۲۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۶
کد خبر: ۴۵۵۹۴۷
حجت الاسلام و المسلمين قاضي عسكر:

رفتارها و سخنان نابجا برای شیعیان در جهان مشکل ساز می شود

نماینده ولی فقیه درامورحج وزیارت با بیان این که رفتارها و سخنان نابجا برای شیعیان درجهان مشکل سازمی شود به ذکرنمونه هایی که بیانگر فتنه ای عظیم علیه تشیع است پرداخت و سنگرداران عزاداری حسینی(ع) را به دفاع از حریم حسین بن علی (ع) فراخواند.
حجت الاسلام قاضی عسگر

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمين سید علی قاضي عسكر در جمع كاركنان بعثه مقام معظم رهبري وسازمان حج وزيارت عزاداری های مردم کشورمان درمناطق مختلف وشیعیان خارج ازکشور را دردهه محرم بسیارباشکوه توصیف کرد وگفت: پیروان سیداشهداء  نشان دادند که واقعا دراین مسیر ثابت قدم و استوارهستند.

وی با ابراز تأسف از اینکه عده ای دراین ایام از سر جهالت و یا عامدانه به برخی حرکت های غلط دست زدند، افزود: این حرکت ها وجهه شیعه را در دنیا خدشه دار می کند و امیدواریم که از این کارها درست بردارند.

نماینده ولی فقیه درامور حج و زیارت اسناد و مدارکی را که این روزها درشبکه های مجازی منتشر و اطلاع رسانی می شود،  بیانگر تدارک فتنه ای عظیم برای بد نام کردن شیعه دانست و اضافه کرد: افرادی که به قمه زدن وامثال این کارها مبادرت می ورزند نمی توان گفت که حتما نادانند. بسیاری از این کارها عامدانه است، مخصوصا در دوره ای که اطلاع رسانی لحظه ای شده واز این برنامه ها سوء استفاده می شود.

وی با تأکید براینکه نباید اشعاری همراه با غلو درعزاداری ها مطرح شود، اظهار داشت: این موارد حقیقتا جای تامل دارد ومداحان و سخنوران ما باید به طور جدی دراینگونه گفته ها واشعارتجدید نظر کنند تا از آنها علیه شیعه سوء استفاده نشود.

وی تصریح کرد: این گونه رفتارها و سخنان نابجا می تواند برای شیعیان درسطح جهان مشکل ساز شود.

حجت الاسلام والمسلمين قاضي عسكردرادامه ازبکاربردن برخی تعابیردرباره ائمه انتقاد کرد و افزود: گاهی مواردی که  با هیچ منطقی قابل توجیه نیست مطرح می شود و یا اشعاری را می خوانند که قطعاشرک آلود ونادرست است ونتیجه آن جزلطمه وارد ساختن به حیثیت تشیع چیزدیگری نیست.

نماینده ولی فقیه با تبیین فلسفه عزاداری افزود: عزاداری برای احیای دین و توسعه معرفت دینی درمیان مردم است و در روایات، پیشینه عزاداری مربوط به ائمه نیزهمین را به ما می آموزد.

وی نحوه عزاداری درزمان ائمه و اشعارکمیت اسدی ها و دعبل خزائی ها را یادآور شد واضافه کرد: این شعرا دیوان شعر دارند وافراد می توانند به این دیوان ها مراجعه کنند و دریابند که در گذشته چگونه و با چه محتوایی شعر می خواندند.

نماینده ولی فقیه با اشاره به اینکه صرف تشکیل جلسات عزاداری هدف نیست، گفت: در روایت آمده است تجلسون و تتحدثون ، سپس امام می فرمایند این جلسات را تشکیل دهید و امر ما را احیا کنید احیای امرآنان یعنی دین ومعارف دینی را احیا نمودن و ارزش های اسلامی را برجامعه حاکم کردن.

حجت الاسلام والمسلمين قاضي عسکر تأکید کرد: عزاداری دارای چارچوب واصولی است و در روایات تاکید شده است که مبادا شما را به گمراهی بیاندازند و برشما مشتبه شود که هر کاری می کنید فکر کنید مورد عنایت خداست.

وی با اشاره اینکه برخی ازمسیحی ها چیزی شبیه قمه زنی و زنجیرتیغی و امثال آن دارند و در کلیساهای جهان نیزبرخی علم ها به همین شکل اما با طراحی دیگردیده می شود، اظهار داشت: وقتی به پیشینه تاریخی اینگونه مراسم نگاه کنیم بخوبی می فهمیم که برخی ازاین آداب و رسوم ازجاهای دیگر به مراسم عزاداری ما وارد شده وچنین چیزهایی را نداشتیم. 

