۰۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۸
کد خبر: ۴۵۷۵۰۷
حجت الاسلام والمسلمین عالی:

بهره مندی از رحمت خاص خداوند معلول داشتن تواضع در برابر اوامر الهی است

استاد حوزه علمیه گفت: هر کس در پیشگاه الهی متواضعانه تر فقرش را اظهار کند، بیشتر از رحمت خاص خداوند بهره مند خواهد شد و وسعت وجودی بیشتری پیدا می کند.
حجت الاسلام عالی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام والمسلمین مسعود عالی شب گذشته در مجتمع فرهنگی رضوان واقع در خیابان عسگریه، گفت: حفظ احترام والدین از سوی فرزندان در گرو برخورد محترمانه پدر و مادر با یکدیگر است.

وی در ابتدا در تشریح آیات سوره مبارکه حجرات که در میان سوره های قرآن به سوره ادب و اخلاق معروف است، افزود: آیه «بسم الله الرحمن الرحیم» نشانه رحمت عام و خاص خداوند است، رحمت عامی که با تعبیر«الرحمن» آمده و به دلیل فقر نوعِ انسان شامل کافر و مسلمان می شود و رحمت خاصی که با تعبیر«الرحیم» آمده و تنها مخصوص افرادی استکه عجز و ناتوانی خودشان را ابراز می کنند.

حجت الاسلام والمسلمین عالی ادامه داد: رحمت عام و خاص خداوند در دعای معروف «یا من یعطی من سئله یا من یعطی من لم یسئله و من لم یعرفه» آمده است، در این رابطه باید متذکر شوم هر کسی که عجز و ناتوانی خودش را بیشتر نشان دهد بیشتر از رحمت خاص خداوند بهرمند می شود و وسعت وجودی بیشتری پیدا می کند.

استاد و پژوهشگر حوزه علمیه و دانشگاه تواضع را مهمترین عامل برای بهرمندی از رحمت خاص خداوند دانست و با بیان داستانی از خاطرات آیت الله حاج آقا کمال گلپایگانی خاطرنشان کرد: مرحوم حاج آقا کمال گلپایگانی یکی از مراجع تقلید صاحب رساله که از شاگردان برجسته آخوند کاشی بوده اند، در خاطرات خود نوشته اند روزی به قبرستان وادی السلام رفتم و همین طور که مشغول راز و نیاز بودم متوجه امواتی شدم که از قبرهایشان بیرون آمده اند و با وضع بدی به سمت من می آیند، آنها را می شناختم افراد متکبری بودند، از من درخواست دعا کردند و گفتند فلانی تو از اولاد پیامبری برای ما دعا کن تا از این وضع بد خلاص شویم، حاج آقا کمال گلپایگانی می گویند به آنها پرخاش کردم و گفتم بروید یادتان نیست در دنیا چقدر شما را موعظه می کردند و شما کار خودتان را می کردید، وقتی این سخن را گفتم مشاهده کردم که تعدادی از ملائکه حاضر شدند و آنها کشان کشان به سمت قبرهایشان بردند.

وی تشریح کرد: در این آیه اول سوره حجرات خداوند خطاب به مؤمنان می فرماید«مبادا از خداوند و رسولش جلوتر حرکت کنید که خداوند به رفتار شما بینا است و به گفتار شما شنوا است».

حجت الاسلام والمسلمین عالی در تفسیر قسمت ابتدایی آیه اول سوره مبارکه حجرات که می فرماید «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا...»، توضیح داد: یکی از چیزهایی که خداوند در تکلمش با مردم رعایت می کند، حفظ ادب است که این مسأله در کتابهای تورات و انجیل وجود ندارد، مثلاً در قرآن خطاب به افراد گفته می شود«یا ایها الدین آمنوا» یا گفته می شود«یا ایها الناس» ولی در توراتِ تحریف شده خطابهایش این گونه است، ای گمراهان و یا ای بیچارگان، مسلماً خداوند این گونه با کسی سخن نمی گوید.

استاد و پژوهشگر حوزه علمیه و دانشگاه با انتقاد از پدران و مادرانی که در خانه به یکدیگر بی احترامی می کنند و با بیان این جمله که در امامزاده اولین کسانی که باید حرمت امامزاده را حفظ کنند متولیان امامزاده هستند، اظهار کرد: پدر و مادری که در صحبت کردن با هم احترام یکدیگر را نگه نمی دارند، انتظار نداشته باشند که فرزندشان به آنها احترام بگذارد، به زندگی امیرمؤمنان(ع) و حضرت زهرا(س) توجه کنید، هیچ گاه نام یکدیگر را نمی بردند همیشه با آوردن القاب یکدیگر را صدا می زدند چرا که این گونه حرف زدن در عرب نشانه احترام به طرف مقابل است.

