اربعین نماد مدینه فاضله و تمرین برای درک صبح ظهور است
حجت الاسلام روح الله فاطمی نسب در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، پیادروی اربعین را نماد همبستگی پیروان اهل بیت علیهم السلام، هویت بخش جریان اجتماعی شیعه و زمینه ساز ظهور حضرت حجت(عج) توصیف کرد و عنوان داشت: برای تحلیل این جریان عظیم باید توجه داشت ظرفیت تبلیغ معارف ناب تشیع فرصتی بی نظیر است و این سرمایه اصیل در طول تاریخ در اختیار شیعه قرار گرفته است.
مشاور امور رسانه و روابط عمومی تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(س) پیاده روی اربعین را نمادی از مدینه فاضله دانست و گفت: در جریان عظیم پیاده روی اربعین ایثار، انفاق، رافت، مهربانی، همدلی، هم زبانی و مهمان نوازی موج می زند؛ بر این اساس می توان گفت پیاده روی اربعین مصداق عینی و قابل مشاهده از مدینه فاضله ای است که جهان در انتظار درک آن است.
خطیب آستان مقدس حضرت معصومه(س) با بیان این که تمرین و ممارست بر مدار این فرهنگ میتواند زمینه ساز ظهور حضرت حجت(عج) باشد، ابراز داشت: زیارت با پای پیاده در ادبیات و سبک زندگی اسلامی که بر گرفته از ثقلین است موضوعیت دارد؛ چنانچه که زیارت رفتن با پای پیاده در روایات اهل بیت(ع) مورد تشویق فراوان قرار گرفته است.
وی در ادامه به تشریح ابعاد روایی جریان پیاده روی اربعین پرداخت و گفت: روایتی در کتاب کامل الزیارات ابن قولویه صفحه 134 آمده است که امام صادق(ع) به یکی از دوستان خود میفرماید: «قبر اباعبدالله الحسین(ع) را زیارت کن و ترک مکن. پرسیدم ثواب کسى که آن حضرت را زیارت کند چیست؛ حضرت فرمود: کسى که با پای پیاده به زیارت امام حسین(ع) برود خداوند به هر قدمى که بر مى دارد یک حسنه برایش نوشته و یک گناه از او محو مى فرماید و یک درجه مرتبه اش را بالا مى برد.»
حجت الاسلام فاطمی نسب با بیان این که در روایت دیگری اهمیت زیارت با پای پیاده برای شیعیان از سوی امام صادق(ع) تشریح شده است، گفت: امام صادق(ع) در این روایت به صراحت فرموده است: «کسی که به قصد زیارت امام حسین(ع) از منزلش خارج شود اگر پیاده باشد، خداوند بابت هر قدمی که برای زیارت اباعبدالله الحسین(ع) بر می دارد، یک حسنه می نویسد و یک سیئه از او محو می کند. وقتی که به حرم می رسد، خداوند او را جزء صالحین برگزیده می نویسد و وقتی زیارت او تمام شد، خداوند نام او را جزء فائزین قرار می دهد وقتی می خواهد بازگردد یک فرشتۀ الهی در مقابل او قرار می گیرد و می گوید: رسول خدا(ص) به شما سلام می رساند، و مژده می دهد عملت را از سر بگیر که تمام گناهان گذشتهات بخشیده شده است.»
مشاور امور رسانه و روابط عمومی تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(س) حضور در پیاده روی اربعین را از علائم مومن در منظر روایات توصیف کرد و عنوان داشت: بنا به فرموده امام حسن عسکری(ع) یکی از نشانه های مومن، زیارت سیدالشهدا در روز اربعین است؛ بر این اساس باید توجه داشت که پیاده روی برای زیارت سیدالشهدا در روز اربعین ریشه تاریخی و روایی دارد.
حجت الاسلام فاطمی نسب به تبیین ابعاد تاریخی بودن زیارت امام حسین(ع) در روز اربعین پرداخت و گفت: جابر بن عبدالله انصاری و عطیه عوفی در سال ۱۲۸۱ قمری با پای پیاده از مدینه حرکت کردند و در صبح اولین اربعینی که از شهادت حضرت سیدالشهدا(ع) میگذشت، به کربلا رسیدند و طبق آنچه که در منابع معتبر مشهود است در روز اربعین حضرت زینب کبری(س) و امام سجاد همراه با هشتاد و چهار نفر وارد کربلا شدند و پس از گفتوگو با جابربن عبدالله انصاری، قبر مطهر امام حسین(ع) را زیارت کردند و از آنجا زیارت اربعین آغاز شد.
وی ادامه داد: زیارت کربلا با پای پیاده در زمان «شیخ انصاری» مرسوم بوده است؛ اما در برهه ای از زمان به فراموشی سپرده می شود که در نهایت از سوی «شیخ میرزا حسین نوری» دوباره احیا می شود چنانچه تاریخ گواهی داده است ایشان آخرین بار در سال ۱۳۱۹ هجری با پای پیاده به زیارت حرم اباعبدالله حسین(ع) مشرف شده است.
حجت الاسلام فاطمی نسب به تبیین تاریخچه جان فشانی زوار اربعین پرداخت و گفت: با این که زیارت سیدالشهدا(ع) در دوران مختلف تاریخی به سختی انجام می شد و به لحاظ امنیتی جان زائران اباعبدالله به خطر می افتاد با این وجود زائران، عاشقانه خطرات را به جان می خریدند و به پابوسی امام حسین(ع) در روز اربعین نائل می شدند./837/ 202/ع