۲۳ آبان ۱۳۹۵ - ۰۰:۴۹
کد خبر: ۴۶۱۲۵۷
استاد دانشگاه:

افول آمریکا از سال ها قبل آغاز شده/ ترامپ قابل پیش بینی نیست

استاد دانشگاه و کارشناس مسائل آمریکا تاکید کرد که رفتارهای دونالد ترامپ قابل پیش بینی نیست، اما او برجام را پاره نخواهد کرد و به دنبال اجرای سخت گیرانه آن خواهد رفت.
ترامپ

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، ناصر هادیان استاد دانشگاه در برنامه زنده تلویزیونی نگاه یک به بیان دیدگاه های خود درباره انتخاب دونالد ترامپ پرداخت.

وی با بیان این که درستی یا غلط بودن پیش بینی ها دلالتی بر ضعف و قوت استدلال ندارد، گفت: مبنای تصمیم گیری ها و پیش بینی ها نظر سنجی است، هر کس بر مبنای دیگری عمل کند روش درستی را بکار نبرده است.

این استاد دانشگاه نظر سنجی ها در انتخابات آمریکا را دارای اشکال دانست و گفت: به سه دلیل اشکال وجود دارد، یک مشکلات مربوط به نمونه گیری، مشکل دوم عدم مشارکت برخی شرکت کنندگان در نظر سنجی در انتخابات، عامل سوم عامل شرمندگی است، به عنوان مثال طرف می خواهد به ترامپ رای دهد اما خجالت می کشد.

وی بیان داشت: ترامپ اگر به عنوان کاندیدای مستقل وارد صحنه می شد به احتمال زیاد رای نمی آورد؛ او البته چندین بار رنگ عوض کرده و مستقل و دموکرات  و جمهوری خواه شده است.

هادیان با بیان این که ترامپ نگاه کاسب کارانه دارد به همین دلیل مستقل کاندیدا نشد، گفت: علی رغم مخالفت سران حزب، از ریل و امکانات حزب جمهوریخواه استفاده کرد؛ اما این که چه فردی این امکان را به او داد جای بحث دارد.

این استاد دانشگاه افزود: ترامپ شعارهای خود را به گونه ای طراحی کرد که بتواند رای عصبانی ها را جلب کند و البته اینها چیز مثبتی نیست.

هادیان بیان داشت: کارگران یقه آبی پایگاه های سنتی دموکرات ها بودند، اما به خاطر عدم توجه دموکرات ها و از دست دادن شغل های خود به سمت ترامپ رفتند.

استاد روابط بین الملل دانشگاه تهران در پاسخ به این سؤال که چرا به وعده های هیلاری کلینتون اقبالی نشان داده نشد، گفت: توجه داشته باشید که رای بیشتری به کلینتون داده شد اما به خاطر ساختار خاص انتخابات آمریکا ترامپ رییس جمهور شد.

هادیان بیان داشت: هیلاری هر چیز را در تبلیغات خود نمی گفت، چون تصور می کرد رییس جمهور می شود، اما ترامپ چون تصور می کرد شانسی ندارد هر حرفی را به زبان می آورد.

وی تصریح کرد: بسیاری از شعارهایی که ترامپ داده اصولا عملی نیست.

هادیان گفت: اشتباهی که هیلاری کرد این بود که رایی که آقای سندرز گرفته بود را نگرفت و تصور می کرد که حامیان سندرز به او رای خواهند داد.

وی بیان کرد: بی اعتمادی مردم به ساختار حاکم بر آمریکا از قدیم وجود داشته است. البته من به آقای دکتر ایزدی می گویم تعبیر بیداری را توضیح دهید که بعدا اشکالاتی پیش نیاید.

هادیان با بیان این که نوع انتخاب ترامپ دموکراسی آمریکایی را زیر سؤال برد، تصریح کرد: درباره افرادی که در تجمعات بعد از انتخابات حاضر شده اند تیپ شان حامیان سندرز هستند، نه حامیان هیلاری کلینتون.

این استاد دانشگاه گفت: افول آمریکا از مدت ها قبل و سال 1967 شروع شده و ممکن است هفتاد سال دیگر هم طول بکشد، اما آمریکا همچنان به عنوان بزرگ ترین بازیگر بین الملل خواهد بود و تا 25 سال آینده چالش آنچنانی در مقابل خود در جهان نخواهد داشت.

وی درباره تعامل ترامپ با روسیه، اظهار داشت: کارهای ترامپ بسیار ناشناخته است، روحیه او کاسب کارانه است، او ایدئولوگ نیست، رفتار گذشته او هم این را نشان داده است.

این فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: ترامپ چون در سیاست نبوده، ممکن است به سمتی برود که رابطه دیگری را با روس ها برقرار کند اما پنج محدودیت مهم و اساسی شامل محدودیت نظام بین الملل، محدودیت های واقعی مالی در آمریکا، محدودیت های فرهنگی و ارزشی، محدودیت های اختلافات و ساختار خاص حقوقی آمریکا و ساختار بروکراتیک آمریکا دارد

هادیان درباره مواضع ترامپ در قبال برجام، اظهار داشت: او بر خلاف آنچه گفته برجام را پاره نمی کند، چراکه بی نهایت احمقانه است، او به دنبال اجرای سخت گیرانه برجام می رود، گذراندان قانون های تحریم های جدید تحت عناوین دیگر همچون حقوق بشر و تروریسم و وضع قانون علیه ایران از سوی ایالت ها به صورت جداگانه از جمله این فشارها خواهد بود. /924/پ202/ج

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
امیر صالح کاشانی
Iran, Islamic Republic of
۱۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۸
بر حسب اتفاق این خبر دو سال پیش را خواندیم بر خلاف پیش بینی نویسنده دیدم که ترامپ احمق برجام را پاره کرد البته بخش های دیگر این یادداشت کاملا درست از آب درآمده است
0
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۷
لعنت بر ترامپ
خیلی پست و خبیث هست
0
0