۲۵ آبان ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۴
کد خبر: ۴۶۱۸۴۵
امام جمعه شبستر:

اندیشه علامه جعفری مبتنی بر عقلانیت و منطق اسلامی بوده است

عضو شورای استانی حوزه علمیه آذربایجان‌شرقی گفت: علامه جعفری نوآوری های بسیار مهمی داشته و از بیان مطالب تکراری خودداری می کرد.
حجت الاسلام علي محمدزاده، امام جمعه شبستر

حجت الاسلام علی محمدزاده، عضو شورای استانی حوزه علمیه آذربایجان‌شرقی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز که به مناسبت 25 آبان سالروز ارتحال علامه جعفری ترتیب یافت، اظهار داشت: علامه جعفری فیلسوفی بود که نگرش جدیدی به علوم تجربی را مطرح کرد که کمتر کسی شجاعت در بیان و صراحت لهجه ایشان را داشته است.

وی با اشاره به این‌که علامه جعفری معتقد بود؛ علوم تجربی نمی توانند همه سؤالات بشریت را پاسخ دهد، خاطرنشان کرد: از دیدگاه علامه تنها یک جهان بینی جامع نگر می تواند به نیازهای جامعه بشری همواره پاسخگو باشد که آن همان دین است؛ البته استدلال و اندیشه علامه جعفری مبتنی بر عقلانیت و منطق اسلامی بوده است.

امام جمعه شبستر با اشاره به این‌که علامه در مواجهه علمی با مسائل تنها نقد نمی کرد، گفت: مرحوم علامه جعفری نگاهی منطقی به مسائل داشت و همانند برخی از دانشمندان این‌گونه نبود که بگوید غرب حرفی برای گفتن ندارند؛ علامه آزاداندیش و محصور در تفکرات بسته و متعصبانه نبود.

این استاد حوزه علمیه با اشاره به این‌که علامه جعفری نوآوری های بسیار مهمی داشته و از بیان مطالب تکراری خودداری می کرد، گفت: ارزش و عظمت تفکرات فلسفی، فقهی، عرفانی و تفسیری علامه جعفری زمانی مشخص می‌شود که این اندیشه‌ها متعالی در مواجهه با تفکرات اندیشمندان غربی و شرقی قرار گیرد.

حجت الاسلام محمدزاده با بیان این‌که ادبیات خاص و گاه طنزگونه علامه جعفری تازگی داشته و دارد، افزود: آن عالم برجسته منطقه آذربایجان ماهیت طنز در فرهنگ دینی را از نگاه فقه مورد بررسی قرار داده و در اثری دیگر به بررسی مسؤولیت مدنی ناشی از جرم کودکان بزهکار در فقه و حقوق اسلامی پرداخته که نشان از جامعیت شخصیت علمی آن بزرگوار دارد.

وی با تأکید بر این‌که نظریات فقهی علامه جعفری اوج تبحرش در زمینه فقه و اصول را اثبات می کند، گفت: کتاب منابع فقه استاد جعفری در دوران جوانی به نگارش در آمده است، این کتاب هم اکنون اثری نایاب است که کتابی کم نظیر در عرصه فقه و پر از نکته های فقهی به شمار می‌آید.

عضو شورای استانی حوزه علمیه آذربایجان‌شرقی در پایان با تأکید بر این‌که برای شناساندن علامه جعفری بایستی به معرفی تمام ابعاد و جوانب شخصیتی آن عالم وارسته و فقیه متأله پرداخت شود، تصریح کرد: جلسات سخنرانی علامه در فضاهای دانشگاهی داخل و خارج از کشور همواره موجب حیرت دانشگاهیان از تفکرات یک اندیشمند حوزوی بوده است./935/302/ب2

 

ارسال نظرات