
استاد اخلاق حوزه علمیه قم بیان کرد: شیطان انسان را از طریقی به گناه آلوده می کند که زمینه آن گناه در او وجود داشته باشد، مثلاً افراد مؤمن را به گناه زنا دعوت نمی کند بلکه به گناه غیبت که از زنا بدتر است دعوت می کند.
وی با بیان اینکه شیطان از گناهان کوچک انسان را به گناهان بزرگ می کشاند، توضیح داد: النَظرَة یک نگاه بسیار کوتاه و اجمالی است که در روایت تیر سمی شیطان معرفی شده است، گاهی همین نگاه کوچک باعث می شود انسان از صراط مستقیم منحرف شود./867/202/ب2