۱۹ مهر ۱۳۹۵ - ۲۲:۳۵
کد خبر: ۴۵۴۸۶۷
استاد حوزه و دانشگاه:

عاشورا نقشه راه زندگی جوانان است

استاد حوزه و دانشگاه گفت: بدون شک پیام های بسیاری در واقعه عاشورا برای جوانان وجود دارد که می تواند آینده روشنی برای جوانان دنیای اسلام ترسیم و رقم بزند که مهمترین آن عدم سکوت در مقابل بدعت ها و انحرافات است که منجر به هدم دین می شود.
عاشورا

خانم طباطبایی، استاد حوزه و دانشگاه، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمان، گفت: نهضت عاشورا به عنوان یکی از بزرگترین مبارزات رهایی طلب از ظلم و ستم در تاریخ بشریت شاهد هنرنمایی، حضور و نقش آفرینی جوانان در احیای اسلام ناب محمدی هستیم که مهمترین پیام آن برای نسل امروز ایستادگی در مقابل بدعت و انحراف در دین است.

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: از میان هجده تنی که از بنی هاشم در کربلا شهید شدند به استثنای سید شهیدان اباعبدالله الحسین(ع) که پنجاه و هفت ساله بودند، سایر افراد را جوانان 35 ساله و کمتر تا نوجوانان 13 ساله  و 10 ساله شامل می شدند.

وی همچنین ادامه داد: در سایر شهدا و اصحاب هم اکثر افراد را نسل جوان تشکیل می دادند که بر این اساس می توان نتیجه گرفت که اکثر نقش آفرینان قیام عاشورا جوانانی با ویژگی هایی همچون ایمان به خدا، بصیرت، وفاداری، جوانمردی، شجاعت، صبر و استقامت و پایداری بودند که این ویژگی ها خود منشأ آن حماسه ها و نقش آفرینی ها بوده است.

این پژوهشگر و محقق حوزه مطرح کرد:  بدون شک پیام های بسیاری در واقعه عاشورا برای جوانان وجود دارد که می تواند آینده روشنی برای جوانان دنیای اسلام ترسیم و رقم بزند که مهمترین آن عدم سکوت در مقابل بدعت ها و انحرافات است که منجر به هدم دین می شود.

 این کارشناس مذهبی مطرح کرد: در این باره امام حسین(ع) در تشریح وضعیت موجود جامعه آن زمان عرب می فرمایند: «ان السنه قد امیتت وان البدعه قد احییت» وقتی می بینند در جامعه سنت ها و ارزش های الهی و انسانی در حال از بین رفتن است و به جای آن بدعت ها در حال احیا شدن است برخود فرض می دانند که دست به اقدامات اساسی بزنند، از این رو در وصیت خود می فرمایند: «انما خرجت لطلب الاصلاح فی امه جدی» هدف من از این قیام، جلوگیری از انحراف و نفوذ بدعت ها و انجام یک حرکت اصلاحی در امت اسلامی است.

وی بیان کرد: این همان تکلیفی است که خدای متعال به دوش علمای امت گذاشته و از آنها پیمان گرفت که در صورت ظهور بدعت ها به مقابله با آن برخیزند.

خانم طباطبایی ادامه داد: مقابله با انحراف، بدعت ها و عدم سازش با بدعت گزاران و عوامل انحراف در جامعه تا جایی حائز اهمیت است که سیدالشهدا(ع) می فرمایند: چنانچه در این راه کشته بشوم برایم مایه افتخار است و مرگ با عزت و شرافت بهتر از زندگی با ننگ و ذلت است.

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه در طول تاریخ پس از قیام عاشورا دشمنان اسلام بر آن بودند که این پیام در جوامع اسلامی منتشر نشود، ابراز کرد: تنها عاملی که منجر به اقامه مکتب توحید و نابودی حکومت های ظلم و جور می شود درک پیام عاشورا، تأسی به قیام اباعبدلله و اقامه حاکمیت دینی بوده که سبب زوال مکاتب انحرافی و بی اعتبار شدن آموزه های آنها و در نتیجه نابودی و ریشه کن شدن استکبار و استثمار است.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به تبیین پیام عاشورا در جامعه امروزی، عنوان کرد: به لطف خدای متعال  ملت شریف ایران اسلامی به رهبری امام راحل که تربیت شده مکتب سیدالشهدا بود با درک صحیح این پیام و اقتدا به سید و سالار شهیدان برای نخستین بار پس از عاشورا انقلابی را آفریدند که محصول آن نظام مقدس جمهوری اسلامی بود.

وی اضافه کرد: انقلاب اسلامی ایران که الهام گرفته از انقلاب عاشورا است، توانست آینده روشنی در برابر ملت های مظلوم دنیا ترسیم کند و روز به روز سبب بیداری در ملت ها و ایجاد ضعف و تزلزل در حکومت های ظالم و جبار و مستکبر شود.

خانم طباطبایی در پایان با اشاره به محدود نبودن قیام عاشورا به زمان و مکان خاص، گفت: انقلاب اسلامی هم نباید متوقف شود بلکه ضروری است آرمان ها و اهداف متعالی این انقلاب تا حصول نتیجه نهایی که تشکیل جامعه مهدوی و اقامه حکومت اسلامی بوده همیشه جاری و ساری باشد./9705/302/ب2

ارسال نظرات