۱۷ آبان ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۶
کد خبر: ۴۶۰۱۴۸
عضو شورای حوزه علمیه مازندران:

کمرنگ کردن معنویت در جامعه هدف اصلی دشمنان است/ تبلیغ عملی راه مقابله با هجمه های دشمن است

عضو شورای حوزه علمیه مازندران با اشاره به این که دشمن تلاش دارد با پیشرفت علم و تکنولوژی ایمان و عقاید مردم را سست کند، گفت: باید مراقب هجمه های فرهنگی دشمن باشیم و در برابر این هجمه ها منفعلانه عمل نکنیم.
حجت الاسلام لائيني، امام جمعه نکا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در نکا، حجت الاسلام محمد باقر محمدی لائینی، عضو شورای حوزه علمیه مازندران بعد از ظهر امروز در همایش یاوران نماز با اشاره به ضرورت توسعه فرهنگ نماز به‌ویژه نماز جماعت، گفت: حفظ ساختار نظام اسلامی و انتقال ارزش‌های دینی به نسل جوان از مهم‌ترین مسؤولیت‌هایی است که به عهده افراد تأثیرگذار جامعه نهاده شده است.

استاد حوزه علمیه مازندران با اشاره به اهمیت مسأله نماز به ویژه اقامه نماز جماعت در مدارس گفت: اشاعه و ترویج فرهنگ نماز در جامعه مستلزم همکاری و تعامل نهادها و سازمان های فرهنگی کشور است.

وی از مدارس به عنوان یکی از ضروری ترین صحنه ها و فضای تبلیغی جهت گسترش مبانی دینی در میان دانش آموزان تأکید کرد و گفت: امروز تبلیغ دین در مدارس باید با بهره گیری از ظرفیت و توانمندی طلاب و روحانیان توانمند دنبال شود.

عضو شورای حوزه علمیه مازندران با بیان این که امروز دشمنان اسلام و انقلاب از مدارس فعالیت خود را آغاز کرده اند، افزود: مبلغان دینی نیز باید با آگاهی بخش و ترویج مبانی و احکام متعالی دینی در میان نوجوانان و جوانان آنها را در مسیر حق راهنمایی کنند.

استاد حوزه علمیه مازندران با اشاره به این که دشمنان اسلام درصدد هجوم به عقاید و ارزش‌های دینی در اذهان جوانان و جدا کردن آنان از ارزش‌های دینی هستند، تصریح کرد: برگزاری گفتمان‌های دینی فرصت خوبی است تا مسائل مرتبط به قشر دانش آموز را از طریق گفت و گو به آنها انتقال داده شود و آنان از وجود آسیب‌های اجتماعی که آنان را تهدید می‌کند؛ آگاه کرد.

وی با بیان این که ترویج نماز در جامعه منتج به کاهش آسیب های اجتماعی می شود، افزود: با توجه به اهمیت فریضه نماز خوانی و  برای ارتقای سطح معنوی نماز، دستگاه‌های اجرایی رسالت خطیر و حساسی بر عهده دارند که باید برای تدوام فرهنگ نماز و نمازخوانی با هدف کاهش آسیب اجتماعی اقدامات سازنده انجام داده و مراکز آموزشی نسل نوین جامعه را با عقاید قوی دینی و اسلامی پرورش دهند.

امام جمعه نکا گفت: زمانی که در جامعه‌ای توجه به نماز و نمازخوانی بیش‌تر باشد در آن صورت جامعه از آفت‌ها و آسیب‌ها مصون خواهد ماند و نیز زمانی که انسان نماز می‌خواند در بهترین شرایط معنوی می گیرد و باید به اصول واقعی دین که همان نماز است اهمیت ویژه‌ای داده شود تا زمینه‌های پرورش نسل بعدی هموارتر شود.

حجت الاسلام لائینی به نقش نماز جمعه در انتقال ارزش‌های دینی به نسل جوان و تأثیر آن در روشنگری و بصیرت‌افزایی سیاسی، مذهبی، فرهنگی جامعه اشاره کرد و گفت: شرکت خانواده‌ها در نماز جمعه موجب آشنایی و ترغیب فرزندان به ادای این فریضه الهی و ارتقای آگاهی و هوشیاری آنان می‌شود.

وی با تأکید بر این که نماز اول وقت باید در جامعه به‌عنوان یک ارزش شناخته شود، تصریح کرد: احیای فرائض الهی، اجرای احکام دینی و اقامه نماز از مهم ترین اهداف انقلاب اسلامی است که باید به آن بیش از پیش توجه شود.

