۱۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۴
کد خبر: ۴۵۹۸۰۵
مسؤول سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی:

ولایت‌مداری پیام اصلی آثار «آقای خالقی» است

حجت‌الاسلام گنابادی‌نژاد با بیان این‌که بزرگ ترین پیامی که تصاویر آقای خالقی دارند ولایت‌مداری است، گفت: قبل از پیروزی انقلاب و بعد از آن جاده انقلاب، صاف نبوده است، ایسم‌ها و انحراف‌ها و مدعیان فراوانی در ابتدای پیروزی انقلاب، به مراتب از امروز بیشتر بوده‌اند.
گنابادی نژاد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت‌الاسلام حجت گنابادی‌نژاد، مسؤول سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی شب گذشته در مراسم رونمایی از نخستین کتاب تاریخ شفاهی در حوزه هنرهای تجسمی انقلاب اسلامی با عنوان «انقلاب رنگ‌ها» با بیان این‌که چنین جلسه‌‌هایی پیام‌های زیادی دارند، گفت: بسیاری از افرادی که در اینگونه جلسات شرکت می‌کنند دوران انقلاب را ندیده‌اند اما تداعی آن خاطرات آنقدر پرجاذبه است که چنین جلساتی هنوز حاضرانی در خود دارد.

وی در ادامه پس از قرائت پیامی از امام خمینی(ره) خطاب به هنرمندان، افزود: ما تصور می‌کنیم که آقای خالقی صورت‌ها را به تصویر کشیده است در حالی که سیرت‌ها را نقاشی کرده‌اند. قبل از آنکه بدانیم تعداد تصاویر آقای خالقی چقدر است، پیام تصاویر ایشان را باید در جلسات متعددی بازخوانی کنیم.

مسؤول سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی با بیان این‌که نقاشی‌های خالقی دارای پیام‌هایی هستند، آن‌ها را چنین برشمرد: بزرگترین پیامی که تصاویر آقای خالقی دارد، ولایت‌مداری است. تصور نکنید قبل از پیروزی انقلاب و بعد از آن جاده انقلاب جاده صاف و اتوبان بوده است، ایسم‌ها و انحرافات و مدعی‌های فراوانی در ابتدای پیروزی انقلاب به مراتب از امروز بیشتر بوده‌اند.

وی افزود: افرادی همچون ایشان، هنرمندانی بودند که در مسیر امام(ع) حرکت کردند. اگر آثار هنری خوبی پدید نمی‌آید به این دلیل است که ما تمام توان خود را در مسیر ولایت قرار نمی‌دهیم و بخشی از این توان در جاده‌های فرعی هدر می‌رود.

حجت‌الاسلام گنابادی‌نژاد با اشاره به این‌که آقای خالقی هیچگاه هنر خود را با ارزش‌ها فاصله نینداخت، تصریح کرد: نمی‌توان در آثار ایشان اثری را یافت که در مقابل ارزش‌ها یا خنثی در جهت ارزش‌ها باشد. وی به ارزش‌هایی که در متن انقلاب وجود داشت وفادار بود و همان‌ها را به تصویر کشیده است.

وی در ادامه افزود: وی هنر به تمام معنا، مردمی را خلق کرد. سفارش دهنده آثار ایشان شهدا هستند، نه شرکت‌ها و نه اسپانسرها. پیام چهارم این است که ایشان و افرادی که به ایشان کمک‌ می‌کردند جریان ساز بودند. پشت در هیچ نهاد و اداره‌ای معطل نشدند،‌ بعدها که اثرگذاری‌شان مشخص شد ادارات و نهادها به سراغشان رفتند.

حجت‌الاسلام گنابادی نژاد در ارتباط با آخرین پیام آثار خالقی اظهار داشت: پیام مهم دیگری که در آثار و اخلاق آقای خالقی وجود دارد، ثابت‌قدم بودنشان است. خیلی افراد برای انقلاب قدم برداشتند و گاهی سیلی نیز خوردند حتی توفیق پیدا کردند در سنگرها نیز حضور یافتند، اما نتوانستند ادامه دهند.

وی افزود: فرازونشیب کارهای انقلاب نتوانست روحیه همه افراد را به گونه‌ای تنظیم کند که بتوانند در همه سنگرها پابه‌پای انقلاب حرکت کنند. گاهی افراد جا ماندند. اما آقای خالقی تا امروز پای انقلاب ایستاده است.

لازم به ذکر است کتاب «انقلاب رنگ‌ها» مجموعه خاطرات شفاهی علیرضا خالقی و به تحقیق و تدوین حسین سلطانی است که به همت تاریخ شفاهی جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی مشهد تهیه شده است.

در این مراسم علیرضا کمری، صاحب‌نظر تاریخ شفاهی انقلاب و دفاع مقدس، وحید جلیلی، معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد و جمعی از هنرمندان و اصحاب رسانه حضور داشتند./202/862/ب1

ارسال نظرات