۱۲ آبان ۱۳۹۵ - ۲۳:۵۳
کد خبر: ۴۵۹۱۸۶
مدیر مرکز مطالعات اقتصادی دانشگاه مفید:

تفکر اقتصاد اسلامی یک تفکر ریشه‌دار است

حجت السلام یوسفی گفت: در کنار موضوع کلی اقتصاد بحث اقتصاد اسلامی مطرح است که نگرش زیادی در مورد آن وجود دارد، تفکر اقتصاد اسلامی یک تفکر ریشه‌دار است، در تاریخ تمدن اسلامی باید گردشی در موضوعات اقتصادی کرد و نگاه عالمان را منتشر کرد.
حجت الاسلام یوسفی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا حجت السلام محمدرضا یوسفی شیخ رباط مولف دوهزارمین کتاب سمت و مدیر مرکز مطالعات اقتصادی دانشگاه مفید بعداز ظهر امروز در مراسم رونمایی از دوهزارمین کتاب سمت که در سازمان مطالعه و تدوین علوم انسانی برگزار شد با اشاره به اینکه اثر سیر اندیشه‌ اقتصادی متفکران اسلامی از این منظر دارای اهمیت است که تا به حال متفکران مسلمان در رابطه با اقتصاد کتاب خاصی را تدوین نکرده‌اند اظهار داشت: متأسفانه تا به حال یک کتاب نظامند در زمینه اقتصاد تهیه و منتشر نشده است و جمع آوری نظرات همه متفکران به عنوان یک کتاب کار بسیار سختی است.

وی ادامه داد: در کنار موضوع کلی اقتصاد بحث اقتصاد اسلامی مطرح است که نگرش زیادی در مورد آن وجود دارد، تفکر اقتصاد اسلامی یک تفکر ریشه‌دار است، از سوی دیگر نشر چنین کتبی کمک به بومی سازی علوم انسانی است، در تاریخ تمدن اسلامی باید گردشی در موضوعات اقتصادی کرد و نگاه عالمان را منتشر کرد.

مدیر مرکز مطالعات اقتصادی دانشگاه مفید با بیان اینکه ترسیم یک جامعه ایده‌آل با الهام از موضوعات مختلف باید به روز شود، خاطرنشان کرد: در این کتاب سعی شده است این دیدگاه‌ها بیان شود، قبل از این اثر کتاب‌های تک واحدی و غیر جامع چاپ شده است که جنبه مقالات و نظم واحد در آنها وجود نداشته است.

حجت الاسلام یوسفی تأکید کرد: در کتاب‌های که در گذشته در زمینه اقتصاد به چاپ رسیده بود به منابع اصلی کمتر رجوع شده است، در مقابل در این اثر سعی شده از تمام افرادی که در مورد اقتصاد بحث کرده‌اند ذکر شود و نقد به آن نیز آورده شده است و در اصل یک مجموع کامل از نظرات را داریم.

وی یادآور شد: نوعا در زمینه اقتصاد، تفکرات شیعی و ایرانی کمتر دیده شده بود، از سوی دیگر نظرات برخی از برجستگان شیعه در متون مختلف نبوده است ولی در این کتاب این نظرات جمع‌آوری شده است.

مؤلف دوهزارمین کتاب سمت با اشاره به اینکه برخی از شخصیت‌های ایرانی که نوشته‌های آنان تا به امروز آورده نشده بود در این کتاب مورد توجه قرار گرفته اند، تصریح کرد: در اصل در هیج کتابی این نظرات به خاطر ایرانی بودن نویسندگان آن آورده نشده است.

وی در پایان گفت: در تدوین وزارت علوم در رشته اقتصاد این کتاب به عنوان واحد درسی درج شده است و امید است از آن بهره کافی شود./816/202/ب2

ارسال نظرات