۱۷ آبان ۱۳۹۵ - ۰۰:۲۳
کد خبر: ۴۵۹۹۸۸

همایش شعرا و مداحان عاشورایی آذربایجان برگزار می شود

مدیر مؤسسه آذربایجان‌شناسی دانشگاه تبریز از برگزاری همایش شعرا و مداحان عاشورایی آذربایجان خبر داد و گفت: تبریز میزبان محققان عاشورایی سه کشور همسایه خواهد بود.
احمد فرشبافیان، مدیر مؤسسه تحقیقاتی قفقاز، آناتولی و آسیای میانه دانشگاه تبریز

احمد فرشبافیان، مدیر مؤسسه آذربایجان‌شناسی دانشگاه تبریز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، از برگزاری همایش شعرا و مداحان عاشورایی آذربایجان خبر داد و اظهار داشت: این همایش امروز دوشنبه از ساعت 18 با حضور میهمانانی از کشورهای ترکیه، گرجستان و جمهوری آذربایجان در تالار وحدت دانشگاه تبریز برگزار می شود.

وی با بیان این‌که 28 محقق، شاعر و مداح عاشورایی در این همایش حضور و اجرای برنامه خواهند داشت، خاطرنشان کرد: 16 نفر این افراد، شعرا و مداحان شیعی آذری‌زبان و پیرو مکتب جعفری از کشورهای همسایه هستند که محفلی برای تجلی اشعار آئینی در نخستین پایتخت جهان تشیع خواهد بود.

فرشبافیان با تشریح اهداف برگزاری این همایش بک روزه گفت: ایران اسلامی به عنوان ام القرای جهان اسلام توانسته با تأسی و پیروی از مکتب و فرهنگ عاشورایی انقلابی در گستره جهانی ایجاد کند که الهام‌بخش دیگر ملت‌های آزادیخواه منطقه و جهان است، بنابراین هر چه در راستای ترویج این مکتب گام برداریم، فرهنگ اهل بیت بیش از گذشته ترویج خواهد یافت.

مدیر مؤسسه آذربایجان‌شناسی دانشگاه تبریز ادامه داد: در منطقه قفقاز و کشورهای همسایه شمالی ایران، زمینه و ظرفیت برای ترویج مکتب حسینی بسیار مطلوب و فراهم است، برگزاری همایش شعرا و مداحان عاشورایی آذربایجان می تواند فرصتی برای تعامل و تبادل نظر میان فعالان فرهنگ عاشورایی باشند.

وی با تقدیر از تمامی دست‌اندرکاران برگزاری این همایش یک روزه از جمله معاونت فرهنگی شهرداری، حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی، دانشگاه تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه علوم پزشکی، سازمان بسیج مداحان و دیگر نهادهای همکار در این همایش، گفت: حضور در این همایش برای عموم علاقه‌مندان آزاد و رایگان است.

فرشبافیان با اشاره به این‌که پیشگامی نهادهای علمی از جمله حوزه های علمیه و دانشگاه‌ها در ترویج منطقی، عالمانه و علمی فرهنگ عاشورا ضرورتی انکارناپذیر در عصر حاضر است، گفت: بایستی نهادهای علمی کشور در تعاملات بین‌المللی خود از ظرفیت فرهنگ و مکتب حسینی بهره جوبند.

وی با اشاره به این‌که نهضت عاشورا زبان مشترک میان کشورهای اسلامی است، افزود: ظرفیتی که امروز در همایشی مانند اربعین حسینی وجود دارد، همواره مورد حسرت دیگر کشورهای غیراسلامی بوده است، بایستی از این فرصت در راستای اهداف فرهنگی کشورهای اسلامی بهره‌مند شد./303/935/ب1

ارسال نظرات