عضو شورای حوزه علمیه مازندران با اشاره به لزوم توجه بیشتر به امر نماز در بین کارکنان دولت در محیط اداری خاطر نشان کرد: نماز بر هر مسأله‌ای مقدم است و نباید هیچ کاری بر اجرای فرمان الهی مقدم شمرده شود.

وی با اشاره به این‌که نماز در روایات به‌عنوان پرچم و نشانه عزت اسلامی مطرح شده است، اظهار داشت: نماز نشان‌دهنده ارتباط انسان با خداوند است و بر اساس آمار جامعه‌ای که ارتباط معنوی با خدا دارند آمار گناه، معاصی، فساد و هرزگی در آن کمتر است.

امام جمعه نکا با اشاره به این که نماز تنها وسیله برای ارتباط معنوی با خداوند متعال است، تصریح کرد: یکی از وسایل سکونت خاطر و آرامش باطنی در انسان‌ها ازدواج و ذکر و یاد خداوند است.

وی با تاکید بر این که بهترین لحظات عمر انسان در هر شرایط و زمانی لحظه در یاد و ذکر خدا بودن است، ادامه داد: با انجام واجبات الهی و نماز، زنگار از قلب انسان‌ها زدوده و لطافت و پاکی و محبوبیت جای آن را می‌گیرد که این امر به دلیل حسنات این فریضه است.

حجت الاسلام لائینی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تلاش دشمن در جهت تغییر باورها در نوجوانان و جوانان جامعه اسلامی گفت: تضعیف و بی تفاوت کردن نسل جوان جامعه نسبت به اصول و ارزش های اسلامی و انقلابی امروز مهم ترین هدف دشمن است که باید برای مقابله با آن فکری شود.

استاد حوزه علمیه مازندران تصریح کرد: در بین دانش آموزان سؤالات و شبهاتی مطرح است که باید به صورت دقیق شناسایی و به شکلی علمی، مستدل، منطقی و براساس آموزه های دینی و اسلامی به آنها پاسخ کامل و جامع داده شود.

امام جمعه نکا بر ضرورت گسترش گفتمان دینی در سطح مدارس با حضور کارشناسان مجرب حوزه و دانشگاه تأکید کرد و گفت: گفتمان های دینی نقش مهمی در ارتقای آموزه های دینی و باورهای مذهبی دانش آموزان و مقابله با تهاجم فرهنگی و جنگ نرم استکبار جهانی دارد.

وی با بیان این که اثر جبران ناپذیر ماهواره باید برای دانش آموزان و اولیاء تبیین شود، افزود: نقش آموزش و پرورش در برابر هجمه فرهنگی دشمنان انقلاب بسیار مهم است و رسالت معلمان و مربیان پرورشی در خنثی سازی تهاجم فرهنگی و مصونیت بخشیدن دانش آموزان بسیار مهم و بی بدیل است.

عضو شورای حوزه علمیه مازندران در ادامه سخنان خود با بیان این که آموزش و پرورش نقش بسیار مهمی در تربیت دینی دانش آموزان بر عهده دارد، بیان داشت: معرفت دینی باید در دانش آموزان بیشتر ترویج شود تا شاهد پرورش نسلی دیندار و انقلابی باشیم.

وی در ادامه سخنان خود با تاکید بر این‌که در زمینه فرهنگی وضعیت موجود وضعیت مطلوب نیست، گفت: باید افق های بهتر ترسیم کرد و با برنامه ریزی و آنالیز درست و همچنین تبیین استراتژی کار فرهنگی را مدیریت کرد.

استاد حوزه علمیه مازندران با بیان این که بسیاری از مشکلات و کمبود ها در حوزه فرهنگی به عدم باورها برمی‌گردد و به همین خاطر اقدامات و کارها به ثمر نمی نشینند، تصریح کرد: متأسفانه علیرغم برنامه ریزی و توطئه افکنی آشکار دشمنان علیه ارزش های دینی جامعه، عده ای در کشور این مسأله کاملاً شفاف را منکر می شوند و بر خلاف آن عمل می کنند.

امام جمعه نکا با تأکید بر این که فرهنگ دینی باید در همه بخش های جامعه به خوبی نهادینه شود، بیان داشت: همان طور که مقام معظم رهبری فرمودند باید تولیدات فرهنگی سالم در کشور مورد حمایت قرار گرفته و ترویج شود./202/1317/ب1

ارسال نظرات