۱۳ آبان ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۵
کد خبر: ۴۵۹۳۹۵
استاد حوزه علمیه خراسان:

طلب حوائج از غیر خدا عامل خواری است

استاد حوزه علمیه خراسان با بیان این که خداوند متعال می فرماید روزی بندگان در آسمان و نه زمین است، گفت: بدون شک آنانی که از غیر خداوند متعال عزت را طلب کردند، خوار شدند.
قنبری راد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت‌الاسلام وحید قنبری راد مسؤول دفتر آیت‌الله زنجانی امروز در تفسیر دعای 28 صحیفه سجادیه با بیان این که امام سجاد(ع) این دعا را در هنگام پناه بردن به خداوند متعال می خواندند، گفت: صحیفه سجادیه کتابی ارزشمند که حاوی دعاهای امام سجاد به قلم و املاء امام باقر(ع) است.

وی ادامه داد: در حقیقت راوی صحیفه سجادیه امام باقر(ع) بودند تا امروز این کتاب در دسترس ما قرار گرفته است؛ همچنین کتابی در ادیان گذشته تحت عنوان زبور مربوط به حضرت داود است که به سبب مجموعه دعا و زیبایی های صحیفه از آن به زبور آل محمد(ص) نیز نام بردند.

استاد حوزه علمیه خراسان افزود: کتاب صحیفه سجادیه علی رغم اینکه کتاب دعا است، مشتمل بر نکات زیبا و معارف توحیدی، اخلاقی و زیبای عرفانی بوده که در قالب دعا مطرح شده است.

حجت‌الاسلام قنبری راد ادامه داد: امام سجاد(ع) در زمان حاکمیت یزید برای حفظ اسلام به دو ابزار اشک و تضرع متوسل شدند زیرا که می دانستند ریشه عاشورا ضعف مردم در خداباوری بود.

وی با اشاره به سخن آیت الله العظمی زنجانی در این باره خاطر نشان کرد: دعا بهره معارف بوده و در دعاهای روزمره معرفت های زیبا فراوان به چشم می خورند، حضرت آیت الله زنجانی نیز اشاره می فرمودند که دعا باید از سوی مراجع تقلید و بزرگان تایید شود و هر دعایی نباید خوانده شود.

مسؤول دفتر آیت‌الله زنجانی با بیان این که خداوند متعال می فرمایند هر کس از یاد و خواندن من غفلت کند، من به او سختی می دهم، تصریح کرد: اگر انسان بین الطلوعین پس از نماز دعا کند، برای طلب روزی این دعا بهتر از سفر در دریا و تجارت در راستای به دست آوردن روزی است.

حجت‌الاسلام قنبری راد با بیان این که امام سجاد(ع) از ابزاری به نام گریه برای انتقال نکات عاشورایی استفاده می کردند، یادآور شد: در این باره امام سجاد(ع) موفق شدند تا معارف، وقایع و صحنه های سوزناک عاشورا را برای مردم نقل کرده و در این قالب نکات ظالمانه زندگی یزید به مردم منتقل می شد.

وی با بیان این که علی رغم اختلاف های بسیار زیاد در تاریخ ولادت و شهادت ائمه در واقعه عاشورا هیچ تردیدی وجود ندارد، بیان کرد: همه می دانند که واقعه عاشورا چه بوده که حاصل زحمات امام سجاد(ع) است.

مسؤول دفتر آیت‌الله زنجانی با اشاره به دعای بیست و هشتم صحیفه سجادیه اظهار کرد: در این دعا نکته معرفتی می آموزند و آن این است که خداوندا من بریدنم از دیگران و پیوستنم به توست و با تمام وجود و توان به تو روی می آورم و ادب حضور، فراموش کردن همه بشریت در محضر خداوند است.

حجت‌الاسلام قنبری راد با بیان این که در نماز پس از گفتن تکبیرة الاحرام بسیاری از مسائل را باید پشت سر گذاشت، تصریح کرد: درخواست حوائج انسان نیز باید اینگونه باشد و در هنگام یادکردن خداوند همگان را کنار بگذارد.

وی با بیان این که دعا باید با توجه باشد و با این حالت خداوند را بخوانیم، تاکید کرد: از علامه امینی نقل شده است که گفتند خدمت حضرت امیر رسیده بودند و از ایشان پرسیده بود چرا حاجتش برآورده نشده است، حضرت امیر نیز فرموده بودند هنگامی که نزد ما آمدی تنها حاجت خود را از ما طلب نکردی.

استاد حوزه علمیه خراسان با بیان این که ائمه اطهار(ع) آنچه را به انسان اعطا می کنند که در راستای اراده خداوند متعال باشد، یادآور شد: این یک مقوله ارزشمند در اجابت دعاست.

حجت‌الاسلام قنبری راد ادامه داد: از امام سجاد(ع) نیز نقل شده است که عده ای علی رغم محتاج و نیازمند بودن به سراغ دیگرانی که محتاجند می روند و چه بسیار مردمی که از غیر او عزت را طلب کرده و خوار می شوند.

وی با بیان این که خداوند متعال می فرماید روزی بندگان در آسمان و نه زمین است، خاطر نشان کرد: بدون شک آنانی که از غیر خداوند متعال عزت را  طلب کردند، خوار شدند و هر کس نیازمندی خود را به درگاه خداوند متعال نیاورد، نیز خوار و ذلیل می شود و انسان عاقل باید آنانی را که به این سبب پست، خوار و نابود شدند ببیند و با دوراندیشی و دیدن این حالات عبرت و پند بگیرد./201/864/ب1

ارسال نظرات