۱۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۱
کد خبر: ۴۵۹۸۰۸
معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد:

فقر مضمونی هنر کشور نتیجه سانسور هنر انقلاب است

جلیلی با بیان این‌که هنرمندان ایران و جهان با فقر مضمون مواجه هستند، گفت: بخش مهم فقر مضمون که در هنر کشور وجود دارد به نظر بنده ناشی از سانسور هنر انقلاب اسلامی از سوی بخشی از نخبگان کشور است.
جلیلی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، وحید جلیلی، معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد شب گذشته در مراسم رونمایی از نخستین کتاب تاریخ شفاهی در حوزه هنرهای تجسمی انقلاب اسلامی با عنوان «انقلاب رنگ‌ها»، انقلاب اسلامی ایران را انقلابی مردمی عنوان کرد و گفت: بسیاری از انقلاب‌ها ممکن است به دلیل حرکات نخبگان یا نیروهای مسلح یا احزاب با ایدئولوژی‌های مارکسیستی و غیره باشد اما انقلاب اسلامی ایران انقلابی مردمی است.

وی با اشاره به این‌که ویژگی مهم انقلاب اسلامی فراگیر بودنش بین تمام اقشار جامعه است، افزود: به تناسب عظمتی که این انقلاب داشته است کاری برای تبیین ابعاد مختلف آن انجام نگرفته است در حالی برای رونمایی کتاب انقلاب رنگ‌ها خوشحال هستیم که بیش از سی‌سال از انقلاب اسلامی می‌گذرد و این کتاب حداقل باید بیست سال قبل به چاپ می‌رسید.

معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد در ادامه افزود: با نگاه به این کتاب، فهرست بلندی از کتاب‌های منتشر نشده به ذهنم می‌رسد که برزمین مانده‌اند. نسل‌های جدید می‌توانند بار آن‌ها را به دوش بکشند.

وی با بیان این‌که ما در انقلاب اسلامی از هنر استفاده کردیم و هنر تاریخ‌ساز داشته‌ایم، گفت: هنر در قالب‌های مختلفی وجود داشته است، مانند شعر، موسیقی، مستندسازی و غیره. همانگونه که هنر می‌تواند تاریخ‌ساز باشد و به شکل‌گیری فرازهای تاریخی کمک کند تاریخ‌نگاری نیز می‌تواند به شکل‌گیری جریان‌های تازه‌ای در هنر کمک کند.

جلیلی با اشاره به این‌که موارد متعددی در کتاب انقلاب رنگ‌ها قابلیت هنری دارند، تصریح کرد: از همان ابتدا که پروژه تاریخ شفاهی جبهه انقلاب اسلامی آغاز به کار کرد، چند نوع ثمره بر آن مترتب دانستند که شامل؛ رسانه‌ای، علمی و تحلیلی و ثمره هنری و دراماتیک است. این کتاب می‌تواند مفاهیم و مضامین خوبی در اختیار هنرمندان قرار دهد.

معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد فقر مضمون را مشکل اصلی هنرمندان ایران و جهان دانست و گفت: گاهی فقر مضمون است که هنرمندان را به سوی کارهای آوانگاردی فرمی می‌کشاند که هیچ ثمره و ارزشی برای جامعه و عموم مردم ندارد. بخش مهم فقر مضمونی که در هنر کشور وجود دارد به نظر من ناشی از سانسور هنر انقلاب اسلامی از سوی بخشی از نخبگان کشور است.

وی افزود: اگر می‌خواهیم ارزش افرادی همچون آقای خالقی را بدانیم باید یادمان باشد عده‌ای از هنرمندان مشهد بودند که افتخار می‌کردند برای نه‌هزار شهید این شهر حتی یک گام هم برنداشتند، یک بیت شعر نگفتند، یک‌بار قلم‌موی خود را در رنگ نزدند. ما با چنین افرادی در مشهد و کشور مواجه بوده‌ایم که مهارت‌های هنری و ادعاهای فلک‌فرسای هنری داشته‌اند اما در حساس‌ترین صحنه‌های ملت خودشان، کنار کشیده‌اند یا حتی تحقیر کرده‌اند.

جلیلی در ادامه گفت: بخواهیم یا نخواهیم ما در یک جبهه‌بندی جدی در عرصه فرهنگی و هنری خود قرار داریم و نمی‌توانیم این موضوع را انکار کنیم افرادی تصور می‌کنند که اگر عده‌ای از هنرمندان یا نخبگان به انقلاب بی‌اعتنایی کردند، انقلاب ضرر می‌کند اما می‌بینیم بیشترین ضرر را هنر کشور دیده است.

لازم به ذکر است کتاب «انقلاب رنگ‌ها» مجموعه خاطرات شفاهی علیرضا خالقی و به تحقیق و تدوین حسین سلطانی است که به همت تاریخ شفاهی جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی مشهد تهیه شده است.

در این مراسم حجت‌الاسلام گنابادی‌نژاد، مسؤول سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی، علیرضا کمری، صاحب‌نظر تاریخ شفاهی انقلاب و دفاع مقدس و جمعی از هنرمندان و اصحاب رسانه حضور داشتند./201/862/ب1

ارسال نظرات