وی گفت: اگرچنین چیزهایی درست بود باید در زمان ائمه نمونه ای ازآنها وجود می داشت یا پیشوایان دینی به ما توصیه می کردند که این گونه عزاداری کنید.

حجت الاسلام والمسلمين قاضي عسكرادامه داد: اکنون در برخی از کشورها آتش روشن کرده و به اسم امام حسین(ع) بر روی آتش راه می روند، اگر روی آتش حرکت کنیم و پایمان نسوزد چه چیزی را برای امام حسین ثابت می کند که ما دنبال این گونه کارها باشیم.

وی با اشاره به اینکه در سفر به یکی از کشورها مشاهده کردم که درعزاداری از زنجیرهای تیغی و یا قمه استفاده می کنند، افزود: من نتوانستم چنین صحنه هایی را تحمل کنم وآن مکان را ترک کردم، چرا این افراد اینگونه عمل می کنند؟ رهبر معظم انقلاب وبرخی ازمراجع امسال رسما با این گونه کارها مخالفت کردند.

حجت الاسلام والمسلمين قاضي عسكربا اشاره به اینکه حضرت آیت الله مکارم شیرازی دربرنامه ای که ضبط ومنتشر شده اضرار نفس را رد کردند، پرسید: آیا این عزاداری است که انسان با تیغ بر سر و روی خود زده وبر سربچه های کوچک قمه بزند وتصاویراین صحنه ها در سراسر دنیا منتشرشود و اروپایی هایی که نسبت به کشتار کودکان یمن بی تفاوتند ولی به تعرض به یک سگ واکنش نشان می دهند به خیال خود اعلام نمایند که عواطف شان تحریک شده است. این چه عزاداری است وچه نفعی برای امام حسین وجامعه اسلامی و شیعی دارد؟

وی تاکید کرد: مروج اینگونه عزاداری ها همان طرفداران تفکرشیعه انگلیسی هستند.

وی افزود: جمله معروف حضرت امام حسین(ع) در روز عاشورا که فرموده اند یا شیعه آل ابی سفیان و در جای دیگر دارد یا شیعه الشیطان نشانگر آنست که برخی شیعه اهل بیت(ع) نیستند ، برخی به تعبیرمقام معظم رهبری شیعه انگلیسی اند.

نماینده ولی فقیه سپس نمونه هایی ازنحوه تحریک احساسات جوانان توسط گروهک داعش برای عملیات انتحاری علیه شیعیان را ذکر کرد و گفت: این جنایتکاران با استناد به صحبت ها و مطالبی که ازسوی برخی افراد به نام شیعه مطرح می شود ذهن جوانان را برای انجام عملیات انتحاری آماده و جنایات خود را توجیه می کنند و درعراق سوریه و یمن و نقاط دیگر تعداد زیادی از شیعیان را به شهادت می رسانند.

وی ازمعروف شدن دو بت اساف و نائله قبل ازاسلام وایجاد بت خانه های رسمی در برخی کشورهای امروز بعنوان نمونه هایی از ترویج سنت های غلط درجامعه نام برد و افزود:اگر بنا شد سنت های غلط در جامعه رواج پیداکند کم کم فرزندان ما به این سبک عادت می کنند و به نام عزاداری برابی عبدالله اتفاقاتی می افتد که باید احساس خطر کرد.

نماینده ولی فقیه افزود: وقتی منافقان سبک های جدیدی را به نمایش می گذارند و خواننده زن برای مردان وزنان نوحه می خواند و یا در برخی کشورها زنان بی حجابی را در خیابان وبین مردان راه می اندازند که با همان سرو وضع زننده و نامناسب سینه زنی می کنند باید یقین پیدا کرد که سازمان های جاسوسی و شیاطین کنونی دنیا برای کاستن از تاثیر عزاداری های سنتی وارد عمل شده اند تا این افتخار را از جامعه تشیع بگیرند.

حجت الاسلام والمسلمين قاضي عسكربا تاکید براینکه باید ازعزاداری ها مراقبت شود چون تاریخ این مسئله را به ما گوشزد می کند، افزود: من و شما، روحانیت، مداحان و همه باید احساس خطر و مراقبت کنیم و اجازه ندهیم فتنه هایی که به شیعه لطمه می زند سال به سال توسعه پیدا کند و شبکه های خبری معاند هم به آن دامن بزنند.

وی هدف از عزاداری ها و بزرگداشت عاشورا و اربعین را سرمشق قراردادن آزادی خواهی،  مبارزه با ظلم و دفاع از مظلوم عنوان کرد و سنگرداران عزاداری حسینی را به دفاع از حریم حسین وعزاداری حسین بن علی (ع) فراخواند و تأکید کرد: زنده نگاه داشتن این موارد می تواند دردنیا تحول آفرین باشد./1330/د101/ی

ارسال نظرات