منافق به اصالت مفاهیم انقلاب هجوم میبرد
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجتالاسلام رضا محمدی امروز در نشست تخصصی تفسیر نهجالبلاغه که در مدرس 5 شبستان بزرگ نجمه خاتون آستان مقدس حضرت معصومه(س) برگزار شد به تفسیر فراز پایانی نامه 27 نهجالبلاغه پرداخت و گفت: در این فراز امام علی(ع) به صراحت فرموده است«فانه لاسواء امام الهدی و اما الردی و ولی النبی و عدوالنبی»؛ آنچه از معارف قرانی برای یک مؤمن در فهم موضوع ولایت و هدایت مسلم است این است که خداوند متعال در قرآن کریم چگونه به تشریح تفاوتهای حیاتی دو نوع از انواع هدایت پرداخته است چراکه فهم این حقیقت میتواند در شناخت حقیقت منشأ اصلی تمام کنشهای اجتماعی و سیاسی عصر حاضر به مؤمن کمک کند.
کارشناس معارفی آستان مقدس حضرت معصومه(س) به بیان مصداقی آیات قرآن در تشریح ائمه حق و باطل پرداخت و گفت: خداوند متعال در آیه 73 سوره نساء فرموده است«وَ جَعَلْناهُمْ أَئِمَّةً يَهْدُونَ بِأَمْرِنا وَ أَوْحَيْنا إِلَيْهِمْ فِعْلَ الْخَيْراتِ وَ إِقامَ الصَّلاةِ وَ إيتاءَ الزَّکاةِ وَ کانُوا لَنا عابِدينَ؛ یعنی و آنها را پیشوایانی قراردادیم که جامعه را به دستور ما هدایت میکردند و به آنها انجام کارهای خیر و برپاداشتن نماز و دادن زکات را وحی کردیم و آنان فقط پرستشکنندگان ما بودند»؛ این در حالی است که هدایت شیطان را در آیه 41 سوره قصص قرآن کریم چنین از سوی خداوند متعال تشریح شده است«وَجَعَلْنَاهُمْ أَئِمَّةً يَدْعُونَ إِلَى النَّارِ وَيَوْمَ الْقِيَامَةِ لَا يُنْصَرُونَ؛ یعنی و آنان فرعونيان را پيشوايانى قرارداديم كه به آتش دوزخ دعوت مىكنند و البتّه در روز قيامت، يارى نخواهند شد.»
سخنران آستان مقدس حضرت معصومه(س) به تشریح عناوین حامل معنای حقیقی ائمه حق و باطل پرداخت و ادامه داد: باید توجه داشت در آیه 41 سوره قصص خداوند متعال از واژه«أَئِمَةً» که جمع امام و به معنای پیشوایان بوده استفاده کرده است و مراد از این واژه همان رهبران کفر و پیشاهنگان کاروان گمراهان است که در دنیا به آنان خط و نشان میدهند و مسیر باطل را برای آنان مشی کردهاند و در دنیا پیشاپیش ایشان بهسوی بدبختی حرکت و در قیامت نیز در جلو پیروانشان بهجانب جهنم راه میافتند و آنان را به دوزخ میکشانند و به آنجا وارد میگردانند.
حجتالاسلام محمدی با اشاره به اینکه در ادامه این فراز نامه 27 امام علی(ع) فرموده است«و ولی النبی و عدوالنبی؛ یعنی دوست نبی و پیامبر با دشمن پیامبر مساوی نیست»؛ اظهار داشت: باید توجه داشت در ادامه این نامه صراحتاً آمده است که پیامبر اکرم(ص) به امام علی(ع) فرموده است«انی لا اخاف علی امتی مومنا و لا مشرکا اما المومن فیمنعه الله بایمانه و اما المشرک فیقمعه الله بشرکه و لکنی اخفا علیکم کل منافق الجنان عالم اللسان یقول ما تعرفون و یفعل ما تنکرون لا یستوی امام الهدی یرید به نفسه الشریفه و اما الذی الذی یقود الناس الی الهلاک و العذاب اشار بهذا الی معاویه».
وی با تأکید بر روشنگری این فراز در موضوع ولایت حق و باطل تصریح کرد: پیامبر اکرم(ص) در این روایت به امام علی(ع) فرمودند من نسبت به امت خود نه از مؤمن در نگرانم و نه از مشرک احساس خطری دارم، چراکه مؤمن به دلیل منع ایمانش از سوی خداوند از خطا و گناه مصون شده است و مشرک هستم؛ نکته اساسی این روایت این است که پیامبر اکرم(ص) در این فراز به حساسترین راهبرد تشخیص حقانیت در فضای غبارآلود فتنه اشاره فرمودهاند چراکه میفرمایند من از منافقان نسبت به شما مؤمنان نگران هستم.
کارشناس معارفی آستان مقدس حضرت معصومه(س) با اشاره به اهمیت تعریف منافق از منظر رسول اکرم(ص) افزود: رسول اکرم(ص) منافق را با این عبارت که«منافق الجنان عالم اللسان یقول ما تعرفون و یفعل ما تنکرون» چنین تشریح فرموده است که منافق همان فردی است که علم و آگاهی به علوم و مفاهیم دین دارد و قلبش بسیار فاسد و پر از عمل فاسد و غیر از معیار تعیینشده است؛ بر این اساس منافق در زبان از پیروی خط امام سخن به میان آورده است ولی در قلب و عمل خود به اصیلترین مبانی انقلاب هجوم میبرد./837/ت302/ی