خطیب توانا در تفسیر بخش دوم آیه اول سوره مبارکه حجرات که می فرماید «لا تُقَدِّمُوا بَیْنَ یَدَیِ اللَّهِ وَرَسُولِهِ...»، تبیین کرد: جلو افتادن از خداوند و رسول که در آیه اول سوره حجرات افراد از آن نهی شده اند مربوط به عالم تکوین نیست بلکه مربوط به عالم تشریع است، یعنی کسی نمی تواند در عالم تکوین از خداوند و رسول پیش بیفتد ولی در عالم تشریع با پیروی نکردن از دستوراتشان این عمل انجام شدنی است.

وی ادامه داد: منظور از جلو افتادن در این آیه یعنی از حکم خداوند و رسول جلو نیفتید چرا که عامل بسیاری از انحرافات همین مسأله است، مثلاً بیشترین انحرافاتی که در دین اسلام ایجاد شده است مربوط به افرادی استکه در صدر اسلام قصد داشتند از حکم خداوند و رسولش جلوتر حرکت کنند.

حجت الاسلام والمسلمین عالی خلیفه دوم را عامل بسیاری از انحرافات در دین اسلام دانست و ابراز کرد: حرام کردن صیغه موقت و طواف نساء که از دستورات دین اسلام است و شیعه و سنی نقل کرده اند که خلیفه دوم حرام کرده است، دو مصداق از مصادیق جلوتر حرکت کردن از خداوند و رسول است.

استاد و پژوهشگر حوزه علمیه و دانشگاه ادامه داد: مثلاً در مسأله نماز، شیعه و سنی نقل کرده اند هرگز دیده نشده بود که پیامبر(ص) در هنگام نماز خواندن دستانشان را جمع کنند، ولی خلیفه دوم وقتی با گروهی از مردم که به نشانه احترام به پادشاهانشان دست بسته می ایستادند مواجه شد، گفت باید در برابر خداوندی که مالک الملوک است، در نماز دست بسته بایستیم.

خطیب توانا با توجه به آیه معروف «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ إِذَا قُمْتُمْ إِلَى الصَّلاةِ فاغْسِلُواْ وُجُوهَكُمْ وَأَيْدِيَكُمْ إِلَى الْمَرَافِقِ وَامْسَحُواْ بِرُؤُوسِكُمْ وَأَرْجُلَكُمْ إِلَى الْكَعْبَينِ...»، تبیین کرد: به مسأله مسح کردن روی سر و روی پا به صراحت در قرآن اشاره شده است ولی خلیفه سوم که خودش را عالم تر از خداوند و رسول می دانست وقتی با افرادی مواجه شد که به شدت سرشان خاکی شده بود، دستور داد از این به بعد در وضو به جای مسح کردن، سرها شسته شود.    

وی با توجه به روایتی از امام صادق(ع) که دعای غریق را به فردی آموزش دادند و آن فرد چیزی بر دعا افزود و سپس آن را قرائت کرد، خاطرنشان کرد: وقتی از سوی فردی که به خدمت امام صادق(ع) آمده بود و درخواست دعایی کرد که او را در شرایط سخت زمان حفظ کند، واژه ابصار به دعای غریق افزوده شد، امام فرمودند این که می گویی جزء صفات خداوند است ولی آن چیزی را بگو که من می گویم و چیزی به این دعا اضافه نکن، ما نیز باید پیرو مکتب اهل بیت(ع) باشیم، اگر در زمان غیبت ما را به مراجع تقلید رجوع داده اند ما باید از این دستور پیروی کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین عالی با اشاره به رفتار جابر جوفی که یکی از یاران برجسته امام باقر(ع) و امام صادق(ع) بوده است، توضیح داد: جابر جوفی شخصیت بی نظیری استکه حدود شصت هزار حدیث حفظ بوده است و از نظر علم و تقوا بسیار والا مقام است، وقتی در راه رسیدن به کوفه با نامه امام باقر(ع) که در آن نوشته شده بود وقتی به کوفه رسیدی چوبی بین دو پایت بگذار و دوان دوان حرکت کن، روبرو شد، نامه را بوسید و روی چشمش گذاشت و همین کار را انجام داد.

استاد و پژوهشگر حوزه علمیه و دانشگاه در ادامه داستان اذعان کرد: حکمت این دستور این بود که حاکم کوفه قصد کشتن جابر را داشت و بدین واسطه جانش حفظ شد، جابر جوفی حکمت این دستور را نمی دانست ولی بدون چون و چرا آن را پذیرفت، او همانند یاران امام حسین(ع) در کربلا شیدایی امام زمانش بود./867/201/ب2

ارسال نظرات